تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۰۲۲۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ممنوعیت کشت شلتوک در حوضه کرخه و چالش‌ کشاورزان
با وجود رفع محدودیت کشت شلتوک در خوزستان اما سازمان آب و برق کشت این محصول را در بخش‌هایی از حوضه کرخه ممنوع کرده و پای برخی کشاورزان به دادگاه کشیده شده است.
ممنوعیت کشت شلتوک در حوضه کرخه و چالش‌ کشاورزان

 پس از چندین سال خشکسالی و ممنوعیت کشت برنج در خوزستان، کشاورزان به ویژه  در حوضه کرخه با توجه به شوری زمین و تک محصولی بودن کشت‌ وزرع در این زمین‌ها  از اوایل بهار اقدام به آماده کردن اراضی زراعی خود برای کشت شلتوک کردند.

تابستان سال گذشته نیز با توجه به ذخایر آبی پشت سدها 183 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان زیر کشت برنج رفت.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در اوایل خردادماه امسال در خصوص مصوبه کشت برنج گفته بود:  به‌جز در مناطق شمالی با پیشنهاد کارگروه سازگاری با کم‌آبی ملاحظاتی در نظر گرفته شد که بر اساس آن، کشت برنج با اعمال سازوکار‌هایی از جمله خشکه کاری و آبیاری تحت فشار زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی مجاز اعلام شود، با توجه به این ملاحظات و با توجه به بارش‌های دو سال اخیر در خوزستان مجوز کشت برنج در این استان صادر می‌شود.

این در حالی است که به گفته کشاورزان، سازمان آب و برق مجوز کشت برنج در حوضه کرخه (شهرهای کوت سید نعیم، ابوحمیظه، روستاهای ابوجلال، غوابش حمودی1، 2 و 3 ، مرعی، گلبهار، جلالیه، سید عزیز، بریچه، جرگه سیدعلی، شهرستان هویزه و روستاهای تابعه، همچنین روستاهای طراح یک و 2 در شهرستان حمیدیه، روستای رمسه و...  در شبکه‌های آبیاری (کانال‌های بتنی) ممنوع کرده است.

 

احضار کشاورزان شلتوک کار به دادگاه

حبیب بوعذار یکی از کشاورزان روستای رامسه 2 شهرستان حمیدیه،  با اشاره به قطع کردن آب و خاموش شدن موتورهای آب  توسط سازمان آب و برق  بر روی کشاورزان، اظهار کرد: سازمان آب و برق از همه کشاورزان منطقه که اقدام به کشت شلتوک کرده‌اند شکایت کرد و از دادگاه برای آن‌ها احضاریه ارسال کردند.

وی افزود: در زمان وقوع سیل مسئولان می‌گفتند آب زیادی وجود دارد و بدون هیچ مشکلی می‌توان کشاورزی کرد اما اکنون با وجود رفع ممنوعیت کشت برنج صحبت از بی‌آبی و کمبود آب می‌کنند.

این کشاورز روستایی بیان کرد: تعدادی از کشاورزان برای رساندن صدای خود به مسوولان  با در دست گرفتن پلاکارد در مقابل فرمانداری شهرستان حمیدیه تجمع کردند.

کشت شلتوک فقط در محدوده کانال ML ممنوع است

شاهین هاشمی فرماندار شهرستان حمیدیه اما می‌گوید: کشت شلتوک در شهرستان حمیدیه ممنوع نشده بلکه به کشاورزانی که در کانال ML اقدام به کشت برنج کرده‌اند تذکر داده شد چرا که این کانال توانایی تامین آب برای کشت شلتوک را ندارد.

وی افزود: در گزارش شرکت بهره‌برداری کرخه و شاوور آبی برای کشت شلتوک تعریف نشده است به ویژه روستاهای پایین دست در صورت کشت شلتوک با مشکل مواجه می‌شوند به همین دلیل کشت شلتوک در محدوده کانال ML ممنوع شد.

فرماندار شهرستان حمیدیه با بیان اینکه محدودیت کشت شلتوک فقط امسال اعمال می‌شود، گفت: چنانچه کانال ML تا مهرماه امسال به کانال چمران متصل شود این مشکل رفع خواهد شد و کشاورزان در سال آینده می‌توانند اقدام به کشت شلتوک کنند چرا که آب کشاورزی در روستاهای پایین دست و بالا دست تامین خواهد شد.

هاشمی در رابطه با احضار کشاورزان به دادگاه، بیان کرد: به نظر می‌رسد برخی از کشاورزان به‌منظور دریافت آب دریچه‌ کانال‌ها را شکستند و سبب تخریب آن‌ها شدند که شرکت کرخه و شاوور به این دلیل از آن‌ها شکایت کرده است.

ممنوعیت یا محدودیت کشاورزی زندگی هزاران خانوار را تهدید می‌کند

تنش آبی و ممنوعیت کشت شلتوک در حوزه دشت‌آزادگان نیز با اعتراض و مخالفت کشاورزان برخی روستاها را به دنبال داشته است.

حسین مرمضی رییس نظام صنفی کشاورزی دشت‌آزادگان با انتقاد از ممنوعیت کشت شلتوک در شبکه‌های آبیاری( کانال های بتنی) توسط سازمان آب و برق خوزستان، اظهار کرد: با وجود رفع ممنوعیت کشت شلتوک در خوزستان توسط دولت قطعاً ممنوعیت یا محدودیت کشت، نابودی کشاورزی و معیشت هزاران خانوار کشاورز به دنبال خواهد داشت.

 

وی افزود: از سوی مسوولان سازمان آب و برق خوزستان بعضاً اظهاراتی مبنی بر اینکه دلیل ممنوعیت یا محدود نمودن کشت و زرع  با هدف لایروبی و عدم کشش زهکش اصلی عنوان شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان با طرح این سوال مبنی بر اینکه چرا با گذشت بیش از ۲۵ سال از احداث زهکش‌ شبکه‌های آبیاری سازمان آب و برق تاکنون نسبت به لایروبی اساسی زهکش‌ها اقدام نشده است، بیان کرد: در صورت نصب پمپاژ در خروجی زهکش و رفع موانع با لایروبی سطحی و غیر اساسی قطعاً مشکل موجود مرتفع خواهد شد.

مرمضی گفت: با توجه به بافت اراضی کشاورزی منطقه اکثر اراضی کشاورزی  به جز کشت شلتوک و گندم به سختی می‌توانند کشت دیگری انجام دهند.

آب کشاورزی و شرب را بستند

عبدالله بوعذار عضو شورای روستای ملیحه کوت سعد از توابع هویزه نیز، با اشاره به بستن آب به روی کشاورزان، اظهار کرد: آب رودخانه کرخه از روستای سید حسن تا شهرستان هویزه کاملاً به روی کشاورزان و اهالی روستاها بسته شد  به طوری  که احشام به راحتی  از عرض رودخانه می‌گذرند و رودخانه مانند زمان خشکسالی کاملاً خشک شده است، این ترفند هر ساله سازمان آب و برق است  تا به واسطه بستن آب رودخانه بگوید آبی برای کشاورزی وجود ندارد.

وی افزود: در گذشته به امید بارش باران در  فصل زمستان کشاورزان گندم و جو کشت می‌کردند، حالا پس از چند سال مردم می‌خواستند شلتوک و یا صیفی‌جات بکارند رودخانه را به روی آن‌ها بستند.

 

عضو شورای روستای ملیحه کوت سعد با بیان اینکه آب لوله‌‌کشی خانه‌های روستایی از رودخانه تامین می‌شود، گفت: با بستن آب توسط سازمان آب و برق اکنون آب در  کل روستاها قطع شده است و حتی تصفیه‌خانه کاملا خشک شده است، روز گذشته ساعت 2 بعد از ظهر آب قطع شد بعد از آن ساعت 11 شب در حد نیم ساعت وصل شد و در این زمان کوتاه حتی فرصت پر کردن مخازن خانگی را نداشتیم.

بر اساس این گزارش، بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان حدود 46 درصد کشت برنج در خوزستان به صورت خشکه‌کاری و مابقی به صورت نشاکاری صورت می‌گیرد.

 اوایل خردادماه امسال هیات وزیران با هدف بهره‌وری از منابع آب و خاک کشور و استفاده از ظرفیت بالقوه به وجود آمده منابع آبی در خوزستان جهت تأمین بخش عمده نیاز کشور به محصول برنج، با اصلاح مصوبه مربوط به ممنوعیت کشت برنج خارج از استان های گیلان و مازندران و الحاق یک تبصره به آن موافقت کرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار