تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۲۰۲۴۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تنها ۲۰ درصد مردم خوزستان علیه کرونا، آنتی‌بادی دارند
 سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در خوزستان گفت: در بهترین حالت در وضعیت کنونی، شاید تنها ۲۰ درصد مردم خوزستان علیه این ویروس، آنتی‌بادی داشته باشند.

دکتر سیدمحمد علوی  اظهار کرد: حدود چهار ماه است که درگیر کرونا هستیم. در ابتدای شیوع کروناویروس تمام فعالیت‌های‌مان تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفت و از فعالیت‌های روتین‌مان مقداری غافل شدیم اما سریع به خودمان آمدیم تا ضمن انجام اهم فعالیت‌ها در زمینه کنترل کرونا، از سایر فعالیت‌ها غافل نشویم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه کرونا دو مرحله را پشت‌ سر گذاشته است، افزود: بیماری نوپدید، نوظهور یا جدید به بیماری‌ای گفته می‌شود که قبل از اینکه رخ دهد، در منطقه یا در مقیاس جهانی رخ نداده است. برخی بیماری‌ها نیز قبلا بوده‌اند اما از بین رفته یا کنترل شدند اما دوباره بروز پیدا کرده‌اند که به این نوع بیماری نیز بیماری‌های بازپدید گفته می‌شود. بنابراین کرونا جزو بیماری‌های نوپدید است و از زمانی که بیماری نوپدیدی رخ می‌دهد، کشورهای مختلف بر اساس تجارب خود اقدام می‌کنند.

علوی گفت: زمانی که این بیماری بروز پیدا کرد و تمام کشورهای دنیا را فرا گرفت، سازمان بهداشت جهانی را مجبور به اعلام فوریت‌های جهانی کرد تا تمام کشورهای عضو موظف شوند به این بیماری بپردازند حتی اگر این بیماری در کشورشان رخ نداده باشد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در علم پزشکی می‌گوییم هر آن چیزی که در حوزه بهداشت و پزشکی گفته می‌شود، مبتنی بر منابع علمی و شواهد است و بر اساس اسناد و رفرنس‌ها صحبت می‌کنیم. زمانی که این بیماری بروز پیدا کرد، ابتدا نام آن را سارس-۲،‌ سپس کرونا و بعد کووید-۱۹ گذاشتند.

وی بیان کرد: خوزستان تنها استانی بود که قبل از اینکه این بیماری وارد مملکت شود، خودمان را آماده کردیم و از اوایل بهمن‌ماه فعالیت‌های ضد کرونا را آغاز کردیم. از جمله این فعالیت‌ها، غربالگری کارشناسان چینی در شرکت‌های پتروشیمی بود اما هنوز خبری از کرونا نبود. نخستین مورد کرونا در ایران ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته اعلام شد و ۳۱ بهمن‌ماه رسانه‌ای شد.

علوی با بیان اینکه اقدامات مربوط به کرونا در سه سطح قابل بررسی است، گفت: سطح اول اقدامات در زمانی است که هنوز ویروس وارد مملکت نشده باشد؛ در این سطح برای جلوگیری از ورود ویروس به کشور اقداماتی از جمله ممنوعیت پروازها، بستن مرزها و یا کنترل ورودی شهرها انجام می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: سطح دو پیشگیری زمانی انجام می‌شود که ویروس وارد منطقه شده و اقدامات برای جلوگیری از پخش شدن ویروس انجام می‌شود. از جمله اقدامات در این مرحله، تعطیلی هر فعالیت و یا جایی است که امکان پخش شدن ویروس وجود دارد به طور مثال در این مرحله، مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، نماز جمعه‌ها و اصناف پرخطر تعطیل می‌شوند و زمانی این مشاغل و فعالیت‌ها می‌توانند به روال طبیعی برگردند، که یک سری شرایط و استانداردها وجود داشته باشد.

وی گفت: سطح سه اقدامات زمانی انجام می‌شود که بیماری وارد منطقه شده و پخش شده است و می‌خواهیم با آن زندگی کنیم. در حال حاضر ایران و به ویژه خوزستان در این مرحله قرار دارد. اکنون ویروس همه جا وجود دارد و باید با ویروس زندگی کنیم و هم علیه ویروس و هم علیه سایر بیماری‌ها کار کنیم.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر حضور در تجمعات در شیوع کروناویروس اظهار کرد: در آستانه عید فطر شاهد حضور مردم در بازارها و همچنین دید و بازدیدها بودیم. در مدت اخیر با ردیابی موارد مثبت متوجه شدیم که اغلب افراد در اثر حضور در عروسی، عزا، عید و یا تجمعات به کرونا مبتلا شده‌اند در حالی که ما همه کارهای لازم از جمله نشست با بزرگان طوایف را انجام دادیم تا از این کار جلوگیری شود اما با توجه به خستگی مردم و کهنه شدن بیماری، حساسیت‌زدایی شده بود.

وی افزود: قرار نیست با شیوع کروناویروس زندگی متوقف شود اما کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند و حال عمومی خوبی دارند به قرنطینه خانگی توصیه می‌شوند.

علوی بیان کرد: باید برای افرادی که توانایی مالی ندارند یا کارگر هستند، بسته‌های معیشتی با حفظ کرامت و شرافت تامین شود زیرا اگر معیشت آن‌ها تامین نشود هرگز در خانه نمی‌مانند. ما نیز نمی‌توانیم فرد مسلحی را جلوی درب منزل هر مبتلا قرار دهیم تا از خروج وی از منزل جلوگیری کنیم.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در جلسه روز گذشته ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان، استفاده از ماسک در هر مکانی چه اداره و چه دیگر اماکن اجباری اعلام شد. افراد تنها در صورت داشتن ماسک اجازه ورود به پاساژ یا دیگر اماکن را دارند.

وی افزود: در برخی موارد فردی برای کار ضروری به مکانی مراجعه کرده اما فراموش کرده که ماسک همراه خود داشته باشد یا توان پرداخت هزینه ماسک را ندارد بنابراین باید ارگان‌ها و ادارات، ماسک در اختیار این افراد قرار دهند.

علوی گفت: نظارت بر اجرای مصوبه اجباری شدن ماسک بر عهده فرمانداری‌ها است و اگر اداره‌ای این مصوبه را اجرایی نکرد، مدیرکل آن اداره توبیخ می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن تصمیمات ستاد مدیریت کرونا اضافه کرد: زمانی که قرار شد از ۳۱ فروردین‌ماه بازگشایی‌ها انجام شود، مقرر بود بازگشایی‌ها به صورت هوشمند باشد. آنچه روی کاغذ بود، بسیار خوب بود اما حتی یک مورد هم از این دستورالعمل‌ها اجرا نشد. مشکل ما دستورالعمل نیست، مشکل ما این است که دستورالعمل‌ها اجرایی نمی‌شوند. اگر دستورالعمل‌ها اجرایی شوند، کرونا اخلالی در زندگی ما نخواهد داشت.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: بیش از چهار ماه است که از بروز کرونا گذشته است و هنوز نادانسته‌های ما در مقایسه با دانسته‌های ما بسیار کم است. به طور مثال هنوز نمی‌دانیم که چه می‌شود که برخی افراد، بدون علامت به کرونا مبتلا می‌شوند یا کرونا در برخی موجب کشندگی می‌شود یا چرا در یک خانواده فردی به کرونا مبتلا می‌شود و فرد دیگر نه. همچنین نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد که یک فرد در صورت ابتلا با سرعت بدحال می‌شود و برخی دیگر با علائم خفیف، بهبود می‌یابند.

وی افزود: اما در مورد این بیماری مواردی را نیز می‌دانیم؛ مثلا می‌دانیم در شیوع یک بیماری که دارو و واکسن ندارد اگر موارد ابتلا بالا برود، ایمنی جمعیت بالا می‌رود، یعنی ایمنی کسانی که بیماری را گرفته‌اند و آنتی‌بادی در بدن‌شان ایجاد شده است، بالا می‌رود.

علوی گفت: در ابتدا استان خوزستان را با استان فارس مقایسه می‌کردند و عنوان می‌شد که چرا میزان مرگ و میر در خوزستان بیشتر از فارس است در حالی که جمعیت دو استان یکسان است. باید بگوییم استان فارس قابل مقایسه با خوزستان نیست زیرا در خوزستان آداب و رسوم، نحوه زندگی و موارد مختلفی وجود دارد که متفاوت با استان فارس است. برخی بیماری‌ها، ارتباط تنگاتنگی با نحوه زندگی افراد دارند و شرایط اقتصادی، فرهنگی، اقلیمی و قومی و موارد دیگر در این زمینه تاثیر می‌گذارند.

وی ادامه داد: خوزستان سال‌ها درگیر آلودگی هوا بوده است. شاهد بارندگی اسیدی و گرد و خاک در خوزستان بودیم. زمانی که این بارندگی‌ها در خوزستان رخ داد و مردم دچار تنگی نفس شدند، همه گیاه کنوکارپوس را متهم کردند در حالی که به نظر من بیشترین علت آن، آلودگی صنایع نفتی بوده است زیرا با آلودگی هوا، ریه آزرده می‌شود و پدیده فیبروز رخ می‌دهد و این مساله می‌ماند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بنابراین بسیاری از مردم خوزستان ریه ناسالمی دارند و زمانی که ریه این افراد با عوامل ویروسی و میکروبی برخورد می‌کند، نمی‌تواند مانند یک ریه سالم واکنش نشان دهد.

وی بیان کرد: از دو روز پیش در استان فارس در خصوص افزایش موارد مبتلا به کرونا هشدار داده‌اند. استان کردستان نیز که وضعیت خوبی داشت، اکنون در وضعیت قرمز است. این بیماری، ناشناخته است و مقایسه کردن آن در دو مکان یا شهر با یکدیگر درست نیست.

علوی گفت: اکنون در بهترین حالت در وضعیت کنونی، شاید تنها ۲۰ درصد مردم خوزستان علیه این ویروس، آنتی‌بادی داشته باشند اما در قم ۸۰ درصد مردم آنتی‌بادی علیه کرونا دارند بنابراین اگر ایمنی بیش از ۶۰ درصد باشد، مردم دیگر به این ویروس مبتلا نمی‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به میزان ایمنی مردم خوزستان به کرونا، تنها راه پیشگیری از ابتلا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون است اما مردم هنوز در تجمعات حضور پیدا می‌کنند. نمی‌شود همه این کارها را انجام دهیم و بگوییم چرا بهداشت این کار را انجام می‌دهد یا نمی‌دهد. اگر نتوانیم مردم را متقاعد کنیم که در چنین مراسمی شرکت نکنند، نمی‌توانیم بیماری را کنترل کنیم.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: البته علم در حال پیشرفت است و رفتار ما نیز متغیر می‌شود. در ابتدای شیوع کروناویروس می‌گفتیم که مردم نباید از ماسک استفاده کنند اما اکنون متوجه شده‌ایم که مردم باید ماسک بزنند و توصیه می‌کنیم که حتی در منزل هم ماسک بزنند. هر چند فعالیت با ماسک سخت است و انسان به سختی نفس می‌کشد و حتی استفاده از ماسک هنگام ورزش، ممکن است موجب جان دادن فرد شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار