تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۲۰۲۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در صدر آمار غرق‌شدگی / رودخانه‌ها، بیشترین قربانگاه غریق‌ها
  معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش آمار غرق‌شدگی در استان گفت: در سال ۹۸، خوزستان با ۱۵۱ فوتی در صدر آمار غرق ‌شدگی قرار داشته است.

فرهاد مکوندی  با اشاره به راه‌اندازی پویش ملی "غرق نشویم" در تابستان امسال اظهار کرد: هر ساله آغاز فصل گرم سال در بسیاری از استان‌ها، دغدغه‌ جدی در حوزه حوادث برای متولیان امر ایجاد می‌کند. هرچند باید مباحث و راهبردهای مواجهه با حوادث و بلایا از حالت شعاری خارج شود و به سمت ‌و سوی برنامه‌ریزی جامعه‌محور برود اما متأسفانه شاهد هستیم که برخی متولیان امر به موضوعات پیشگیرانه تنها در یک برهه خاص و آن هم به صورت سطحی بسنده می‌کنند و هر ساله شاهد تلفات خانمان‌سوز در این حوادث هستیم.

وی افزود: طبق گفته سازمان پزشکی قانونی، برخی استان‌ها مانند خوزستان، مازندران و گیلان در صدر آمار غرق‌شدگی‎ها در کشور قرار دارند بنابراین پرداختن به موضوع غرق‌شدگی باید بیش از پیش انجام شود.

آمار غرق‌شدگی فاجعه‌بار است

مکوندی با بیان اینکه آمار غرق شدگی فاجعه‌بار است، تصریح کرد:  در سال ۹۸، یک هزار و ۲۷۵ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که در این میان خوزستان با ۱۵۱ فوتی در صدر آمار غرق‌شدگی قرار داشت و مازندران با ۱۰۹ و گیلان با ۱۰۸ متوفی در جایگاه‎های بعدی‎ بودند.

وی افزود: طبق آمار رسمی، بیش از یک‌سوم غرق‌شدگی‎ها یعنی ۴۶۸ مورد در رودخانه‎ها رخ داده است. بنابراین این موضوع باید یک دغدغه همیشگی باشد و برای پیشگیری از وقوع این بحران، چاره‌ای اندیشیده شود؛ بحرانی که در سال‌های گذشته خانواده‌های زیادی را عزادار کرده و بسیاری را به سینه خاک سپرده است.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در برخی از استان‌ها فصل تابستان چند ماه زودتر آغاز می‌شود و گرمای سوزان، مردم را به شنا در کانال‌های آبیاری یا رودخانه‌ها می‌کشاند اما غرق‌شدگی نیز یکی از مشکلاتی است که در این استان‌ها در ایام گرم سال، همواره شناگران در این محل‌ها را به شدت تهدید می‌کند.

وی افزود: در این میان بر اساس اعلام نهادهای ذیربط، آمارها نشان می‌دهد ۹۵ درصد غرق‌شدگان علیرغم تصوری که وجود دارد، بومی هستند. از این تعداد غرق‌شده، ۷۵ درصد در رودخانه‌ها و ۱۱ درصد در کانال‌های آبیاری غرق شده‌اند.

مکوندی با ابراز نگرانی از افزایش آمار غرق‌شدگان در خوزستان، بیان کرد: بنا به گفته‌های مسئولان و متولیان امر، افزایش آمار غرق‌شدگان در استان‌های خوزستان، مازندران و گیلان در سال‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته که نگران‌کننده است و نیاز است با هم‌افزایی و همراهی همه دستگاه‌های ذیربط، زمینه لازم برای رفع مخاطرات و افزایش توانمندی شهروندان در خصوص مقابله با غرق‌شدگی فراهم شود.

لزوم آگاهی بومی‌ها در خصوص شنا در مناطق پرخطر

وی با تاکید بر ضرورت آگاهی مردم در خصوص شنا در مناطق ناامن و پرخطر، عنوان کرد: باید حساسیت لازم در خصوص خطرات و پیامدهای شنا در مکان‌های ناامن رودخانه‌ها در میان مردم ایجاد شود تا آمار غرق‌شدگان کاهش یابد.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: اگر آگاهی لازم درباره خطر شنا کردن در مناطق ناامن و پرخطر ایجاد شود، شاهد حوادث غرق‌شدگی نخواهیم بود. برای برون‌رفت از این معضل، حتی نجات جان یک انسان نیز ارزشمند است و وظیفه همه دستگاه‌های متولی و مرتبط، حفظ جان شهروندان است و باید زمینه آن فراهم شود.

وی افزود: در این میان، آموزش افرادی که در حاشیه رودخانه‌ها زندگی می‌کنند، برای کمک به افراد غرق‌شده بسیار مفید و کارساز است زیرا شاید تنها راه سرگرمی این افراد که معمولاً از جوامع روستایی و عشایری هستند، همین شنا در رودخانه‌ها و کانال‌های بومی محسوب می‌شود. باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم متوجه شوند کانال‌ها و رودخانه‌ها جای مناسبی برای شنا نیستند و از شنا در مناطق ممنوعه خودداری شود تا مبادا شادی‌ خانواده‌ای برای همیشه خاموش شود.

مکوندی با بیان اینکه باید سدی در مقابل آب‌تنی‌های مرگبار ساخت، گفت: بی‌جهت نیست که آموزه‌های دینی انسان را تشویق به آموزش شنا کرده‌اند. آمارها حاکی از وجود چیزی شبیه به بحران در مرگ ‌و میر ناشی از غرق شدن است اما با راهکارهایی مدون و دلسوزانه می‌توان همچون سدی که در برابر آب‌هایمان قرار دارند، در برابر مرگ‌های ناشی از شناهای ناشیانه ایستاد.

وی بیان کرد: در این راستا پویش "غرق نشویم" با همکاری جمعیت هلال احمر، فدراسیون نجات غریق و غواصی جمهوری اسلامی، رادیو سلامت، سازمان نظام پزشکی، انجمن امداد ایرانیان، انجمن جامعه ایمن و جمعیت هلال احمر خوزستان به عنوان نقطه کانونی غرق‌شدگی در آب ‌ای خروشان طراحی و اجرا شده است تا حساس‌سازی و آموزش‌ها و هشدارهای لازم به منظور پیشگیری از این حادثه‌خانمان سوز به مردم ارائه شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار