تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۲۰۰۸۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علامه شیخ شوشتری، جلوه‌ای از فضائل و افتخاری از دیار خوزستان
پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: علامه شیخ شوشتری جلوه ای از فضل و فضیلت و افتخاری از دیار خوزستان است.
 محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام  با اشاره به اینکه ۲۹ اردیبهشت سالروز بزرگداشت علامه محمد تقی شوشتری معروف به شیخ شوشتری است، گفت: شوشتری در تاریخ ۱۳۲۰ قمری در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود و پدر او اهل شوشتر و مادرش اهل کرمان بود.

او در خصوص پدر علامه شوشتری بیان داشت: محمد‌کاظم شوشتری از جمله علمای عصر و دارای کتاب منتخب المنتخب است که در نزد سید محمدکاظم و آخوند خراسانی به تحصیل علم پرداخت و از جمله علمای بنام در شوشتر به شمار می‌آمد، علامه محمد تقی هم تا ۷ سالگی در نجف اشرف زندگی کرد و هنگامی که پدرش تحصیلات عالیه خود را به پایان رساند و به درجه اجتهاد نائل شد، به شوشتر بازگشت او نیز به همراه مادر و دایی خود به پدرش ملحق شدند.

سلمانی عبیات افزود: مرحوم شیخ شوشتری از ۷ سالگی آغاز به آموزش خواندن قرآن نمود و خط ترسل را نیز که خواندن آن مشکل بود فرا گرفت و سپس فراگیری دروس رایج حوزوی را نزد پدر و برخی از استادان حاضر در شوشتر آغاز نمود، البته ذکاوت فراوانی داشت، بطوریکه ابتدای کتاب‌های درسی را از اساتید خود می‌خواند و بقیه را با مطالعه خود پایان می‌برد.

این نویسنده ادامه داد: همزمان با کشف حجاب از سوی رضا شاه در اعتراض به این مسئله اقدام به ترک کشور نمود و باتوجه به اینکه در آن زمان به درجه اجتهاد نائل شده بود، به همراه مرحوم سید باقر حکیم راهی کربلا شد و مدت ۶ سال در آنجا زندگی کرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ کتاب مهم از شیخ شوشتری به جای مانده است، اظهار داشت: شیخ در این ۶ سال اقامت خود در کربلا پایه اصلی نوشتن برخی از کتاب‌ها از جمله کتاب مهم رجالی خود را که یک تحول در زمینه رجال است به نام "قاموس الرجال" را بنا نهاد که حاشیه‌های و رجال مرحوم علامه شیخ مامقانی است.

محمدرضا سلمانی عبیات در خصوص کتاب ارزشمند "قاموس الرجال" گفت: آموزش رجال کتابی تخصصی بوده و فقط کسانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند که از تخصص بالایی در علم ایجاد و برخوردار باشد این اثر که به شهرت مرحوم علامه شیخ شوشتری موجب گردید در سال ۱۳۷۱ در موضوع خود کتاب سال شناخته شده و کتاب جایزه بهترین کتاب سال را به خود اختصاص داد.

او تصریح کرد: به گفته علامه، ابتدا اول کتاب به شکل حاشیه بر کتاب رجال مامقانی نوشته شد، ولی با راهنمایی آقا بزرگ طهرانی این کتاب توسعه یافته و تا یازده جلد ادامه پیدا کرد که به عنوان یکی از افتخارات در علم رجال برشمرده می‌شود.

عبیات با ذکر برخی از تمجید‌های علمای بزرگ در خصوص کتاب "قاموس الرجال" اذعان داشت: آیت الله سبحانی که خود از دانشمندان علم رجال است در خصوص این کتاب گفته اند که این کتاب رکود و افسردگی در علم رجال را پایان داد و راه تحقیق را بار دیگر باز کرد.

کتاب بهجه الصباغه فی شرح نهج البلاغه شاهکاری از شیخ

او کتاب بهجه الصباغه فی شرح نهج البلاغه را یکی از شاهکار‌های علمی شیخ شوشتری توصیف و اظهار کرد: شیخ شوشتری در این کتاب ارزشمند که ۱۴ جلد است به شرح مختصر و مفیدی از نهج البلاغه پرداخته که برای بسیاری از اهل علم محل رجوع و استفاده است.

محمدرضا سلمانی عبیات افزود: علامه شوشتری موفق به کسب اجازه روایت از علامه آقا بزرگ طهرانی شد، ایشان در سال ۱۳۶۰ همزمان با برکناری رضا شاه به ایران بازگشت و بقیه عمر پر برکت خود را در میان مردم شهر شوشتر سپری نمود در ۱۹ ذی‌الحجه ۱۴۱۵ مطابق با ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۴ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و به سوی معبود شتافت به خاک سپرده شده است.

او بیان داشت: شوشتری همواره در ارتباط با استفاده از آن و هدر ندادن این سرمایه بزرگ سخنان ارزشمندی داشته است ایشان فرموده است از فرصت را از دست داده و این چند روز را غنیمت دان و الله حضرت خواهی برد عدالت خواهی کشید.

علامه شیخ شوشتری علاقه و ارادت خاصی به اهل بیت داشت و این ارادت را می‌توان در آثار و تالیفات ایشان به وضوح مشاهده نمود شخصیتی که سال‌ها عمر خود را صرف احیای آثار اهل‌بیت نموده است و در اواخر عمر نیز وقتی از او سوال می‌شود که اگر خداوند جوانی شما را مجدداً برگرداند چه خواهید کرد در پاسخ می‌گوید "تحقیق در آثار اهل‌بیت خواهم کرد" تحقیق در آثار اهل‌بیت خواهم کرد"

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار