تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۲۰۱۲۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان، بهشت پنهان/ بامیه گیاهی سبز که سفره ایرانیان را رنگین می‌کند
بامیه، گیاهی سبزرنگ است که در دسته موادغذایی با خواص فراوان قرار می‌گیرد و خود را در سفره ایرانیان جای داده و ارمغانی به نام سلامتی را برای مصرف کنندگان دارد.
  حرف از استان خوزستان که به میان می‌آید، شاید تنها تصاویری که در ذهن نقش می‌بندد، دکل‌های نفت و گاز و نخل‌های سر به فلک کشید باشد، شاید هم بوی نفت و گاز ذهن برخی را آزار دهد، اما این تنها یک روی سکه این استان پهناور است، استانی گرم و خشک، که شاید بتوان لقب اقیانوس سوخت‌های فسیلی را به آن نسبت داد.

این تصورات تا حدودی صحیح است، چرا که نفت و گاز کشور از این استان تامین می‌شود و بخشی هم برای صادرات به سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس بار سفر می‌بندد، اما این تنها گوشه‌ای از نعمت‌ها در بهشتی پنهان هستند، کافیست قدم در جاده‌های خوزستان بگذاری، به راحتی می‌توان رنگ‌های سبز و طلایی و قرمز و زرد و... را در اراضی آن دید.

 خوشه‌هایی طلایی که با گل‌های زرد کلزا می‌رقصند، گوجه فرنگی‌هایی که همچون یاقوت‌های سرخ بر بوته‌ها از دور خودنمایی می‌کنند، هویج‌های نارنجی رنگ که با دیدنشان چشم‌ها سو می‌گیرند و البته بامیه‌هایی سبز که خود را در دستان کشاورزان سختکوشی که در گرما و زیر سیلی آفتاب سوزان جنوب، می‌اندازند تا راهی سفر‌های مردم شوند.

بامیه یکی از موادغذایی محسوب می‌شود که در باغ‌های خوزستان رشد می‌کند و غذا‌های مختلفی از جمله؛ خورشت بامیه، آبگوشت بامیه و ترکیبی از بامیه و تخم مرغ را با آن طبخ و نوش جان می‌کنند، این گیاه سبز رنگ مراحل رشد خود را در زمین‌های مرغوب استان از جمله شهرستان حمیدیه می‌گذراند، گیاهی که در ابتدا به شکل گلی زرد رنگ است و پس از گذشت چند روز به بامیه تبدیل شده و آماده برداشت می‌شود.

بامیه

این گیاه سبز رنگ علاوه بر طرفدارانی در استان خوزستان، در سایر استان‌های همجوار و حتی آنسوی مرز‌ها دارد و دلبری می‌کند. به منظور بررسی وضعیت تولید و برداشت بامیه سری به مزارع سرسبز استان در شهرستان حمیدیه زدیم.

کشت بامیه در ۴ هزار هکتار از اراضی حمیدیه

عباس اسدیان مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به کیفیت و نوع خاک اراضی کشاورزی ، این شهرستان استعداد کشت انواع سبزی و صیفی را دارد، بطوری که حدود ۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصولات با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن در سال رفته است.

او با بیان اینکه از این میزان اراضی زیر کشت، حدود ۴۵۰ هکتار به کشت بامیه اختصاص یافته و تولید این محصول در واحد سطح ۱۰ تن برآورده است، افزود: برداشت بامیه در حمیدیه از فروردین ماه آغاز شده و در صورت تامین آب موردنیاز این محصول، عملیات برداشت تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

بامیه

اسدیان با بیان اینکه بامیه یکی از محصولاتی به شمار می‌رود که استفاده از آن بعنوان موادغذایی در استان خوزستان مه و سایر استان‌ها هم خریدار این محصول هستند، گفت: این محصول تولید شده در شهرستان حمیدیه با توجه به مرغوبیت، طرفدارانی در سایر نقاط کشور دارد و به سایر استان‌ها و همچنین برخی کشور‌های خارجی صادر می‌شود.

به میان مزارع بامیه رفتیم که کشاورزان زحمتکش در هوای نسبتا گرم جنوب، دست از کار و تلاش در روز‌های آلوده برنداشته اند تا این ماده غذایی خوشمزه و ارزشمند را در دل اراضی بچینند و بر سفره مردم بنشانند.

بامیه

مرغوبیت محصول، مشتری پسند است

یکی از کشاورزان که در سیلی داغ آفتاب مشغول برداشت بامیه بود، به خبرنگار ما گفت: ۲۲ سال است که به کشاورزی مشغول هستم و با توجه به اینکه زمین کشاورزی ام به کانال‌های آبیاری و جاده تردد خودرو‌ها نزدیک است، مشتری‌های بسیاری داریم و از راه فروش محصولات  خود امرارمعاش می‌کنیم و نان حلال بر سر سفره می‌بریم.

او افزود: علاوه بر کشت بامیه، گوجه فرنگی هم کشت می‌کنیم و بخاطر مرغوبیت زمین و جنس خاک و حاصلخیزی آن، محصولات با کیفیتی برداشت کرده و روانه بازار می‌نماییم. عملیات کشت از اسفندماه آغاز می‌شود و برای برداشت آن نیز از فروردین ماه شروع می‌کنیم و تا تیرماه و اوایل مرداد ماه ادامه پیدا می‌کند.

بامیه

این کشاورز اظهار داشت: کشت بامیه به ۲ صورت پلاستیکی و هوایی انجام می‌شود، در کشت هوایی، این محصول در فضای باز کشت می‌شود و رشد می‌کند و هر کدام به نوبه خود از کیفیت خوبی برخوردارند. ضمن اینکه آبیاری با آب شیرین رودخانه کرخه نقش مهمی در کیفیت آنها دارد.

در این باغ‌های سرسبز مشتری‌هایی هم حضور داشتند که از شهر‌های دور و نزدیک در استان خوزستان برای خرید بامیه آمده بودند، با آنها گفتگو کردیم تا علت خرید این محصول از شهرستان حمیدیه را جویا شویم.

بامیه

بامیه حمیدیه خوش طعم است

مرد جوانی که درحال معامله و خرید بامیه به مقدار زیاد بود، گفت: از خرمشهر برای خرید بامیه آمده ام، چون از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و خوشمزگی آن باعث می‌شود طی کردن مسافتی طولانی را برای این محصول تحمل کرده و غذا‌های خوشمزه با آن طبخ می‌کنیم.

ستاره آشتیان کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درخصوص خواص بامیه گفت: بامیه یا همان اکرا یک گیاه سبز خوراکی حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که در غذا‌های ایرانیان و بخصوص اهالی خوزستان بصورت بریده و قطعه قطعه شده تا سرخ شده یا بخارپز و کباب مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمن اینکه همه قسمت‌های بامیه قابل خوردن است و از برگ‌های آن می‌توان در سالاد استفاده کرد.

او افزود: بامیه حاوی کالری به میزان ۱۲۹ گرم، آب ۹۰ ٫ ۱۷ گرم، پروتئین ۲ ٫ ۰۰ گرم، چربی ۰ ٫ ۱۰ گرم، کربوهیدرات ۷ ٫ ۰۳ گرم، فیبر ۳ ٫ ۲ گرم و قند به میزان ۱ ٫ ۲۰ گرم است، ضمن اینکه این گیاه خاص سرشار از منابع فیبر است و می‌تواند به تثبیت گوارش شما کمک کند، ناگفته نماند که  مطالعات نشان می‌دهند که فیبر بسیار بالای این گیاه، عوامل بیماری قلبی عروقی و احتمالا سرطان روده را کاهش‌دهد.

خوزستان، بهشت پنهان/بامیه گیاهی سبز که سفره ایرانیان را رنگین می‌کند+فیلم

آشتیان بیان داشت: این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده‌ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می‌کند، همچنین خوردن بامیه سبب کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی، تنظیم اختلالات سوخت و سازی و درمان چاقی، کاهش دادن التهاب و حتی کاهش نکروز کبدی به خاطر محتوای بالای آنتی اکسیدانی، کاهش کلسترول می‌شود و خروج مواد زائد از بدن را تسهیل می‌کند.

خداوند آنقدر مهربان است که هر چه از نعمت‌ها و مهربانی‌های بی شمارش بگوییم، کم است، زمین‌هایی که وقتی از کنار آنها گذر می‌کنیم، به راحتی می‌توان عطر خوش محبت و الطاف خداوند را حس کرد و تصاویر زیبای بخشش بی شمار و ناتمام پروردگار را به وسعتی بی پایان با چشم دید، کافیست شکرگزار باشیم و از این همه نعمت و غذا‌های سرشار از خاصیت به درستی استفاده کنیم.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار