تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۰۱۰۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود آب در پرآب‌ترین شهر ایران
 مردم‌ ۴۴ روستای دهدز از توابع شهرستان ایذه با مشکل قطعی و افت فشار آب دست و پنجه نرم می‌کنند و تاکنون اقدام موثری برای رفع مشکل آنها انجام نشده است.

 بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه با قرارگرفتن در مجاورت سد کارون سه و چهار به عنوان یکی از بزرگترین مخازن آب کشور، همچنان با مشکل قطعی و افت فشار آب مواجهند.

مردم ۴۴ روستای این بخش در هفته‌های اخیر نسبت به اوج گرفتن این مشکل شکایت داشتند،  رییس اداره آب و فاضلاب روستایی ایذه هفته قبل از حل این مسئله با تعمیر چاه آب منطقه خبر داده بود اما مردم می گویند مشکل همچنان پابرجاست.

آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم

یکی از ساکنین دهدز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما کنار دریاچه کارون سه و چهار قرار داریم و آب‌ شربمان باید از چاه تامین شود، این موضوع بیشتر شبیه لطیفه تلخی است که یک پوزخند تلخ‌تر به همراه دارد.

علی کیانی ادامه داد: بحث انتقال آب به دهدز چندین سال است که مطرح می‌شود و مسوولین تا کنون تا وعده سر مردم را گرم کرده‌اند، باور کنید آنقدر فاصله دریاچه کارون سه به دهدز نزدیک است که با یک پمپ آب هم می‌شود مشکل آب شرب دهدز را حل کرد.

وی با گلایه از وضعیت کنونی کمبود آب در دهدز اضافه کرد: ۴۴ روستای بخش دهدز با قطعی و افت فشار آب مواجهند و برای مصارف روزانه خود نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند، چرا باید در شهری که پرآب ترین شهر ایران نامیده می‌شود شاهد این مشکلات باشیم؟

کیانی ادامه داد: باور کنید دیگر از وعده و وعید خسته شده‌ایم، از مسوولان خواهش می‌کنم برای یکبار هم که شده با تمام توان وارد گود شوند و با انتقال آب کارون سه به دهدز ، مشکل کمبود آب در این بخش را برای همیشه مرتفع کنند.

چاه جدید تا ۱۰ روز آینده وارد مدار می‌شود

رییس اداره آب و فاضلاب روستایی ایذه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هفته پیش مشکلاتی در موتور چاه تامین کننده آب ۴۴ روستای دهدز پیش آمد که بلافاصله مرتفع شد اما همچنان گزارش‌هایی مبنی بر قطعی و افت فشارآب در روستاهای منطقه دریافت کردیم.

رضا رحیمی افزود: با همراهی معاون مدیر کل آبفار خوزستان برای تجهیز یک چاه جدید در دهدز از محل این ماه بازدید کردیم و مقرر شد ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده با انجام اقدامات مورد نیاز، این چاه وارد مدار شود.

وی تاکید کرد: با وارد شدن این چاه به مدار تامین آب شرب، مشکل قطعی و افت فشار مشترکین ۴۴ روستای دهدز به صورت کامل مرتفع خواهد شد.

انتقال آب به دهدز در گیر و دار بودجه

محسن البرزی بخشدار دهدز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، چاه شماره ۲ دهدز که تا چندی پیش در عمق ۳۰ متری به آب می‌رسید اکنون در عمق ۱۶۰ متری به آب میرسد و این موجب وارد آمدن زحمات زیادی برای پمپاژ آن به شبکه مصرف شده‌است.

وی افزود: به همین خاطر در برخی مواقع تاسیسات و تجهیزات این چاه دچار خرابی هایی می‌شود که نیروهای آبفار بلافاصله نسبت به حل آن اقدام می‌کنند.

البرزی تاکید کرد: به منظور کاهش مشکلات پیش آمده و جلب رضایت مردم دهدز، چاه شماره یک این بخش نیز در اختیار آبفار قرار گرفت تا با تجهیز و راه‌اندازی آن، بخش زیادی از مشکلات منطقه حل شود.

بخشدار دهدز از لزوم انتقال آب کارون سه به دهدز سخن گفت و تصریح کرد: کارهای مربوط به این پروژه انجام و مجوز برداشت ۱۴ اینچ آب از دریاچه نیز گرفته شده است، صدور مجوزهای محیط زیستی نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

وی ادامه داد: این خط لوله ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب را منتقل می‌کند و برای اجرای آن منتظر تخصیص بودجه هستیم تا مجری طرح کار را آغار کند.

دهدز با مساحت تقریبی یک هزار و ۳۲۱ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار نفر از توابع شهرستان ایذه است . دهدز دارای سه دهستان دهدز،دنباله رود شمالی و دنباله رود جنوبی با ۱۰۳ روستاست.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار