تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۲۰۱۱۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین‌های عروسی و عزا مهمترین عامل انتشار بیماری کرونا در خوزستان
  معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برگزاری آیین عروسی و عزاداری و تجمعات چند نفره و گروهی در خوزستان عامل انتشار بیماری کروناست.

 دکتر ایرج حریرچی یکشنبه در ستاد مدیریت بیماری کرونا در استانداری خوزستان اظهار داشت: درخواست ما این است که مردم خوزستان همکاری بیشتری با ما داشته باشند تا میزان موارد مرگ و میر را به حداقل برسانیم.

وی افزود: میزان بستری و مرگ و میر در کشور به طرز قابل توجهی در حدود  ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به اوج بیماری کاهش یافته  اما در برخی استان ها با روند صعودی مواجه هستیم که بالاترین صعود مربوط به خوزستان است.

حریرچی ادامه داد: البته خوزستان هنوز از لحاظ میزان شیوع فقط کمی بالاتر از متوسط کشوری است ولی با توجه به روند چند روز اخیر و با توجه به عید فطر و آیین‌های طولانی، پیش بینی  می شود  تا چند روز آینده روند صعودی را در آمار مبتلایان استان خوزستان مشاهده کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به انجام اقدامات مناسب درخوزستان گفت: با هدایت استاندار خوزستان یک دوره پنج روزه و یک دوره سه روزه فاصله گذاری اجتماعی با شدت بیشتری در استان انجام شد، مردم خوزستان تعطیلی های اسفند و فروردین را پشت سر گذاشتند و اخیرا نیز تعطیلی هایی که از نظر اقتصادی و اجتماعی فشار مضاعفی را وارد می کند را می گذرانند.

وی بیان کرد: از تمام قومیت‌های خوزستان عاجزانه درخواست می‌کنم چند روز دیگر با ما همکاری کنند تا بیماری را کنترل کنیم.

حریرچی اظهار داشت: از نظر امکانات بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نیروهای مسلح، سازمان تامین اجتماعی و بخش خصوصی همکاری خوبی دارند و از نظر ظرفیت و انجام تست بیشتر خوزستان یکی از استان های پیشرو در سطح کشور است و در حال حاضر از نظر ظرفیت آزمایش کرونا رتبه چهارم را در کشور دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بیشتر موارد کشف شده در خوزستان موارد اولیه است اما در افراد مسن و یا با عوارض قلبی و عروقی و دیابت و بیماری‌های زمینه‌ای با موارد مرگ و میر مواجه می‌شویم.

وی گفت: همکاری خوب مردم تا کنون در کنترل بیماری موثر بوده و منحنی کاملا صعوی کمی خم شده و به خط صاف نزدیک می‌شود اما تعداد اندکی که اصول لازم را رعایت نمی‌کنند و شاید ما نمی‌توانیم پیام خود را به آنها منتقل کنیم دیگرا ن را در معرض خطر قرار می دهند.

حریرچی اضافه کرد:یکی از استراتژی‌های اصلی که در استان و کشور قابل گسترش خواهد بود این است که بیماران در معرض خطر بیشتر مرگ و میر  شامل افراد بالای ۶۵ سال که  حدود ۸۰ درصد مرگ و میر را شامل می‌شوند و افراد با بیماری‌های زمینه ای از جمله قلبی و عروقی، دیابت و سرطان  را  در برابر این بیماری مراقبت کنیم  و تلاش می کنیم آنها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و کمتر در تماس با دیگران قرار گیرند و افراد جوانتر باید کمتر با آنها برخورد داشته باشند  که برای ادارات نیز پیش بینی های لازم انجام شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز امیدواری کرد: با فاصله گذاری اجتماعی مناسب و بازگشایی های هوشمندانه، فعالیت های مناسب در جهت تامین معیشت انجام شود ولی در مقابل تماس‌های اجتماعی مانند دید و بازدید های فامیلی و یا آیین‌های مختلف که بازده اقتصادی ندارند به حداقل برسانیم و استفاده از ماسک نیز بسیار موثر است.

دکتر حریرچی در سفر یک روزه خود به خوزستان در نشست ستاد مبارزه با کرونا خوزستان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز حضور یافت و با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان دیدار کرد.

 بازدید از شهرستان دزفول از دیگر برنامه های دکتر حریرچی در سفر به خوزستان است.

ویروس کرونا در بیش از ۲ هفته گذشته افراد زیادی را در خوزستان مبتلا کرده به گونه‌ای که مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  اعلام کردند در چند روز گذشته یک چهارم مبتلایان به ویروس کرونا در کشور مربوط به خوزستان بوده است.

برای جلوگیری از ناپایدار شدن وضعیت انتشار ویروس کرونا در خوزستان، ادارات، بانک‌ها و اصناف غیر ضروری از ۲۲ تا ۲۹ اردیبشهت ماه در شهرستان های با وضعیت قرمز تعطیل اعلام شدند و مجدد از یکم تا پنجم خردادماه ادارات، شرکت ها، سازمان ها، دستگاههای اجرایی و بانک ها و اصناف تعطیل شدند.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزایش بیماریابی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی از عوامل افزایش ابتلا به کرونا در خوزستان بوده است.

ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده است که سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار