تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۰۱۴۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیمه شالیزارهای خوزستان از مجاری قانونی پیگیری می‌شود
  رییس گروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان گفت: بیمه شالیزارهای خوزستان در سال زراعی جاری از مجاری قانونی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان تا رسیدن به نتیجه مورد نظر پیگیری می‌شود.

محمد آلاله  با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت در قانونی شدن کشت برنج در سال زراعی جاری در استان خوزستان برای نخستین بار پس از استان‌های گیلان و مازندران اظهار داشت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی از طریق وزارت جهادکشاورزی و بانک کشاورزی درحال رایزنی برای شروع بیمه محصول برنج است. 
وی گفت:بیمه شدن برنج در استان با یارانه دولت ، کشت این محصول راهبردی را اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر می‌کند و انگیزه کشاورزان شالی کار را در سال "جهش تولید" بالا خواهد برد.  
رییس گروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان افزود: بازیرپوشش قرار دادن بیمه محصول برنج در خوزستان ، دولت مجاب خواهد شد یارانه ۵۶درصدی حق بیمه این محصول را پرداخت کند و این کمک قابل توجهی برای کشاورزان خواهد بود.
آلاله ابراز امیدواری کرد با قانونی شدن کشت برنج در هیات دولت ، شرایط برای بیمه این محصول در سال زراعی جاری فراهم شود.
در سال های گذشته کشاورزان شالی کار خوزستانی بدون دریافت یارانه دولتی ، حق بیمه این محصول را به طور کامل پرداخت می‌کردند.   
هفته گذشته معاون تولیدات گیاهی  جهاد کشاورزی استان گفته بود درسال زراعی جاری کشت برنج در سطح ۱۳۰هزار هکتار مصوب شده و کشاورزان خوزستانی می‌توانند برای نخستین بار بدون نگرانی و دغدغه مبادرت به کشت برنج کنند.
به گفته وی با مجاز شدن کشت برنج در خوزستان از سوی هیات دولت ،  شالی کاران خوزستانی می توانند از تسهیلات ارزان قیمت بانکی ، یارانه‌های قانونی از جمله بیمه محصولات کشاورزی آب بها و نهاده‌های مورد نیازاستفاده کنند.
هیات دولت کشت برنج در استان خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ را با توجه ذخایر مناسب سدهای استان ، مجاز و قانونی اعلام کرد.
سال زراعی گذشته به برکت بارش‌های مناسب بهاری و پرشدن ذخایر سدهای خوزستان ، حدود ۲۰۰هزار هکتار به کشت برنج اختصاص یافت که این سطح زیرکشت در تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود.
این سطح زیرکشت منجر به تولید ۵۵۰هزار تن برنج معطر و محلی به ارزش بیش از۵۰هزار میلیارد ریال شد.
امسال هرچند سطح زیرکشت برنج در خوزستان نسبت به سال زراعی قبل حدود ۷۰هزارهکتار کمتر است ولی کشاورزان خوزستانی امیدوارهستند با کشت جایگزین که به آب کمتری نیاز دارد بتوانند درآمد مناسبی را نصیب خود کنند.
بر اساس مصوبه شورای کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری ۴۳۶هزار هکتار کشت تابستانی از جمله برنج مصوب شده که در مقایسه با کشت تابستانی پارسال حدود ۲۴هزار هکتار کمتر است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال و عمل آوری ۱۲۸نوع محصول از نظر کمیت و تنوع تولید مقام نخست کشوری را دارد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار