تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۰۱۵۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا همه ما به ویروس کرونا مبتلا می‌شویم؟
این روزها در حالی احتمال همه گیر شدن بیماری کرونا در بین مردم شایع شده است که دولت زیرساخت‌های لازم را برای مقابله با این شرایط را ندارد.
 «همه باید بگیرند» این جمله‌ای است که این روزها در بین مردم دهان به دهان می‌چرخد مبنی بر اینکه همه مردم باید بیماری ویروس کرونا را تجربه کنند و همه گیر شدن این بیماری سبب ضعیف شدن ویروس و کاهش قدرت کُشندگی آن می‌شود.

برخی افراد مدعی هستند سیاست دولت بر اپیدمی گله‌ای است تا ضعیف شدن ویروس کرونا از بحران بزرگ آن  در زمستان جلوگیری کند.

اظهارات غیر کارشناسی در مورد کرونا

این روزها که انواع اظهارات کارشناسی و غیر کارشناسی،تخصصی، دقیق و غیر دقیق و البته  بی‌ربط در مورد ویروس کرونا در جامعه منتشر می‌شود، اما بخش بزرگی از جامعه در میان آوار این اطلاعات نه می‌تواند به راحتی صحت و  غلط این اظهارات را تشخیص دهد و به دلیل عدم تخصص خود نه می‌تواند برداشت صحیح از یک سخن علمی را متوجه شود.

بر اساس این گزارش، چنانچه تاریخ شیوع این نقل قول‌ها در جامعه به ویژه در خوزستان  را بررسی کنیم دقیقاً به افزایش آمار مبتلایان کرونا به بالغ بر 500 مبتلا در یک روز در اواخر اردیبهشت برمی‌گردد که اعلام این آمار موجی از استرس و نگرانی را در جامعه ایجاد کرد با این حال برخی شهروندان با توجه به روزهای مانده تا عید فطر کمتر به پروتکل‌های بهداشتی توجه کردند تا آنجایی که این آمار از 500 مبتلا به بالغ بر 700 مبتلا رسید.

حداقل 40 درصد جامعه دچار این ویروس می‌شوند

در اسفند ماه سال گذشته مینو محرز، عضو کمیته پیشگیری بیماری های واگیردار وزارت بهداشت  گفت: اکنون در مرحله اپیدمی و همه گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا در کشور هستیم و این جزو ذات اپیدمی است که حداقل 40 درصد جامعه دچار این ویروس می‌شوند تا بعد بیماری فروکش کند.

وی با بیان اینکه باید منتظر همه گیری این بیماری بود، بیان کرد: بیش از 80 درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند دچار بیماری خفیف با علائم خفیف می‌شوند و ممکن است آن قدر علائم بیماری خفیف باشد که خودشان هم متوجه نشوند.

همه افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان اردیبهشت ماه امسال نیز  در یک برنامه تلویزیونی  پا را فراتر از  همکاران خود در وزارت بهداشت گذاشته و گفت: کرونا بیماری تازه است و دارو ندارد و همه افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، همین جمله کافی است تا علاوه ورود استرس شدید به مردم، افراد جامعه به جای ادامه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در هر زمانی ممکنی منتظر ابتلا به این بیماری باشند.

 

 این اظهارات غیرکارشناسی بدون توجه به ظرفیت‌های روانی جامعه سبب شد ادبیات جدیدی در مقابله با این بیماری بین مردم رایج شود و آن اینکه «وقتی  قرار است همه ما ویروس کرونا بگیریم» چه دلیلی دارد ماسک و دستکش بزنیم؟

با گذشت سه ماه از اظهارات خانم محرز مبنی بر ابتلای 40 درصد جامعه به ویروس کرونا، طبق آمارهای وزارت بهداشت این پیش‌بینی نیز به واقعیت تبدیل نشد.

کمتر از یک دهم درصد افراد جامعه به کرونا مبتلا شدند

حسین عرفانی رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این رابطه اواخر اردیبهشت امسال گفت: میزان بروز بیماری کووید 19 در ایران اکنون حدود یک در هزار نفر است، در حالی که برای ایمنی انبوه که برخی مطرح می کنند، باید 70 تا 75  درصد جمعیت به این ویروس مبتلا شده باشند.

وی افزود: آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که کمتر از یک دهم درصد از افراد جامعه به کرونا مبتلا شده اند و اگر بخواهیم موارد خفیف شناسایی نشده را هم در نظر بگیریم، می توانیم این عدد را در پنج ضرب کنیم که می شود 5 در هزار یا نیم درصد جمعیت، لذا حتی یک درصد جمعیت کشور هم به ویروس کرونا مبتلا نشده اند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه  هنوز با ایمنی انبوه در ایران خیلی فاصله داریم، گفت: اینکه عده ای از مردم فکر کنند ایمنی پیدا کرده اند و می توانیم وارد شرایط عادی زندگی شویم، درست نیست.

