تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۰۱۵۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاکید نمایندگان بر ورود جدی‌تر دولت برای اطفای آتش سوزی‌های اخیر در مناطق زاگرس نشین
 نائب رئیس مجلس گفت: مجلس امروز جلسه‌ای را برای موضوع آتش سوزی‌های اخیر برگزار کرد که در جمع‌بندی مقرر شد ۴ نماینده از مناطق زاگرس‌نشین از طرف مجلس موضوع آتش‌سوزی‌های اخیر را پیگیری کند و تذکرات لازم به دستگاه‌های دولتی داده شود. همچنین نشست دیگری را برای ادامه بررسی موضوع تشکیل خواهیم داد.

 ، امروز جلسه‌ای در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای بررسی آتش سوزی‌های اخیر با حضور رئیس سازمان محیط زیست، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور و نمایندگانی از وزارت دفاع و تشکل‌های مردم نهاد در اطفای حریق برگزار شد که امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در توضیح این جلسه گفت: علت برگزاری نشست آتش سوزی‌های دامنه‌دار و ادامه‌دار در جنگل‌های مناطق زاگرس و مناطق مختلف دیگر بوده که علی رغم تلاش‌هایی نوساناتی داشته، در مناطقی توفیقات حاصل شده و در مناطقی مشکل داشته‌اند. با توجه به اینکه مجلس در حال شکل گیری است و هنوز کمیسیون‌ها تشکیل نشده‌اند ما این جلسه را برگزار کردیم تا نشان دهیم مجلس ورود کرده و مجدانه پیگیر است و مسئله برایش حساس شده به خصوص اینکه از حالت طبیعی هم خارج شده است.

وی تاکید کرد که بعد از تشکیل کمیسیون‌ها به خصوص کمیسیون کشاورزی موضوع بیشتر مورد پیگیری قرار می‌گیرد. حجم زیادی از منابع طبیعی در حال از بین رفتن است. ما این جلسه را برای پیگیری اولیه برگزار کردیم. در نهایت هم چهار نفر از نمایندگان به صورت ویژه از طرف مجلس موضوع را پیگیری خواهند کرد. پیشنهاد این است که در وهله اول تجهیزات و امکانات به نیروهای مردمی داده شده و سازمان دهی شود. همچنین اعزام نیروهای رسمی و اطفای حریق هم بدون طی تشریفات باشد. پروژه زاگرس مرکزی هم در قالب بودجه ۹۹ اجرایی شود. دستگاه‌های اجرایی با حساسیت موضوع را دنبال کرده و در میدان حضور داشته باشند. نه اینکه بعد از حاد شدن اتفاق ورود کنند.

در این جلسه نوروزی به نمایندگی از تشکل‌های مردمی از صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست در این جلسه انتقاد کرد و گفت: اینکه آقای کلانتری می‌گوید نگران آتش سوزی نباشید شوکه کننده است. هنوز هوا در همه جای کشور گرم نشده که با تشدید گرما وضعیت بدتر می‌شود. پیشنهاد ما این است شماره سه رقمی برای سازمان جنگل‌ها اعلام شود تا مردم به راحتی آن را یاد گرفته و سریع اطلاع دهند. همچنین تجهیزات و امکانات و پایگاه اطفای حریق در مناطق مربوطه مستقر گردد.

ایزدی عضو دیگر تشکل‌های مردمی گفت: بخش زیادی از حیات و اقتصاد مردم در آن مناطق به کوه‌ها و جنگل‌ها وابسته است. آنها با دست خالی ایستاده و آتش خاموش می‌کنند. به داد این مناطق برسید، به هلیکوپتر نیاز داریم. خواهش می‌کنیم مسئله آتش در زاگرس را جدی گرفته و با مسببان آن برخورد کنیم.

در ادامه در ادامه تعدادی از نمایندگان عمدتا مربوط به منطقه زاگرس به تشریح وضعیت حوزه‌های انتخابیه خود متاثر از آتش سوزی‌های اخیر پرداختند.

عسگری نماینده مجلس با ابراز نگرانی از آتش سوزی‌های اخیر و به دنبال آن از دست رفتن گونه‌های ژنتیک گفت: باید دستگاه‌های ژنتیک به موقع عمل می‌کردند تا این اتفاق رخ نمی‌داد. قطعا با گرم شدن هوا وضعیت بدتر می‌شود پس باید از همین الان ورود کرد. در شرایط فعلی هم آموزش نیروهای محلی و افزایش تجهیزات ضروری است.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت نیز گفت: چرا دستگاه‌های مشغول همان ابتدا جلوی آتش سوزی را نگرفتند. ما چند شب پیش در مرودشت با آتش سوزی مواجه شدیم. هیچ ارگان دولتی نیامد و مردم و سپاه بسیج شدند و آتش را خاموش کردند. باید محیط زیست و سازمان جنگل‌ها جدی‌تر باشد.

سارا فلاحی نماینده ایلام نیز اظهار کرد: ما به شدت نگران وضعیت هستیم. باید برای حفاظت از جنگل‌ها نیروهای انسانی را افزایش داد. آنهایی که مسئول حفاظت از جنگل‌ها هستند از نظر اقتصادی و معیشتی با مشکل مواجه‌اند که باید فکری به حال آنها نمود.

فرهاد طهماسبی نماینده نیریز نیز گفت: محیط‌بانان از عدم توجه و امکانات گلایه دارند. باید جنگل‌بانان به امکانات لازم تجهیز شوند و از نظر معیشتی و اقتصادی هم مورد توجه قرار گیرند.

محمد موحد نماینده کهگیلویه و بهمئی اظهار کرد: سه روز کوه خواییز در آتش سوخت و اقدامات لازم هم صورت نگرفت. نزدیک به ۱۸ ساعت کسی آنجا حاضر نشد حال اینکه برخی از این منطقه حفاظت شده هم است، ۱۵۰ هکتار آسیب دید، ۴۰ هکتار از بین رفت و گونه‌های گیاهی و وحشی هم دچار آسیب شد. باید فکری اساسی صورت گیرد و مشکلات حل شود.

محسن علیزاده نماینده سپیدان اظهار کرد: هر هکتاری که بسوزد زیاد است و اتفاق تلخ محسوب می‌شود. در مناطق مختلف سازمان مراتع امکانات کمی دارند. در حوزه انتخابیه خودم برای اداره مراتع یک خودرو خواستیم که ندادند. چطور می‌خواهید با دست خالی آتش خاموش کنید؟ الان هم گروه‌های مردمی و NGOهای محیط زیست فعال هستند که از آنها تشکر می‌کنیم.

محمد خدابخشی نماینده الیگودرز نیز گفت: سازمان محیط زیست فکری به حال خود کند، رانت خوارها را جمع کرده و جلوی این وضعیت را بگیرد. باید کسانی که کوتاهی کردند هم استعفا دهند.

محمد صفر آصفری نماینده اراک نیز خاطرنشان کرد: سوال این است که اگر در حریم محیط زیست یک فقیری بخواهد آلونکی تهیه کند و یا کشاورزی کند با او چه برخوردی می‌شود. حال که ۱۰۰۰ هکتار سوخته می‌گویید آتش سوزی در همه جای دنیا مرسوم است اما همین همسایه‌های ما که سازمان‌های عریض و طویلی مثل ما هم ندارند شاهد سوختن ۱۰۰۰ هکتار نیستند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران نیز اظهار کرد: در این جلسه باید مدیریت ستاد بحران و مسئولان سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا می‌کردند تا درباره تخصیص اعتبارات توضیح دهند. شروع بحران و آتش سوزی از حوزه انتخابیه من بود که این هم برای امسال نیست. امسال ۱۵۰ هکتار سوخت و این میزان سال گذشته ۴۰۰ هکتار بود.

وی افزود: در این موضوع باید مدیریت بحران و راه‌های جلوگیری از آن را بررسی کرد. بعد از وقوع آتش سوزی در گچساران با رئیس منابع طبیعی استان صحبت کردم که او گفت: موضوع را به تهران منتقل می‌کند و چیزی هم در دست آنها نیست. بعد با وزارت کشور تماس گرفتم که گفت به آنها مربوط نیست و باید به منابع طبیعی گفته شود. دوستان وزارت دفاع هم دوستانه به من گفتند سال گذشته برای مدیریت اطفای حریق تلاش‌هایی صورت گرفت و سازمانی هم تشکیل شد اما تعطیل شده است. دلیل آن است که قراردادی با دستگاه‌های مسئول مثل محیط زیست و منابع طبیعی انعقاد شده برای اطفای حریق اما آنها پول را به وزارت دفاع ندادند. در نهایت با امیر حاتمی صحبت کردم و ایشان بالگرد به منطقه فرستادند.

وی افزود: مردم هم حضور پررنگ داشتند که اگر نبودند وضعیت بدتر می‌شد. روزی ۱۰۰۰ نفر به کوه می‌روند تا آتش را خاموش کنند. من در این پروسه با فرمانده هوانیروز هم صحبت کردم و او توضیح داد اگر بخواهد بالگرد برای خاموش کردن آتش به فارس و خوزستان و سایر مناطق بفرستد باید از فرماندهی منطقه تا فرماندهی تهران و بعد از آن پروسه‌ای طی شود که این فرآیند اداری زیادی را طی می‌کند. این روند نباید در مدیریت بحران رخ دهد. سال گذشته هم آقای کلانتری به من گفت که باید موضوع زاگرس را جدا دید. به همین دلیل نامه به آقای نوبخت نوشتم و در بودجه ۹۹ هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای منابع طبیعی در منطقه زاگرس اختصاص یافت که باید در طول این سال پرداخت شود.

عیسی جعفری نماینده کبودرآهنگ گفت: اگر به موقع اقدام صورت می‌گرفت آتش سوزی به این حجم گسترش پیدا نمی‌کرد. سازمان محیط زیست از لابی‌های خطرناک سیاسی دوری کند.

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان گفت که ده‌ها هکتار در بوشهر و دشتستان آتش گرفته و نماینده باید دنبال کپسول آتش نشانی و هلیکوپتر باشد. حال اینکه این وظیفه دولت است.

در ادامه علیرضا ورناصری، نماینده مسجدسلیمان اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته هم شاهد این آتش سوزی‌ها بودیم باید فکر اساسی صورت می گرفت که این اتفاق رخ نداد.

حسین بامیری نماینده لردگان در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه هر سال این آتش سوزی‌ها رخ می‌دهد دیگر نمی‌توان نام آن را بحران گذاشت. این سوء مدیریت است، چرا تا کنون ایستگاه‌های آتش نشانی تجمیعی ایجاد نشده است؟ باید امکانات لازم داده شود نه اینکه مناطق زاگرس نشین از حداقل امکانات بی بهره باشند.

به گزارش ایسنا، در خلال برگزاری این جلسه تعدادی از نمایندگان تاکید کردند که باید از نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه هم برای حضور در این جلسه دعوت می‌شد. آنها درخواست کردند که جلسه‌ای دیگر با حضور نوبخت رئیس ستاد مدیریت بحران و مسئولانی از وزارت کشور برگزار شود.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار