تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۰۰۹۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایش زادآوری قوچ و میش در منطقه حفاظت شده کرایی شوشتر
  رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت: زادآوری قوچ و میش‌های منطقه حفاظت شده "کرایی" شوشتر در فروردین و اردیبهشت امسال پایش شد.

بهروز نجاتی  بیان کرد : قوچ و میش منطقه "کرایی" گونه‌ای منحصر به فرد و زیر گونه‌ای از قوچ اوریال است که در منطقه حفاظت شده‌ای به همین نام در شوشتر، حیاتی پویا داشته است.

وی افزود: با تمهید و اقدام حفاظتی که در این منطقه انجام می‌شود خوشبختانه این گونه جانوری از تعادل جمعیتی به نسبت خوبی برخوردار است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر ادامه داد: در آخرین پایشی که به همراه محیط بانان منطقه از وضعیت این گونه ارزشمند انجام شد خوشبختانه مشاهده بره های تازه متولد شده به همراه میش مادر بودیم که حاکی از زادآوری ایمن و مطلوب و وضعیت امیدوارکننده جمعیتی و امنیت زیستگاهی در این منطقه است.

وی افزود: قوچ و میش‌های کرایی از اوایل مهر شروع به جفت گیری می‌کنند و در این فصل بین نرها جدال رخ می‌دهد که گاهی صدای شاخ زدن آنها از فاصله دور شنیده می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت: نرهای قوی و غالب معمولا با چند ماده جفت‌گیری می‌کنند و دوره آبستنی بین پنج تا ۶ ماه به طول می‌انجامد و میش‌های آبستن معمولا در بهار یک تا ٢ بره می‌زایند.

وی افزود: بره ها پس از یکی دو روز به دنبال مادر دیده می‌شوند و حدود چهار ماه شیر می‌خورند و در یک و نیم سالگی به سن بلوغ رسیده و طول عمر آنها گاهی به ١۴ سال می‌رسد.

نجاتی، از ارایه آمار در خصوص جمعیت قوچ و میش این منطقه حفاظت شده و نیز زادآوری سالیانه آنها به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده شکارچیان خودداری کرد.

منطقه حفاظت شده کرایی شوشتر در گذشته منطقه شکار ممنوع بوده و در سال ۱۳۸۶ به دلیل اینکه تنها زیستگاه پویای قوچ و میش در خوزستان به حساب می‌آمد به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق چهارگانه زیرپوشش سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد و اکنون با وسعتی بالغ بر ۴۰هزار هکتار دارای ۲ پاسگاه محیط بانی در مناطق نفت سفید و روستای کرایی علیاست.
شهرستان شوشتر دارای سه بخش مرکزی، میان آب و شعیبیه است که مرکز آن در ۸۹ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار