تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۰۱۱۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زمینه تولید ۵۰۰ هزار تن شکر در کشت و صنعت توسعه نیشکر فراهم شد
 مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: با توجه به ذخایر آبی مناسب، زمینه تولید ۵۰۰ هزار تن شکر در این شرکت فراهم شده است.

  عبدعلی ناصری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته ۳۰۴ هزار تن شکر در توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید شده است، اظهارداشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، تلاش می‌شود تا امسال ۵۰۰ هزار تن شکر تولید شود.

وی ادامه داد: این برنامه‌ریزی ها بر اساس وجود منابع آبی کافی در پشت سدها صورت گرفته که می‌تواند زمینه‌ای برای جهش تولید و تحقق شعار امسال باشد.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی ظرفیت اسمی تولید شکر در این شرکت را ۷۰۰ هزار تن در سال عنوان‌کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ به این ظرفیت در تولید محصول استراتژیک شکر دست پیدا کنیم.

توسعه نیشکر هنوز خسارت سیل ۹۸ را دریافت نکرده است

ناصری همچنین به خسارت ۵۱ هزار میلیارد ریالی سیل سال ۹۸ به این شرکت اشاره‌کرد و گفت: در بحران سیل، بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی نیشکر دچار خسارت شدند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از بازسازی خسارت‌ها در توسعه نیشکر و صنایع جانبی از طریق منابع داخلی صورت گرفته است، گفت: تاکنون موفق به بازسازی ۲۲ هزار و ۶۲۱ هکتار از زمین‌های خسارت دیده ناشی از سیل ۹۸ با تکیه بر تولید و منابع داخلی این شرکت شدیم.

به گفته ناصری از بین زمین‌های خسارت دیده ۱۰ هزار هکتار از اراضی خسارت دیده به کشت مجدد نیشکر اختصاص پیدا کرد.

این مقام مسئول در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح‌کرد: در همین راستا نیز در هفت هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی، کشت محصولات غیر نیشکری صورت گرفت که به ترتیب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار گندم، ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار کلزا، ۵۴۳ هکتار آفتابگردان و ۹۵ هکتار چغندر کشت شد.

وی یادآور شد: در سال گذشته، از این میزان کشت ۱۵ هزار و ۸۴۲ تن گندم، پنج هزار و ۳۸۹ تن کلزار و چهار هزار و ۳۳۷ تن چغندر برداشت شده است و علاوه براین امیدواریم امسال ۱.۵ تن محصول آفتابگردان در هر هکتار برداشت شود.

افزایش تولید الکل به ۴۰ میلیون لیتر در سال

ناصری همچنین به متوسط تولید سالانه ۳۳ میلیون لیتر الکل در کارخانه الکل سازی رازی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی و ضرورت نیاز جامعه بخصوص بخش پزشکی کشور به این محصول، تولید الکل به ۴۰ میلیون لیتر در سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این درحالی است که در شرایط عادی، روزانه ۱۰۰ هزار لیتر الکل در این مجموعه تولید می‌شد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی،  کارخانه الکل سازی این شرکت را تامین کننده ۸۰ درصد نیاز کشور عنوان‌کرد و گفت: با توجه به شرایطی که پیش آمد، لازم بود تا توزیع این محصول تولیدی کارخانه الکل با عدالت در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد که به همین منظور شورای تامین استان با نظارت استاندار خوزستان؛ معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز را متولی صدور حواله‌های مربوطه معرفی کرد.

ناصری با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد الکل تولیدی این کارخانه در استان خوزستان توزیع می‌شود، گفت: همچنین برابر تصمیم شورای تامین، خط بسته بندی الکل در ابعاد یک لیتری و پنج لیتری راه اندازی شد و این موضوع باعث تامین بخش مهمی از نیاز داخلی استان و همچنین کشور شده است.

توسعه نیشکر تامین کننده میانگین ۲ هزار و ۷۰۰ تن شکر در ماه ویژه خوزستان

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه طبق پیگیری‌ها  این شرکت تامین کننده ماهانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن شکر در بسته بندی های ۲ کیلیو ۷۰۰ گرم و ۹۰۰ گرمی باشد، گفت: این درحالی است که بر اساس درخواست سال ۹۸ و حواله‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شکر مورد نیاز اسفندماه استان به میزان ۶ هزار و ۵۰۰ تن تامین و در بازار عرضه شد.

ناصری اضافه کرد: همچنین برابر ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، تامین شکر استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، قزوین، کرمان، مازنداران، آذربایجان غربی و شرقی بر عهده شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گذاشته شد.

تولید سالانه هفت هزار تن شکر دارویی در خاورمیانه

وی همچنین این شرکت را تنها تولید کننده شکر داروئی در خاورمیانه دانست و گفت: سالانه بیش از هفت هزار تن از این نوع شکر تولید می‌شود که توانایی اصلی این تولید در شرکت حدود ۱۰ هزار تن است.

ناصری تصریح‌کرد: علاوه بر این شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بخش قابل توجهی از نیاز داخلی کشور به این محصول را تامین می‌کند که مابقی آن تا پیش از اعمال تحریم‌ها، به‌خارج از کشور صادر می‌شد.

بر اساس این گزارش، حدود ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم در مجموعه شرکت توسعه نیشکر مشغول به کار بوده که حدود ۹۹.۶ درصد پرسنل بومی هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار