تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۲۰۰۶۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر شیوع بیماری‌های پوستی در حمیدیه و مطالبه لایروبی جوی‌های روباز
فعالان اجتماعی و متولیان بهداشت حمیدیه بر ضرورت لایروبی جوی‌های روباز توسط شهرداری، در جهت صیانت از سلامت شهروندان و بهداشت عمومی تاکید کردند.
خطر شیوع بیماری‌های پوستی در حمیدیه و مطالبه لایروبی جوی‌های روباز

 احتمالاً  برای شما هم پیش آمده باشد که در حال عبور از خیابان یا محله‌ای باشید و بوی نامطبوعی که از آن خیابان یا محله به مشام تان می‌رسد شما را از تردد در آن حوالی پشیمان کند  و اغلب این مشخصات مناطقی است که از رها شدن فاضلاب در خیابان‌ها و عدم لایروبی جوی‌های روباز رنج می‌برند.

  اکنون این شرایط را بسیاری از خیابان‌ها و محله‌ای سطح شهر حمیدیه دارند و با افزایش دمای هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان بوی نامطبوع و مشمئزکننده جوی‌های آب مشکلاتی را برای رهگذران و ساکنان مناطق ایجاد می‌کند.

 معمولاً طراحی و احداث جوی‌ها در همه شهرها با هدف هدایت آب‌های سطحی صورت می‌گیرد اما  در شهرستان حمیدیه نبود زیرساخت‌های لازم و مناسب با جمعیت شهرستان در حوزه فاضلاب سبب شده است این جوی‌ها محلی برای هدایت فاضلاب شهری نیز باشند.

اما این یک روی این قضیه است و بسیاری از جوی‌های سطح شهر و معابر به دلایل عدم پاکسازی مرتب از زباله‌های شهری همچنین عدم شستشو و لایروبی توسط شهرداری‌ سبب پخش بوی نامطبوع در محیط شهری شده‌اند.

 این در حالی است که عملیات  لایروبی و پاکسازی از جوی های روباز با هدف  افزایش سطح بهداشت شهری، نظافت و پاکیزگی محیط، جلوگیری از شیوع بیماریهای میکروبی، همچنین کسب رضایت شهروندان از وظایف شهرداری است.

شهرداری نیروی منسجمی در بحث آهک‌پاشی ندارد

امیر عطشانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان در رابطه با معضل رها شدن فاضلاب از جوی‌های روباز در برخی مناطق شهرستان حمیدیه می‌گوید: مدیریت مسئله فاضلاب و جوی‌های روباز توسط شهرداری و آبفا به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد متولی مشخصی در شهرستان ندارد.

وی با بیان اینکه به منظور حل این معضل بین شهرداری و فاضلاب توافق‌هایی صورت گرفته است، افزود: اداره محیط زیست شهرستان گزارش‌های خود را در خصوص وضعیت جوی‌های روباز و فاضلاب به مراجع قضایی اطلاع داده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان حمیدیه با تاکید بر اینکه شهرداری نیروی منسجمی در بحث آهک‌پاشی ندارد، گفت: بارها در جلسات شهرستان در مورد آهک‌پاشی جوی‌های رو باز بحث شده است وشهرداری از سازمان آب و فاضلاب درخواست آهک کرده  اما پس فراهم کردن آهک مورد نیاز برای شهرداری، در جلسات بعدی شهرداری زیر بار اجرا کردن و یا نکردن  برنامه آهک‌پاشی نرفته است.

آهک‌پاشی جوی‌های رو باز هر دو هفته یک بار باید انجام شود

امین دزفولی رئیس مرکز بهداشت شهرستان حمیدیه نیز معتقد است: بحث جوی‌های روباز در شهرستان حمیدیه سابقه طولانی مدتی دارد اما از آنجایی که اکنون  در پیک اول التور قرار داریم  قبل از ورود به پیک التور کمیته‌ها و شورای سلامت مربوطه تشکیل  و بحث جوی‌های روباز که مقداری زیادی از سپتیک‌های خونگی وارد آن می‌شود مطرح شده است.

وی با بیان  اینکه در بازدید میدانی که به همراه شهرداری بودیم برخی از مناطق لایروبی شد تا عملیات آهک پاشی را شروع کنند، گفت: در مورد بخشی که به عهده شهرداری است و بخشی که به عهده اداره فاضلاب است نیز تذکرات لازم  داده شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان حمیدیه بیان کرد: به دلیل ورود به فاز اول بیماری التور از هفته گذشته لایروبی  و آهک‌پاشی مناطق تشدید شده است، جوی‌های روبازی که لایروبی می‌شوند باید با  شیرآهک 20 درصد آهک پاشی شوند که این موارد را به متصدیان شهرداری آموزش دادیم.

امین دزفولی در رابطه با فاصله قانونی آهک‌پاشی در مناطق عنوان کرد: هر دو هفته یک بار باید برنامه آهک‌پاشی اجرا شود اما در حمیدیه اینگونه نیست.

وی عنوان کرد: آهک‌پاشی‌هایی انجام شده تا زمانی که مورد نظر تایید ما واقع نشود جزء آمار ما درج نخواهد شد.

 فاضلاب وارد جوی‌های روباز می‌شود

کریم سیلاوی رئیس شورای شهر حمیدیه نیز با بیان اینکه اکثر جوی‌های روباز هم پاکسازی و هم آهک‌پاشی شدند، اظهار کرد: شهرداری ماهیانه عملیات آهک‌پاشی در مناطق سطح شهر انجام می‌‌دهد.

وی با اشاره به معضلاتی که فاضلاب در جوی‌های شهری برای مردم ایجاد کرده، گفت: ما در مورد  این مسائل بارها با استاندار خوزستان و وزیر کشور صحبت کردیم، فاضلاب وارد جوی‌های روباز می‌شود و برای مردم مشکلاتی را به وجود آورده است اما مردم انتظار دارند شهرداری آن را رفع کند در حالی که وظیفه اداره آبفا است چرا که بابت این موضوع از مردم پول می‌گیرد.

رئیس شورای شهر حمیدیه با اشاره به لایروبی جوی‌های روباز در مناطق  کوی فرهنگیان، کوی سفلی، کوی اسلام آباد، کوی انقلاب و... بیان کرد: هدایت فاضلاب شهری باید توسط اداره فاضلاب انجام شود، تنها آب شهری است که از جوی‌های روباز روی خیابان رها می‌شود به عهده شهرداری است.

کوی انقلاب و کوی مطهری بیش از سایر مناطق از معضل فاضلاب رنج می‌برند

ناصر منابی فعال محیط زیست حمیدیه اما نظر مخالف مسؤولان شهری دارد و می‌گوید: بوی ناشی از فاضلاب جوی های روباز در مناطق صدای همه مردم را درآورده است زمانی هم که شهرداری اقدام به لایروبی جوی‌های روباز کرده لایروبی را در کنار جوی‌ها رها می‌کند که پس از خشک شدن باد آن‌ها پخش می‌کند، قطعاً آلودگی ناشی از این موارد وارد ریه مردم شده سبب بیماری آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به بازدید کارشناس بهداشت از مناطق آلوده به فاضلاب معتقد بود: وضعیت جوی‌های روباز بسیار خطرناک است و حشراتی که در فاضلاب هستند سبب بیمارهای پوستی و داخلی می‌شوند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه کوی انقلاب از مناطق پرجمعیت شهر حمیدیه است، عنوان کرد:  کوی انقلاب و کوی مطهری بیش از سایر مناطق از معضل  فاضلاب رنج می‌برند، پس اعتراض فعالان محیط زیست شهر عوامل شهرداری شروع به لایروبی  و آهک ‌پاشی جوی های رو باز در برخی مناطق کردند.

منابی با اشاره به بازی کودکان در کنار فاضلاب  رها شده در خیابان‌ها، افزود:  قطعاً لایروبی و آهک‌پاشی مقطعی کافی نیست و با توجه به شیوع ویروس کرونا  این آلودگی ممکن ناقل ویروس باشند و سبب بیمارهای تنفسی شود.

وی  با انتقاد از عملکرد شبکه بهداشت بیان کرد: انواع و بیماری‌های پوستی بین اهالی به ویژه کودکان در مناطق شایع شده است که این شرایط نتیجه عدم نظارت صحیح بر بهداشت مناطق است.

منابی با تاکید بر اینکه کوتاهی به معضل فاضلاب رها شده از جوی‌های روباز  در مناطق شهر به ویژه منطقه کوی انقلاب ممکن است مشکل زیست محیطی بزرگی را در منطقه ایجاد کند، عنوان کرد:  در این زمینه عدم التزام ادارات مربوطه به وظایف قانونی خود سبب  نگرانی مردم شده  و ما این نگرانی را به اطلاع فرماندار و دادستان شهرستان حمیدیه رساندیم.

وی با اشاره به پیدا شدن جانوران موذی مانند مار و عقرب در منطقه افزود: با توجه به خطرناک بودن این جانواران بارها اهالی آن‌ها را در حیاط منزل خود پیدا کرده‌اند.

منابی عنوان کرد:  بازرسی استان را نیز در جریان عملکرد شهرداری و شورای شهر در مناطق و عدم اجرای هیچ گونه طرح عمرانی که به توسعه شهر و رفاه مردم منطقه منجر شود گذاشتیم.

وی با اشاره به رها سازی فاضلاب شهری، صنعتی و سطحی در رودخانه کرخه، گفت: تا کنون اقدام موثری از سوی اداره آبفا حمیدیه و شهرداری صورت نگرفته است به همین دلیل طی نامه‌ای به دادستان شهرستان درخواست برخورد قانونی با این قضیه را کردیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار