تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۲۰۱۰۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان دزفول از آتش زدن بقایای گندم خودداری کنند
 رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول خواستار خودداری کشاورزان از آتش زدن بقایای گندم شد و گفت: این کار باعث آسیب دیدن جدی بافت خاک، آلودگی هوا و تهدید سلامت مردم می‌شود.

مصطفی استاد چینی‌گر افزود: آتش زدن بقایای گندم در برخی موارد باعث سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع و وارد آمدن خسارت‌های سنگین به زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود. 
وی اظهارداشت: درصورت مشاهده هرگونه آتش سوزی بقایای گندم در زمین‌های کشاورزی طبق قوانین و مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: معمولا کشاورزان پس از برداشت محصول گندم، بقایای محصول را در مزرعه آتش می‌زنند که این موضوع از نظر قانونی ممنوع و  برای طبیعت و محیط‌زیست مضر است. 

علیرضا فتح الهی از کشاورزان خواست برای حفظ طبیعت و محیط زیست و جلوگیری از آتش گرفتن درختان جنگل‌ها، مراتع و بیشه زارها از آتش زدن بقایای محصولات خودداری کنند.

وی افزود: آتش زدن بقایای محصول باعث از بین رفتن حیات وحش موجود در طبیعت و از بین رفتن کیفیت خاک در اثر سوختن مواد آلی و میکروارگانیسم‌های مفیدخاک می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول بیان کرد: گشت و کنترل مستمر در بیشه‌زار حاشیه رودخانه دز به منظور مقابله با آتش سوزی‌های عمدی مزارع و جلوگیری از سرایت آتش به بیشه‌های دزفول انجام می‌شود.
وی افزود: شهرستان دزفول در حاشیه رودخانه دز دارای ۶ هزار هکتار  بیشه‌زار است که اغلب از گونه‌های پده، بید، گز، کنار و سایر گونه‌ها هستند.

برداشت محصول گندم از سطح ۴۰ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی شهرستان دزفول از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

طبق پیش بینی مدیر جهاد کشاورزی دزفول ۱۳۰ هزار تن محصول گندم در این شهرستان برداشت خواهد شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار