تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۰۱۹۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نکاتی برای فرار فوتبالیست‌ها از مصدومیت در هوای گرم
  یک فیزیولوژیست ورزشی با اشاره به شروع فصل بدنسازی تیم‌های فوتبالی در هوای گرم، گفت: بازیکنان برای فرار از مصدومیت باید تغذیه، استراحت و تمرین با شدت مناسب داشته باشند.

سلیم شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اردوهای طولانی مدت تیم‌های خوزستانی در خارج از استان به دلیل گرمای هوای خوزستان، اظهارکرد: اگر تیم‌ها بخواهند پس از وقفه طولانی مدت در لیگ برتر، در هوای گرم خوزستان نیز تمرین کنند، به احتمال خیلی زیاد بازیکنان آسیب خواهند دید و دچار تحلیل جسمانی خواهند شد.

وی بیان کرد: با توجه به شروع فصل بدنسازی در هوای گرم و تعریق یا بخار شدن آب بدن، دهیدراسیون برای بدن به وجود می‌آید که علاوه بر از دست دادن آب بدن، باعث بر هم خوردن الکترولیت‌های بدن نیز می‌شود.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: تمرین در هوای گرم، چیزی جز آسیب‌دیدگی بازیکنان را در بر نخواهد داشت اما از آن‌جا که تیم‌های خوزستانی باید به اردوی خود در استان‌های دیگر پایان دهند و برای انجام بازی‌ها به استان برگردند، در این شرایط بازیکنان برای فرار از مصدومیت باید تغذیه، استراحت و تمرین با شدت مناسب داشته باشند. همچنین آن‌ها باید پس از هر جلسه تمرینی، ریکاوری لازم را هم در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان این‌که ورزشکاران باید مراقب باشند که سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم بدن‌شان کاهش پیدا نکند، افزود: این‌ها الکترولیت‌های مهم بدن هستند و عدم تعدیل آن‌ها در بدن باعث بی‌رمقمی عضلات و عدم انقباض‌های عضلات می‌شود و بازیکن نمی‌تواند عکس‌العمل خوبی در مسابقه داشته باشد. پس این مهم در اسرع وقت باید با رژیم غذایی مناسب جایگزین شود. ضمن این‌که باید به این مهم نیز توجه داشت که جایگزینی آن‌ها ۴۸ ساعت طول خواهد کشید.

شریعتی عنوان کرد: عوامل خستگی در یک ورزشکار شامل خستگی ناحیه مرکزی بدن، خستگی محیطی عضلانی بدن، انباشته شدن پتاسیم در عضلات، تخلیه فسفو کراتین و گلیکوژن عضلات و ایجاد فشار و حالت روانی و استرس به بازیکن است؛ خستگی ناحیه مرکزی بدن به این صورت است که اگر بدن بازیکن آماده نباشد، باتوجه به این‌که در حین بازی به صورت مرتب، استارت می‌زند و حرکات انفجاری انجام می‌دهد، دچار مصدومیت خواهد شد. همچنین خستگی محیطی عضلانی یعنی در اثر بدنسازی یکسری تارهای میکروسکوپی آسیب ببینند.

وی افزود: تخلیه فسفو کراتین بدن بر اثر استارت‌ها و حرکات انفجاری‌های مهاجمان و مدافعان تیم‌ها است. خستگی و تخلیه گلیکوژن عضلات نیز در تمام بازیکنان مشاهده می‌شود ولی در بازیکنان خطوط میانی و به ویژه هافبک‌ها بیشتر دیده می‌شود. پس مربیان بدنساز و پزشک تیم‌ها همیشه باید عوامل خستگی بازیکنان را زیر نظر داشته باشند و آن‌ها را با استراحت، تغذیه و رژیم غذایی مناسب، مدیریت کنند تا شاهد بازدهی و عملکرد مناسب بازیکنان در مسابقات باشیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار