تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۰۰۹۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادامه فعالیت بازارچه‌های محلی شلوغ اهواز در روزهای تعطیلی کرونا
  دبیر شورای سلامت اهواز گفت: اگر اصناف تعطیل شوند اما بازارچه ها، شب بازارها و جمعه بازارها باز باشند، راه به جایی نخواهیم برد زیرا مردم به جای حضور پراکنده در واحدهای صنفی، یک جا و به صورت تجمعی در بازارچه ها حضور پیدا می کنند و خطر انتقال بیماری کرونا افزایش می یابد.

مهرداد شریفی با اشاره به ادامه فعالیت برخی بازارچه های محلی به ویژه بازار کیان اهواز، اظهار کرد: یکی از دغدغه های ما در حوزه سلامت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، فعالیت اصناف و بازارچه ها بوده است. با مداخلات انجام شده، کنترل نسبتا خوبی بر فعالیت اصناف داشتیم اما با تعطیلی اصناف، مردم بیشتر به سمت بازارچه های محلی روی آورده اند.

وی افزود: بازارچه های محلی پیوست سلامت ندارند و فاقد آب و مایع دستشویی برای شست و شوی دست هستند و فاصله گذاری اجتماعی نیز در بازارچه ها رعایت نمی شود.

شریفی اضافه کرد: تردد در این بازارچه ها بسیار زیاد است و مردم از تمام نقاط شهر به این بازارچه ها می روند. این مساله، زنگ خطر است و می تواند چالش هایی در حوزه سلامت ایجاد کند.

وی گفت: در حال حاضر در پیک اول بیماری های روده ای قرار داریم. هر چند تعداد زیادی از بازارچه های محلی جمع آوری شده اند اما اگر این بازارچه ها سر و سامان داده نشوند، می توانند کانون عظیمی برای انتقال بیماری باشند.   

دبیر شورای سلامت اهواز بیان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، ما مخالف تعطیلی هستیم اما باید این بازارچه ها ساماندهی شوند.

وی عنوان کرد: هر چند در این بازارچه ها قیمت اجناس ارزان تر است اما مردم باید در خرید توجه کنند که مواد غذایی باید تاریخ تولید و انقضا داشته باشد و در شرایط خاص محیطی نگهداری شوند.

شریفی افزود: تا زمانی که مردم در حوزه سلامت احساس مسئولیت نکنند و نکات بهداشتی را رعایت نکنند، حتی اگر بازارچه ها ساماندهی شوند هم مشکلاتی رخ خواهد داد.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: هیچکدام از بازارچه های اهواز پیوست سلامت ندارند. بازارچه ها باید پیوست سلامت، آب، تهویه و مسیر دسترسی مناسب داشته باشند و زباله ها نیز به درستی جمع آوری شوند.

وی افزود: مردم نیز باید آموزش ببینند و در اماکنی که تجمع وجود دارد و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود، حضور پیدا نکنند و از اماکنی که همه می توانند به مواد غذایی دست بزنند خرید نکنند. اگر مردم رعایت نکنند و از هر جایی مواد غذایی خریداری کنند، به انواع بیماری ها مبتلا می شوند.

شریفی با اشاره به وضعیت فعالیت اصناف در اهواز تصریح کرد: در حال حاضر حتی اصناف ضروری که باز و فعال هستند هم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

وی گفت: اگر اصناف تعطیل شوند اما بازارچه ها، شب بازارها و جمعه بازارها باز باشند، راه به جایی نخواهیم برد زیرا مردم به جای حضور پراکنده در واحدهای صنفی، یک جا و به صورت تجمعی در بازارچه ها حضور پیدا می کنند و خطر انتقال بیماری کرونا افزایش می یابد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار