تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۰۱۵۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش ساعت اداری در خوزستان، مصرف برق را کم می‌کند؟
  با افزایش دمای هوا در خوزستان، مصرف برق رشد پیدا می‌کند و این مساله نیاز مردم را به برق به عنوان یک عنصر حیاتی برای زندگی در خوزستان دوچندان می‌کند. چند سالی است که با گرم شدن دمای هوا در استان، تصمیماتی در خصوص کاهش ساعت کاری ادارت اتخاذ می‌شود تا مصرف برق کاهش پیدا کند و به شکلی به ویژه در ساعات اوج مصرف، برق مورد نیاز مردم در خانه‌هایشان تامین شود.

اینکه تصمیمات اتخاذ شده در زمینه کاهش زمان کاری ادارت در سال‌های گذشته تا چه میزان به کاهش مصرف برق در خوزستان کمک کرده، مساله‌ای است که می‌توان با استناد بر آمارها به آن پی برد. برای مثال در تاریخ ۷ مردادماه سال ۹۸ بر اساس اعلام شرکت برق منطقه‌ای خوزستان میزان مصرف برق با اعمال تعطیلی در این روز، حدود ۴ درصد کاهش یافت اما نکته مهم آنجاست که در طول بازه‌های زمانی مختلف در سال گذشته در خوزستان روند مصرف برق در وضعیت مناسبی نبوده و هرچه هوا در خوزستان گرمتر شده، میزان مصرف نیز متناسب با آن افزایش یافته است.

در این زمینه می‌توان دو بازه زمانی را در خردادماه سال ۹۸ مثال زد؛ در تاریخ ۲۶ و ۲۷ خردادماه سال گذشته با افزایش دمای هوا، مصرف برق در خوزستان دو بار از رکورد پیک سال قبل از خود عبور کرد که در این دو بازه مصرف برق در خوزستان دو بار رکوردشکنی کرد و باعث شد مسئولان استان چاره‌ای برای این امر بیاندیشند و راهکار تعطیلی ادارات و همچنین کاهش ساعت کاری را ارائه دهند، شاید اندکی از میزان بار مصرفی برق در خوزستان بکاهند و شرایط را برای زندگی در خانه‌ها مطلوب‌تر کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آنچه کارشناسان حوزه برق مطرح می‌کنند، میزان مصرف برق با تغییرات آب و هوایی ارتباط مستقیم دارد و به میزان کاهش یا افزایش دما، میزان مصرف برق نیز کاهش و افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند بیانگر جایگاه و نقش مهم سازمان هواشناسی در پیش‌بینی دمای هوا باشد زیرا پیش‌بینی‌هایی که در زمینه کاهش یا افزایش دما توسط این سازمان ارائه می‌شود، در مدیریت صحیح شرایط و همچنین مصرف برق اثرگذار است.

یکی دیگر از نکاتی که از سوی کارشناسان حوزه برق مطرح می‌شود، بحث پایداری و مدیریت شبکه برق است. این موضوع، یک مقوله مشارکتی با همکاری مصرف‌کنندگان است و باید به این مهم توجه ویژه شود زیرا مصرف‌کنندگان برق، نقش اصلی را در مدیریت شبکه بر عهده دارند و رعایت الگوی مصرف از سوی آن‌ها می‌تواند به کاهش مصرف برق و همچنین بهبود ارائه خدمات در این شرایط آب و هوایی کمک شایانی کند.

با توجه به شرایط دمایی خوزستان آنچه می‌تواند به بهبود وضعیت برق کمک کند، تنها کاهش ساعت کاری ادارات و رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان نیست بلکه این موارد می‌توانند به نوعی کمک‌کننده و درمانی مقطعی برای وضعیت برق خوزستان به ویژه در فصول گرم باشند.

در این زمینه افزایش نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی می‌تواند به عنوان یک راه حل مناسب و منطقی به کمک صنعت برق و مسئولان استانی بیاید تا با گرم شدن دمای هوا و افزایش میزان مصرف برق فورا به فکر کاهش زمان کاری ادارات نیافتند.

در ایام کنونی که مساله فاصله‌گذاری اجتماعی با توجه به شیوع کرونا مطرح است، کاهش زمان کاری ادارات می‌تواند باعث شلوغ شدن آن‌ها و بروز مشکلاتی برای مردم و شیوع بیشتر بیماری در خوزستان شود؛ استانی که هم‌اکنون نیز وضعیتش در ابتلا به کرونا، قرمز است و توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در راس تصمیمات قرار داشته باشد. همچنین این تصمیم می‌تواند در دیگر زمینه‌ها از جمله شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها در ساعت‌های تعطیلی ادارات و همچنین افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها اثرگذار باشد.

در تاریخ ۱۱ خردادماه امسال استاندار خوزستان از کاهش ساعت اداری در استان، از ۱۷ خردادماه به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق و پایداری شبکه برق استان خبر داد و همه ادارات را به جز بخش‌های عملیاتی، موظف به اجرای این مصوبه کرد.

بر اساس این مصوبه، فعالیت ادارات خوزستان از روز شنبه، ۱۷ خردادماه تا ۱۵ شهریورماه به ساعت ۷ تا ۱۳ تغییر پیدا می‌کند. باید دید که ابلاغ این بخش‌نامه به ادارات تا چه میزان می‌تواند به کاهش مصرف برق در خوزستان کمک کند و دستگاه‌های اجرایی و ادارات نیز تا چه حد این بخشنامه را اجرا می‌کنند؟

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار