تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۲۰۱۱۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۲۷درصد جمعیت خوزستان درزمینه ویروس کرونا پایش شدند
  مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: نیروهای بهداشت خوزستان با بیماریابی و کنترل بیش از ۲۷ درصد از جمعیت خوزستان در بحث ویروس کرونا کار بزرگی را انجام داده‌اند.

 دکتر محمد اسماعیل مطلق شنبه در نشست با نماینده وزیر بهداشت در بحث کرونا در خوزستان و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز و معاون بهداشت این دانشگاه در سرسرای دانشگاه علوم پزشکی اهواز  بیان کرد: بهداشت خوزستان موفق شده است که افرادی را که مبتلا به فشارخون، دیابت و یا سرطان و یا بیماری زمینه‌ای  بودند شناسایی کند تا در رسیدگی به این افراد و مراقبت از آن ها در مقابله با کرونا توجه ویژه شود.

وی گفت: کاری که بخش بهداشت در بحث کرونا در حال انجام است با توجه به جمعیت بالای خوزستان کاری بسیار سخت و از طرفی کنترل این بیماری در استانی با ساختارهای عشیره ای ، مهاجرپذیر و تجاری بسیار دشوار است.

دکتر مطلق افزود: اگر مقایسه ای بین کرونا و آنفولاآنزا داشته باشیم در بین افراد ۲۰ تا ۳۰ سال علایم آنفولاآنزا خیلی شدیدتر است، کرونا علایم خیلی ضعیف‌تری دارد یعنی فرد مبتلا شده به راحتی فعالیت های روزانه خود را انجام می دهد حتی به بازی و ورزش هم می پردازد و احساس بیماری نمی کند.

وی در ادامه گفت: براساس بررسی های انجام شده اگر کسی ماسک داشته باشد و فاصله ۲ متری را رعایت کند حتی اگر در جوار فرد مبتلا به کرونا باشد کمتر ازپنج درصد احتمال انتقال بیماری  وجود دارد ، ولی اگر کسی که کرونا  گرفته در مجاورت فردی که ماسک ندارد قرار بگیرد بالای ۴۰ درصد بیماری را منتقل می کند ولی اگر یکی از آنها ماسک بزند زیر ۳۵ درصد ویروس منتقل می شود.

دکترمطلق ادامه داد: اگر می توانستیم در خوزستان و اهواز زدن ماسک را اجباری کنیم تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال ویروس می گذاشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز درادامه این نشست بیان کرد: اهواز شهر بزرگی است که حاشیه نشین زیادی دارد و همین موضوع کار را برای کنترل بیماری سخت تر میکند.

دکتر سید محمد علوی ضمن ارایه گزارشی در مورد چالش های پیش روی کنترل کرونا واقدامات مهم بهداشتی گفت: اهم اقدامات آموزش بهداشت و افزایش آگاهی مردم در رعایت موازین بهداشتی وفاصله گذاری فیزیکی ودوری از اجتماعات، ماندن درمنزل، پوشیدن ماسک، بیماریابی، انجام نمونه گیری و تست کردن و ردیابی موارد تماس بیماران بوده است.

وی گفت: خوشبختانه در بررسی اپیدمیولوژی صورت گرفته موارد غیر بستری چهار تا پنج برابر موارد بستری هستند و در مجموع منحنی شناسایی در روزهای اخیر بصورت تقریبا پلاتو (صاف)شده ولی مانگران هستیم که چنانچه این تعطیلات بدون کنترل دید و بازدیدها وشرکت درگردهمایی ها توام شود حدود یک هفته بعد اثرات خود را با افزایش موارد مشکوک وموارد بستری نشان دهد.

آمار ابتلا به کرونا در خوزستان در ۲ هفته اخیر بسیار افزایش یافته و همین موضوع باعث تعطیل کردن ادارات و بازار از سوی مسئولان استان شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت وضعیت خوزستان در ابتلا به کرونا نگران کننده است.

سران عشایر و طوایف، استاندار و نماینده ولی فقیه در خوزستان از مردم خوزستان درخواست کردند در عید فطر امسال برای جلوگیری از انتشار این ویروس دید و بازدید نکنند.

نماز عید فطر نیز در خوزستان امسال با هدف مقابله با کرونا اقامه نخواهد شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار