تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۲۰۱۳۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابتلا به کرونا در خوزستان از این هم بیشتر می‌شود
  سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از پیش‌بینی افزایش موارد ابتلا به کرونا در خوزستان در روزهای آینده خبر داد.

دکتر سیدمحمد علوی، با اشاره به افزایش آمار موارد مثبت کرونا در خوزستان، اظهار کرد: دلیل افزایش آمار این روزها، به دو سه روز قبل از عید فطر برمی‌گردد؛ زمانی که مردم به خیابان‌ها ‌رفتند و خرید کردند و به خواهش‌ها و هشدارها توجه نکردند.

وی افزود: افزایش کنونی آمار به هفت هشت روز قبل مربوط است و انتظار می‌رود در روزهای آینده، موارد شناسایی‌شده ابتلا بالاتر هم برود؛ کسانی که قبل از عید فطر به خرید رفتند و روز عید به دید و بازدید رفتند به دلیل تماس‌های مکرر، شانس ابتلا به عفونت را بین مردم افزایش داده‌اند.

علوی گفت: علی‌رغم هشدارهایی که دادیم، مردم توجه نکردند و هر کاری که خواستند انجام دادند. اکنون بخشی از گسترش عفونت، به دلیل رفتارهای مردم خوزستان به ویژه در نقاط حاشیه‌ای است.

وی در پاسخ به اینکه تعداد موارد روزانه ابتلا ممکن است تا چه رقمی افزایش یابد؟ عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم تعداد مبتلایان جدید در هر شبانه‌روز به چند نفر خواهد رسید زیرا معیاری از تجمعات و حضور مردم در تجمعات و مراسمات نداریم اما این افزایش موارد تا زمانی که آثار دید و بازدیدها از بین برود، ادامه خواهد داشت و معمولا ۱۰ روز بعد از برگزاری مراسم یا دید و بازدید، آثار آن در بروز موارد جدید ابتلا به کرونا مشخص می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: طبق ویدئوهای منتشر شده از وضعیت بازارها و شواهدی که داریم، اجتماعات مردم و حضور در بازارها برای خرید ایام عید فطر با سال‌های گذشته تفاوت آن‌چنانی نداشته است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود تعداد موارد ابتلا باز هم بالاتر برود.

وی افزود: این افزیش آمار در مناطق پراکنده است زیرا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز متفاوت بوده است.

علوی با اشاره به افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها، در پاسخ به اینکه آیا ممکن است خوزستان برای درمان بیماران به کمک نیاز داشته باشد؟ گفـت: تاکنون از ظرفیت و توان دانشگاه علوم پزشکی اهواز استفاده کرده‌ایم و نیاز به کمک از استان‌های دیگر نداشته‌ایم اما باید ببینیم در آینده چه تعداد بیمار خواهیم داشت. تاکنون ظرفیت بیمارستان‌ها مناسب بوده است.

وی اظهار کرد: ویروس هر کسی را مبتلا می‌کند اما خطر مرگ و میر در افراد بالای ۶۰ سال و یا دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر است. مردم ساده‌انگاری کردند و فکر کردند کرونا تمام شده است و فاصله‌گذاری اجتماعی را در این بازه زمانی رعایت نکردند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص شرایط بازگشایی ادارات در خوزستان نیز بیان کرد: سر و کار ما با بیماری کرونا تنها دو سه روز نیست که ادارات را تعطیل کنیم. تعطیلی شامل شرایط اجتماعی و اقتصادی است. مشخص نیست کرونا چند ماه یا چند سال در منطقه بماند بنابراین باید در همه مواقع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: اگر در ادارات فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود، از ماسک استفاده نشود یا ازدحام صورت بگیرد، در افزایش آمار تاثیرگذار خواهد بود بنابراین برای فاصله‌گذاری باید برنامه‌ریزی شود.

علوی گفت: متاسفانه طبق برآوردها، برخی ادارات و بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت و بازار بورس پروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند. اکنون بسیاری از مردم رعایت می‌کنند اما درصد افرادی که رعایت نمی‌کنند به اندازه‌ای است که خطر انتقال، جامعه را تهدید کند.

وی با بیان اینکه باید مردم زندگی با کرونا را یاد بگیرند، عنوان کرد: اگر موارد بیماری بالا برود و شورای تامین یا استانداری خوزستان تصمیمی برای محدودیت کسب و کار بگیرد، در درجه اول اصناف پرخطر را مد نظر قرار می‌دهند اما اگر بازگشایی عام باشد، فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه می‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار