تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۲۰۲۲۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا قیمت نیسان ایکس‌ تریل به‌صرفه است؟
ایکس‌ تریل یکی از محصولات پرطرفدار شرکت نیسان در بازار کراس‌اوورهای ایران است. این خودرو پس از یک وقفه طولانی‌مدت عدم ورود خودروهای خارجی به ایران توسط شرکت جهان نوین آریا به بازار عرضه شد. با نگاهی به بازار پررونق و نظرات خریداران این خودرو می‌توان فهمید که کمتر کسی از خرید آن پشیمان است. امکانات رفاهی، عملکرد خوب در سربالایی‌ها و جاده‌های ناهموار، حفظ ایمنی سرنشینان و عابران پیاده و طراحی چشم‌نواز، همگی عواملی است که منجر به محبوبیت این خودروی ژاپنی در بازارهای خودروی جهانی شده است. در ادامه این مطلب با بررسی نقاط قوت و ضعف ایکس‌ تریل، بررسی می‌کنیم که آیا ازلحاظ قیمت نیز خودرویی به‌صرفه است؟

بررسی فنی نیسان ایکس تریل

نیسان خودروی ایکس‌ تریل را در دو نوع بنزینی و دیزلی روانه بازار کرد اما تنها نوع بنزینی آن در ایران پیدا می‌شود. این خودرو در قلب خود یک موتور 4 سیلندر خطی DOHC با شانزده سوپاپ را جای داده است که با طی 6000 دو در دقیقه قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 207 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه تولید می‌کند. با استفاده از گیربکس CVT و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل، همه چرخ‌ها تحت فرمان سیستم انتقال خودرو قرارگرفته و شتاب صفر تا صد 10.9 ثانیه‌ای را نتیجه داده و به راننده اجازه رانندگی تا سرعت 187 کیلومتر بر ساعت را می‌دهد.

مصرف سوخت این کراس‌اور خانوادگی چندان موردپسند دوست‌داران محیط‌زیست نیست. نیسان ایکس‌ تریل با مصرف شهری 8.1 لیتر و برون‌شهری 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر، دارای مصرف سوختی است که در مقایسه با کراس‌اوورهای هم‌قیمت مصرف بالایی محسوب می‌شود. تجربه رانندگی با ایکس‌ تریل نیز نشان می‌دهد که سیستم تعلیق و پایداری این خودرو در مسیرهای صعب‌العبور و پرپیچ‌وخم به کمک شما می‌آید. مقایسه نیسان ایکس‌ تریل با سایر رقبا در بخش فنی، نشان‌دهنده برتری این خودرو در بخش تعلیق و انتقال قدرت است اما قدرت موتور و مصرف سوخت آن نسبت به سایر خودروهای هم قیمت نیسان ایکس تریل، راضی‌کننده نیست.

بررسی امکانات رفاهی ایکس تریل

با ورود به کابین ایکس‌ تریل و بررسی فضای کابین و امکانات رفاهی کاملا متوجه می‌شوید که ایکس‌ تریل خودرویی خانوادگی و مناسب سفرهای طولانی‌مدت است. ویژگی که در رقبای هم‌قیمت کمتر یافت می‌شود. کابین این خودرو نه‌تنها فضایی مناسب را برای سرنشینان جلو فراهم می‌کند بلکه با افزودن امکان تنظیم صندلی‌های عقب و دریچه‌های تهویه مطبوع، سرنشینان عقب را نیز کاملا راضی نگه داشته است. اگر خانواده‌ای پرجمعیت دارید و به دنبال یک ماشین مناسب می‌گردید، ایکس‌ تریل با امکان افزودن تعداد صندلی‌ها به یک خودروی 7 نفره تبدیل می‌شود اما بهتر است در ردیف سوم افراد کوچک‌جثه خانواده را قرار دهید.

برای رفاه بیشتر شما امکاناتی نظیر صفحه‌نمایش 7 اینچی لمسی، صفحه‌نمایش کمک‌راننده برای نمایش اطلاعات خودرو، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه‌های عقب، صندلی‌های جلوی برقی مجهز به گرم‌کن، سقف پاناروما، سیستم اتو پارک سفارشی و... در نظر گرفته شده است. باوجود فضای بار 565 لیتری با قابلیت افزایش تا 1982 لیتر نیز نگرانی برای جا دادن خریدهای خود نخواهید داشت. هرچند که این ویژگی‌ها در میدان رقابت برگ برنده‌ای را نصیب ایکس‌ تریل نمی‌کند.

بررسی ایمنی ایکس تریل

مثل اکثر کراس‌اوورهای هم‌کلاس ایکس‌ تریل که امروز در بازار ایران یافت می‌شوند، این خودرو نیز از تجهیزاتی نظیر دوربین دید 360 درجه، فرمان برقی حساس به سرعت، سنسور کنترل فشار باد تایرها، سیستم کنترل پایداری و کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سیستم ترمز مجهز به ABS، EBD و ESP و 6 کیسه هوای جانبی، پرده‌ای و راننده و سرنشین، برای حفظ ایمنی سرنشینان خود بهره می‌برد.

کسب نمرات بالای ایمنی در تست‌های ایمنی و تعداد کم گزارش‌های تصادف نیسان ایکس‌ تریل، مرهون وجود سپر ایمنی در اطراف خودرو است. ویژگی منحصربه‌فردی که تصادف با این خودرو را بسیار مشکل می‌کند. در این بخش می‌توان گفت به جز سپر ایمنی ویژگی خاص دیگری برای ایکس‌ تریل در نظر گرفته نشده است؛ که البته قیمت نیسان ایکس تریل می تواند توجیه کننده این مساله باشد.

مزایا و معایب

نیسان ایکس‌ تریل برای خریدار خود امکانات ایمنی و رفاهی قابل‌قبولی را فراهم می‌کند. خرید این خودرو برای شما و خانواده‌تان رفاهی کامل را در سفر به دنبال خواهد داشت. علاوه بر امکانات ایمنی، کیفیت مواد مورداستفاده در ساخت بدنه، خود از مواردی است که آسیب‌های مالی ناشی از تصادفات را نیز کاهش می‌دهد. به‌کارگیری امکانات فنی مناسب نظیر سیستم فنی با طول عمر بالا، تعلیق مناسب و جعبه‌دنده به‌روز در رانندگی در هر نوع جاده‌ای به کمک شما می‌آید.

زمان شتاب‌گیری طولانی این خودرو، قدرت کم موتور و حداکثر سرعت پایین، طرفداران سرعت و شتاب را راضی نمی‌کند. از طرفی مصرف سوخت بالای نیسان ایکس‌ تریل، نه در خیابان‌های شهری و نه در جاده‌های برون‌شهری راضی‌کننده طرفداران محیط‌زیست نیست. نفوذ صداهای آزاردهنده موتور به داخل کابین نیز رفاه سرنشینان را به‌خصوص در سرعت‌های بالا مختل می‌کند.

سخن پایانی

نیسان ایکس‌ تریل خودرویی است که با باقی ماندن در صدر جدول‌های فروش ثابت کرده که قابل‌اطمینان است. بااین‌حال برخی از ویژگی‌های آن نظیر قدرت موتور، زمان شتاب‌گیری و مصرف سوخت بالا خریداران سرعت دوست، اقتصادی و طرفدار محیط‌زیست را به سراغ رقیبان می‌فرستد. در سطح جهانی قیمت نیسان ایکس تریل کاملا با امکانات آن متناسب بوده و این خودرو  را به خودرویی برای خانواده‌هایی با درآمد متوسط تبدیل می‌کند.

در بازار ایران شاهد قرارگیری این خودرو در ردیف خودروهای لوکس هستیم که خانواده‌های پردرآمد قدرت خرید آن را دارند. این در حالی است که ایکس‌ تریل به جز سیستم تعلیق، انتقال قدرت و کابین برتری دیگری نسبت به سایر رقیبان هم‌رده همچون سانتافه، سورنتو، تیگوان یا رنو کولیوس ندارد. البته می توان در یک کلام گفت که نیسان ایکس تریل نیز مانند خودرو های نسل های قبلی خودرو سازان ژاپنی به نوعی با استهلاک و هزینه های پایین و کیفیت بالای ساخت مشتری را برای سالیان سال راضی و خشنود نگه خواهد داشت. شما نیز در مقایسه با خودرو های هم رده این شاسی بلند ژاپنی به خوبی متوجه خواهید شد که قیمت نیسان ایکس تریل با توجه به کیفیت و امکاناتش برای شما ارزش آفرین خواهد بود.

:
:
:
آخرین اخبار