عرفانی افزود: اکنون با توجه به اینکه این بیماری هنوز واکسن و داروی اختصاصی ندارد، ایمنی انبوه هم در جامعه ایجاد نشده است و اکثریت جامعه هنوز در معرض خطر هستند.

وی بیان کرد: حتی افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند هم ممکن است دوباره مبتلا شوند و احتمال عفونت مجدد در افراد مبتلا وجود دارد چرا که در بدن برخی افراد که به بیماری مبتلا شده اند، ممکن است پادتن درست نشود.

عرفانی افزود: البته وجود پادتن هم به معنای ایمنی قطعی نیست و با توجه به احتمال عفونت و ابتلای مجدد به کرونا در افراد کمی که مبتلا شده اند و اکثریت جامعه که مبتلا نشده و ایمنی ندارند همچنان به بیماری حساس هستند و با توجه به اینکه بیماری کووید 19  واکسن و داروی اختصاصی هم ندارد، تنها راه پیش رو رعایت توصیه های بهداشتی و پیشگیری است.

اجرای طرح غربالگری و افزایش آمار آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا

در ماه‌های نخست شیوع کرونا اجرای طرح غربالگری جمعیت یکی از راه‌هایی عنوان شد که از طریق آن به شناسایی و مراقبت افراد در مقابل بیماری کرونا کمک خواهند کرد.

اما اکنون آن چه در حوزه بهداشت استان در حال وقوع است افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری ویروس کرونا در استان از دو آزمایشگاه در روزهای اول به 7 آزمایشگاه است،  اگر چه مسئولان مدعی هستند افزایش تعداد بیماران و آزمایشگاه‌ها به بیماریابی ما کمک کرده است.

 بررسی شرایط فعلی کرونا در خوزستان نشان می‌دهد که دولت به دنبال تحقق سیاست اپیدیمی گله‌ای در جامعه است تا از این طریق جامعه  به ایمنی قطعی دست پیدا کند، در حالی که هیچ گونه زیر ساخت مناسبی برای این شرایط نه تنها در استان بلکه در کل کشور فراهم نیست.

شرایط اپیدمی گله‌ای

بر همین اساس، در اپیدمی گله‌ای نیاز است جمعیت آسیب‌پذیر(بیماران خاص و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند) از جمعیت سالم جدا شوند که راه تحقق این مهم ایجاد نقاهتگاه است تا در شرایط اپیدمی گله‌ای جمعیت آسیب‌پذیر که بدن آن‌ها ایمنی کمتری در مقابله با بیماری دارد تا پایان اپیدمی در سلامت بمانند.

نکته دوم، مربوط به مناطق آلوده  در شرایط اپیدمی گله‌ای است، در استان خوزستان آمارها نشان می‌دهد که اکثر مبتلایان مربوط به مناطق حاشیه و کم برخوردار است، در این شرایط مسئولان و به ویژه  متولیان حوزه بهداشت  و درمان پیش و بعد از شیوع کرونا چه میزان از خدمات و آموزش‌های لازم را در این مناطق به کار بسته‌اند و یا راهکارهای پیشگیرانه به کار گرفته‌اند؟

نکته سوم، مربوط  به زیرساخت‌های بیمارستانی است، که در این شرایط دولت باید دو برابر جمعیتی که احتمال می‌رود به ویروس مبتلا شوند تخت بیمارستانی مهیا داشته باشد این در حالی است که اکنون در استان خوزستان سرعت اپیدمی به حد است که بخشی از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی در اختیار بیماران کرونا گرفته شده است.

 بنابراین بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری ابتدا رعایت پروتکل‌های بهداشتی  و سپس اجرای قرنطینه درجه یک مانند آنچه در کشورهای خلیج فارس اتفاق افتاد است و هزینه  اجرای یک ماه قرنطینه مطلق در خوزستان را درآمدهای استان ضرری به دولت نخواهد زد.

بنابراین شایع شدن «همه گیر شدن ویروس» بدترین راهکاری است که سلامت بخش بزرگی از جامعه را به خطر خواهد انداخت.

سازمان بهداشتی جهانی نیز در تمام اطلاعیه‌های خود به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک ضرورت مهم در حفظ سلامت افراد جامعه تاکید کرده است.

اما آنچه سبب می‌شود سیاست‌های وزارت بهداشت در استان خوزستان موفق عمل نکند و به شیوع گسترده این بیماری منجر شود،  عدم تصمیم‌گیری صحیح در اجرای قرنطینه و اظهار عدم توانایی دولت در جبران خسارت‌های ناشی از آن است این در حالی است که دولت با عدم اجرای قرنطینه اصولی در مناطق قرمز  به تدریج هزینه‌های کلانی را به سلامت شهروندان و بخش زیرساخت‌های استان تحمیل می‌کند.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار