تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۲۰۰۹۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهرک شوشتر نو ثبت ملی شد
  شهرک شوشتر نو روز سه‌شنبه در نشست اضطراری شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی شد.

مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر که به عنوان نماینده شوشتر در این نشست حضور یافته بود روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پرونده این اثر در نشستی با حضور دکتر محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر اساتید و کارشناسان مربوطه برگزار شد که پس از بحث و بررسی ، این مجموعه به زمره آثار ملی پیوست.

وی افزود : شماره ثبت این اثر نیز پس از انجام مراحل اداری ، به طور رسمی اعلام می‌شود .

بافت شهرک شوشتر نو از بافت‌های ارزشمند کشور است که براساس بافت سنتی شوشتر و استفاده از دانش طراحی روز احداث شده است .

این شهرک توسط دکتر کامران دیبا یکی از اساتید مطرح کشور در سال ۵۳ تا ۵۶ شمسی طراحی و احداث شده است. وی در سال ۲۰۰۰ میلادی موفق به کسب یکی از بهترین جایزه‌های معماری و شهرسازی "جایزه آقا خان" در دنیا شد.

دکتر کامران دیبا خالق آثار فاخری همچون موزه معاصر تهران و بخش های از دانشگاه جندی شاپور است و بارها در مصاحبه‌های خود یکی از بهترین کارهای خود را احداث شهرک کارگری شوشتر نو عنوان کرده است.

یکی از ساختمان های این شهرک هفته گذشته توسط مالک ملک تخریب شد که نگرانی دلسوزان میراث و معماری را به دنبال داشت.

شوشتر نو یکی از شهرک های جدید خوزستان است که با هدف اسکان کارگران شرکت کشت و صنعت کارون در کنار شهر قدیم شوشتر بنا شده است.

شهرستان شوشتر دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرستان‌های کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب در جهان تبدیل کرده است. 

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره‌گیری بیشتر از آب رودخانه استفاده می‌شدند. در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی از مجموعه سازه‌های آبی شوشتر به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. 

این سازه‌های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار