تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۲۰۱۰۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرایی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان
بعد از بازگشایی های صورت گرفته توسط ستاد ملی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط بخشی از مردم خوزستان آمار مبتلایان با سرعت بالایی در حال افزایش است.
 پس از هجوم ویروس منحوس کرونا، تشکیل ستاد ملی مبارزه با آن در پایتخت و ستاد استانی، دستورالعمل‌هایی برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی مردم تدوین شد اما آنچه که در استان خوزستان مشاهده شده است این است که بعد از بازگشایی های صورت گرفته توسط ستاد ملی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط بخشی از مردم خوزستان آمار مبتلایان با سرعت بالایی در حال افزایش است.

از نظر نگارنده دلیل اصلی این مسئله عدم درک صحیح از وظایف متقابل ملت و دولت توسط هر دو طرف ماجراست  که  در خطبه ۳۴  نهج البلاغه به آن اشاره شده است .

 حضرت امیر(ع) در خطبه ۳۴ نهج البلاغه وظایف حکومت نسبت به مردم را خیرخواهی، ادای حق اقتصادی و تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی می داند و در ازای آن حق حکومت بر گردن مردم را اطاعت امر و پذیرش فرمان حکومت از جانب مردم می داند.

 سوالی که ذهن نگارنده را مشغول کرده این است که چگونه میتوان از مردم خوزستان توقع داشت که حق دولت را ادا کنند در حالی که در هشت سال گذشته حقشان ادا نشده است؟
 وقتی دولت محترم در ۸ سال گذشته از حل مشکل آب شرب مردم عاجز بوده است، سیستم فاضلاب اهواز بلای جان مردم شده،تاکنون چاره ای برای رفع اثار بلای سیل که بخش زیادی از مردم خوزستان درگیر آن هستند اندیشیده نشده است.

وقتی که سلامت بخش زیادی از مردم خوزستان  هنوز درگیر آلودگی صنایع فولاد، نفت و غیره است و زمانی که نرخ بیکاری و گرانی در استان از نرخ متوسط کشوری چندین پله بالاتر بوده است و بسیاری از مردم درگیر تامین معیشت حداقلی خود هستند و حقوق اقتصادیشان از جانب دولت محترم ادا نگردیده است ، بر  اساس کدام میزان و معیار میتوان گفت مردم خوزستان در عدم اجرای دستورالعمل های دولتی تماما مقصرند؟

مهمتر از همه مسائل هنگامی که برای فرهنگ سازی و آموزش مردم خوزستان گام موثری برداشته نشده، اعتلای فرهنگ بومی خوزستان به فراموشی سپرده شده، آموزش و پرورش خوزستان همیشه یک جای کارش لنگ می‌زند ،فقر آموزشی،تربیتی در استانی که در صدر حاشیه نشینی است رخنه کرده ،  چندین هزار نفر از دانش اموزان با تمام اسیب های اجتماعی_امنیتی که خواهد داشت از تحصیل جا مانده اند و آموزش عمومی مردم در کارهای سطحی وابتدایی منحصر شده  است

خلاصه کلام حق تعلیم و تربیت مردم ادا نشده است چگونه می توان انتظار داشت بخشی از مردم خوزستان به وظایف خود و ادای حق حکومت یعنی اجرای  خواسته ها و اوامر دولت گردن نهد؟

 هر چند بخشی از این مشکلات ناشی از انتخاب خود مردم بوده اما هشت سال عدم توجه به مردم خوزستان و بی اعتمادی مردم شریف استان به تصمیمات متزلزل و متناقض دولت و مسئولین استانی که در مسائل گوناگون  و برهه های مختلف شاهد آن بوده ایم و  البته  نبود آموزش های لازم در گذشته منجر به این شده است که بی تفاوتی و بی اعتنایی متقابل همه ی ساحت ها را در بر بگیرد.

نمونه آن همه گیری کرونا است و این مسئله را می توان در رفتارهای ناخودآگاه طیف گسترده ای از مردم مشاهده کرد که منجر به بی تفاوتی مردم حتی نسبت به سلامت خودشان شده است و هزینه آن را هم مدافعان سلامت و سیستم درمانی استان خواهند پرداخت.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار