تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۲۰۲۲۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا جزیره‌های کارون این روزها به چشم می‌آیند؟
  علاوه بر اینکه طولانی‌ترین رودخانه ایران است و جدا از نقشی که در تامین آب شرب و کشاورزی منطقه و تولید برق کشور دارد؛ به دلیل گذر از شهر اهواز، بین مردم این شهر هم جای خودش را دارد.

رودخانه کارون در مقطع اهواز، شهر را به دو بخش غربی و شرقی قسمت کرده است و برای دسترسی به مناطق مختلف شهر باید از روی پل‌های رودخانه عبور کرد. این گونه است که شهروندان برای انجام یک کار اداری، خرید از بازار، رفتن به مدرسه و دانشگاه و محل کار، دید و بازدید خانوادگی و هر کار روزمره دیگری، هر روز یا از روی رودخانه رد می‌شوند یا از مسیرهای ساحلی عبور می‌کنند و رودخانه برایشان منظره‌ای هر روزه است که کوچک‌ترین تغییراتش به چشم اهوازی‌ها زود دیده می‌شود.

یکی از سوال‌هایی که پیش می‌آید این است که چرا در مقاطعی از سال، جزیره‌های رودخانه بیشتر به چشم می‌آیند؟ آیا اتفاقی برای کارون افتاده است؟ آیا خشکسالی آمده است؟

مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان در پاسخ می‌گوید که در تابستان، جزیره‌های رودخانه کارون به ویژه در مقطع شهر اهواز بالا می‌آیند و این موضوعی طبیعی است.

سیامک عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه دبی رودخانه کارون در فصل تابستان کاهش می‌یابد، جزیره‌هایی که در این رودخانه و به ویژه در مقطع اهواز وجود دارند، بیشتر به چشم می‌آیند. این موضوع، طبیعی است و شرایط رودخانه کارون همیشه به این شکل بوده است.

وی افزود: این موضوع هر ساله اتفاق می‌افتد؛ با افزایش دبی رودخانه کارون، جزیره‌هایی که در آن قرار دارند به زیر آب می‌روند و با کاهش دبی شاهد بالا آمدن این جزیره‌ها هستیم.

مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: تصاویری از رودخانه کارون مربوط به ۲۰ تا ۲۵ سال پیش موجود است که این تصاویر نشان می‌دهند در تابستان‌ها جزیره‌های رودخانه کارون بالا آمده‌اند و قابل مشاهده هستند. بنابراین این موضوع هیچ ارتباطی با بحث خشکسالی یا سیل ندارد.

عباسپور ادامه داد: با توجه به قرار داشتن سدها در بالادست رودخانه کارون و برای کنترل و تامین آب پایین‌دست این سدها، خروجی رودخانه در تابستان‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و اینکه جزیره‌ها در فصل تابستان در کارون به چشم بیایند موضوعی کاملا طبیعی است.

وی گفت: یکی از بزرگترین جزیره‌ها در رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز، جزیره‌ای است که در محدوده بالادست و پایین‌دست پل پنجم قرار دارد و در همه فصول قابل رویت است. در برنامه است که این جزیره با اقداماتی که برای لایروبی آن انجام خواهد شد، از رودخانه کارون حذف شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار