تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۰۰۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماجرای میلیاردها تومان سرمایه خوزستان
جناب آقای استاندار خوزستان، که ظاهرا علی رغم وظیفه ای که بر عهده اش هست، خود را بی نیاز از پاسخگویی و حتی اخیرا رویارویی با رسانه های مستقل ( و نه دولتی ) می بیند باید پاسخ دهد که اولا، ایشان بعنوان بالاترین مقام اجرائی استان، یا ازاین ماجرا (عدم جذب بودجه های استان) با خبر بوده که باید پاسخگو باشد چرا اقدام عملی در این قضیه نداشته است؟ و اساسا کدام وظیفه ی استاندار از دفاع از حقوق مردم استان مهمتر است که اینقدر دیرهنگام(فقط چند روز قبل از پایان مهلت جذب بودجه سال گذشته) فرصت شده به این موضوع پرداخته شود؟
مجید منادیمجید منادی: یکی از دغدغه های همیشگی مردم و به ویژه نخبگان خوزستان این بوده و هست که آنگونه که باید و شاید  مورد توجه و اهتمام مسئولان کشوری قرار نمی گیرند و البته مهم ترین یا حداقل یکی از مهمترین مصادیق این نگرانی عدم تخصیص بودجه های متناسب با عقب افتادگی های این استان زر خیز است.

برای مثال وقتی، بحث دو درصد نفت برای استان خوزستان قرار بود در مجلس تصویب شود اما به جای آن دو درصد به کل مناطق نفتخیز محروم اختصاص پیدا کرد، بسیاری از مردم  به حق نگران بودند و علاوه بر اینکه رسانه ها به درستی به آن مسئله پرداختند، این داستان نقل محافل و جلسات رسمی و حتی خانوادگی نیز شده بود.

 یعنی بسیاری از مردم، رسانه ها و نخبگان تصور می کنند بودجه مشکل اصلی عدم توسعه استان است.

حال بنگرید به این تیتر که هفته ی قبل در خبرگزاری های استانی و همچنین هفته نامه رسانه جنوب درج شده:

169 میلیارد از بودجه سال 90 استان هنوز جذب نشده  است


البته برخی گمانه زنی ها و گفته های مسئولان و مطلعان ما را مجاب کرد که این " مبلغ باقیمانده " بیش از آن چیزی است که مطرح شده اما شما بار دیگر به این تیتر دقت کنید:


169 میلیارد از بودجه سال 90 استان هنوز جذب نشده است

این یعنی یک فاجعه برای خوزستان، یعنی چهار ماه از سال 91 گذشته اما مسئولان خوزستان هنوز نتوانسته اند این مبلغ را که حق مردم استان است، جذب کنند و تا چند روز دیگر نیز به خزانه کشور باز خواهد گشت...

169 میلیارد تومانی که استاندار از عدم جذب آن تا هفته دوم تیرماه خبر داده است در واقع بودجه ای تقریبا معادل 6 برابر هزینه ساخت پل کابلی اهواز (پل غدیر) است، یعنی با جذب آن می شد حداقل 6 پروژه بزرگ برای استان خوزستان بویژه مناطق محروم تعریف و اجرایی کرد.

این مطلب که نشان از یک فاجعه ی مدیریتی در استان خوزستان دارد از چند منظر قابل بررسی است و البته تا زمانی مسئولان و متولیان امر بودجه استان تا به پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه ها تن ندهند نمی توان به پاسخ روشنی دست یافت:

الف) مسئولان بگویند این مبلغ باقیمانده از بودجه استان دقیقا در چه ردیف هایی و مربوط به حوزه عملکرد کدام مدیران است؟

ب) آقایان مسئول پاسخ دهند استان خوزستان با این حجم کار بر زمین مانده، و این مقدار مناطق محروم در کدام شاخصه ها به مرحله ای رسیده که دیگر نیازی به هزینه کرد بودجه ها ندارد؟

پ) در صورتیکه بخواهند در چند روز فرصت باقیمانده برای جذب اعتبارات اقدام نمایند و پروژه تعریف نمایند، آیا می توان مدعی شد دراین چند روز می توان به یک طرح کارشناسی شده و اساسی دست یافت؟ و اساسا طرحی که در چند روز، و احتمالا  برای فرار از زیر سوال رفتن توسط افکار عمومی تهیه و اجرایی شود ضرر مضاعف برای استان و کشور نیست؟

ت) خوب است آقایان دست اندر کار و مرتبط کمی کلاهشان را بالاتر بگذارند و بگویند اگر توان جذب این مقدار بودجه های تخصیصی را نداشته اند، از ابتدا چرا اعلام نکردند تا لااقل این بودجه ها در جای دیگر کشور (علی رغم اینکه خوزستان محق تر از دیگران است) هزینه شود.

ث) مسئولانی که در اثر اشتغال به امور حاشیه ای یا نداشتن حداقل های توان مدیریتی نتوانسته اند بودجه های استان را جذب کنند، با چه اعتماد به نفسی ( بخوانید با چه رویی؟) می خواهند برای سال آینده و سال های آینده درخواست تخصیص بودجه برای خوزستان را بدهند؟

http://www.khouznews.ir/files/fa/news/1391/4/15/4219_762.jpg

سوال آخر و مهمتر از همه ی این سوالات:

جناب آقای استاندار خوزستان، که ظاهرا علی رغم وظیفه ای که بر عهده اش هست، خود  را بی نیاز از پاسخگویی و حتی اخیرا رویارویی با  رسانه های مستقل ( و نه دولتی ) می بیند باید پاسخ دهد که...


اولا، ایشان بعنوان بالاترین مقام اجرائی استان، یا ازاین ماجرا (عدم جذب بودجه های استان) با خبر بوده که باید پاسخگو باشد چرا اقدام عملی در این قضیه نداشته است؟ و اساسا کدام وظیفه ی استاندار از دفاع از حقوق مردم استان مهمتر است که اینقدر دیرهنگام(فقط چند روز قبل از پایان مهلت جذب بودجه سال گذشته) فرصت شده به این موضوع پرداخته شود؟ و حالا  هم که آقای استاندار، خیلی خیلی دیر به این مسئله ورود کرده است، غیر از طرح در جلسه و " نشستن و گفتن و  برخاستن " چه اقدام عملی در این خصوص انجام داده است؟


ثانیا، اگر آقای حجازی استاندار خوزستان با وجود این همه دستگاه های نظارتی، از این مسئله مهم بی خبر بوده است که ما سخن را کوتاه می کنیم و قضاوت را به خود مخاطبان می سپاریم....


ثالثا، آقای استاندار خوب است بگویند که آیا مشکل عدم جذب بودجه ی تخصیص یافته به ادارات خوزستان فقط و فقط در اداره کل میراث فرهنگی بوده که ایشان نام آن را ذکر کرده است یا اینکه مبلغ فراتر از این حرف ها است و نام ادارات دیگر به دلایل دیگری مطرح نمی شود...


در این میان مطلبی بسیار مهم هم هست که نباید از آن غافل شد. و آن اینکه دوستان  و همکاران رسانه ای در استان خوزستان نیز نباید به سادگی از کنار این مطلب بگذرند و تا مشخص شدن کل ابعاد ماجرا و نتیجه آن پیگیر قضایا باشند، چرا که متاسفانه شاهد بودیم این مطلب در رسانه های استان نمود خاصی نداشت.

حال با توجه به اختصاص بودجه های بی سابقه به استان خوزستان که انصافا در دولت های نهم و دهم شاهد آن بوده ایم آیا باز هم می توان گفت مشکل اصلی استان خوزستان بی توجهی مسئولان کشوری و عدم تخصیص بودجه است یا باید کنکاشی جدی تر در عملکرد و شخصیت مدیران عالی رتبه استانی که می بایست خادم مردم استان باشند- و نمایندگان استان خوزستان در مجلس-که قرار بود به وکالت از مردم بر امور نظارت کنند، نمود.

مرجع/ سدیدنیوز
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
2
این مطلب بایدرئیس جمهور محترم بداندکه می فرمایند ایران سرشار از ذخایر مالی ارزی وریالی ایت ومسئولان به مشکلات مردم رسیدگی کنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
2
آقای حجازی از روز اول هم ارتباطات تنگتناگی با تهران نشینان داشت
amir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
2
الان کسی هست که جواب بده؟نه,کی به خوزستان احمیت میده؟عزیزان خوزستان بودجه میده,نمیگیره که,چرا فقط واسه بعضیاست
:
:
:
آخرین اخبار