تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۲۰۲۳۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موافقت اولیه بازگشایی مرز تجاری چذابه به مدت ۲ روز در هفته
 فرماندار شهرستان دشت آزادگان گفت:پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه به مدت ۲ روز درهفته در نشست مشترک مسوولان محلی , 'و گمرکی ایران و عراق که روز شنبه در پایانه چذابه در غرب خوزستان برگزار شد مورد موافقت قرار گرفت.

حمید سیلاوی  افزود: پیشنهاد بازگشایی مرز چذابه روز یکشنبه یکم تیر ۱۳۹۹ از سوی مسوولان محلی و مرزی استان میسان عراق برای کسب موافقت به مقام‌های ارشد عراق ارایه می‌شود.
وی گفت:با توجه به بازگشایی محدود مرز شلمچه در روزهای آینده ، احتمال دارد مرز چذابه نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در روزهای آینده به منظور ازسرگیری صادرات کالا به عراق باز شود.
مرز تجاری چذابه از نیمه دوم اسفند ۱۳۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا از سوی مسوولان عراقی بسته شد.
فرماندار دشت آزادگان ادامه داد: با بازگشایی دوباره مرز تجاری چذابه که از خواسته‌های ساکنان ۲ سوی مرز چذابه است امکان صادرات تولیدات کشاورزی و صنعتی خوزستان به عراق و رونق اقتصادی در غرب خوزستان فراهم می‌شود.
سیلاوی افزود:محدوده بازارچه مرزی چذابه در۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز به صورت مستمر ضدعفونی و گندزایی می‌شود تا امکان شیوع ویروس کرونا به صفربرسد.
وی گفت:مسوولان اجرایی استان خوزستان همچنان پیگیر بازگشایی مرز تجاری چذابه هستند.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی دارد.
بسته شدن مرز تجاری چذابه در ماه‌های اخیر سبب شده بسیاری از تولیدات مازاد کشاورزی خوزستان از جمله گوجه فرنگی و محصولات جالیزی و صیفی روی دست کشاورزان بماند و بازارهای داخلی کشش جذب آن را نداشته باشند.
بسیاری بازرگانان و تجار خوزستانی در چند ماه اخیر به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده است.
پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالاهای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.
مرزهای زمینی چذابه و شلمچه از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.
مرز تجاری مهران در استان ایلام چندی پیش با موافقت طرف عراقی به صورت محدود برای صادرات کالا به عراق باز شد.مسوولان استان خوزستان نیز امیدوار هستند مرزهای تجاری چذابه و شلمچه نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی باز شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار