تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۰۱۲۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرمت چهار بنای تاریخی بهبهان در دستور کار
  رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهبهان گفت: اقدامات مرمتی برای چهار بنای تاریخی شهرستان بهبهان با اولویت رفع خطر و حفاظت اضطراری در دستورکار قرار گرفته است.

کبری ابوعلی با بیان این‌که روز گذشته (پنجم خرداد ۹۹) از پروژه‌های مرمت شهرستان بهبهان با حضور ناظر این پروژه‌ها و غلامرضا سلمان‌پور مسئول حفظ و احیاء معاونت میراث فرهنگی استان بازدید شد، افزود: پیرو بازدیدهای به عمل‌آمده و باتوجه به قراردادهای منعقدشده، دو پروژه‌ مرمت "خانه اخوان بهبهان" و "کلیسای کلگه‌زار" تحویل پیمانکار پروژه شدند تا پیمانکار نسبت به تجهیز کارگاه و آماده‌سازی آن به منظور انجام عملیات حفاظت اضطراری و مرمت بنا، اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: در این زمینه مقرر شد نسبت به انجام اقداماتی همچون مقاوم‌سازی دیوارهای آسیب‌دیده، دوخت و دوز تَرَک‌ها و ترمیم بخش‌های در معرض خطر بناها اقدام لازم صورت گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهبهان گفت: قرارداد پروژه مرمت خانه رکابی نیز منعقد شده تا پس از انجام هماهنگی‌های آتی با مالک پروژه و مرتفع شدن مشکلات مابین مالک پروژه و میراث فرهنگی، عملیات اجرایی در روزهای آینده آغاز شود.

وی همچنین از مرمت خانه نجف‌خان خبر داد و افزود: پس از انجام مراحل آتیِ انعقاد قرارداد، اقدامات مرمتی درخصوص این پروژه نیز به پیمانکار ابلاغ خواهد شد.

در ادامه غلام‌رضا سلمان‌پور مسئول حفظ و احیاء معاونت میراث فرهنگی خوزستان نیز درخصوص این بناها توضیح داد: این بناها دارای آسیب‌های جدی و حجم بالای عملیات اجرایی هستند و از همین‌رو اقدامات مرمتی روی آن‌ها با اولویت رفع خطر و حفاظت اضطراری انجام خواهد شد تا پس از انجام پیگیری‌های لازم و تأمین اعتبار، سایر برنامه‌های مرمتی درخصوص آن‌ها اجرایی شود.

وی افزود: عملیات مرمتی مورد نظر با رعایت همه نکات فنی و اصول و ضوابط مرمتی و نیز استفاده از نیروهای متخصص با هدف پیشگیری از هرگونه اقدام مداخله‌گرانه به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر، تحت نظارت تیم کارشناسی شهرستان بهبهان و حوزه معاونت میراث فرهنگی استان و با دریافت مجوزهای لازم و صدور حکم مرمت توسط وزارتخانه متبوع انجام خواهد پذیرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، خانه اخوان بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بهبهان، خیابان امام حسین (ع)، محله گودبقال، روبه‌روی مسجد آیت‎الله معصومی قرار دارد. این اثر ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ۱۴۷۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای کلگه‌زار (تشان) نیز کلیسایی واقع در روستای کلگه‌زار حومه بهبهان است. باتوجه به مصالح به کار برده شده در کلیسا، قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد. این کلیسا دارای تالاری است که در دو سوی آن اتاق‌هایی احداث کرده‌اند. کلیسا در جهت شمال به جنوب ساخته شده است و محراب آن در سمت شمال کلیسا واقع شده است. سقف تالار کلیسا و اتاق‌های جانبی آن گنبد کوتاه است و دیوارهای داخل کلیسا با طاق‌نماها تزئین شده است. پنجره‌های باریک و بلند کلیسا در انتهای پنجره‌ها به قوسی هلالی ختم می‌شوند. کلیسای تاریخی کلگه‌زار منطقه تشان به شماره ۱۴۷۰۳ در ۱۶ اسفند  ۱۳۸۴در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین خانه رکابی یکی از آثار تاریخی واقع در بافت تاریخی شهرستان بهبهان است که قدمت آن به دوره قاجار و اوایل پهلوی بازمی‌گردد و در ۱۳ اسفند سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۵۰۲۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

خانه بهادر دیوان (خانه نجف‌خان) هم بنایی مربوط به دوره قاجار است و در بافت قدیم بهبهان، خیابان عدالت، محله کاروانسرا واقع شده است. این اثر در تاریخ پنجم تیرماه ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۱۹۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنای نجف‌خان بهبهان یکی از نمونه‌های معماری مسکونی در خور توجه در مناطق اقلیمی گرم نیمه مرطوب کشور است که دارای سه طبقه زیرزمین، همکف و اول است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار