تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۲۰۲۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رهاسازی حدود ۲ میلیون بچه ماهی در تالاب هورالعظیم
 مدیر اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: بیش از ۲ میلیون بچه ماهی بومی در تالاب هورالعظیم رهاسازی شد.

محمد ساکی بیان کرد: این تعداد بچه ماهی از گونه‌های بومی و سازگار با تالاب از جمله ماهیان بنی، گطان و برزم هستند که با همکاری اداره شیلات و پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور در ۲ مرحله در تالاب هورالعظیم رهاسازی شدند.

وی افزود: رها سازی این بچه ماهی ها با هدف حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان تالاب، حفاظت از ذخایر ژنتیکی، افزایش تولید و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوامع محلی صورت گرفت.

ساکی ادامه داد: با توجه به حضور فراوان ماهی تیلاپیا به عنوان گونه مهاجم در تالاب هورالعظیم، رهاسازی گونه های بومی و پرورشی در تغییر گونه ای به سمت غالب بودن گونه های بومی، گامی مثبت در کاهش کنترل ماهیان مهاجم تالاب است.

مدیر حفاظت محیط زیست هویزه با اشاره به شروع فصل صید و صدور پروانه صید در تالاب هورالعظیم از سوم تیر، گفت: وضعیت صید ماهی از تالاب در شهرستان هویزه بهبود یافته و افراد بیشتری از این طریق امرار معاش می‌کنند اما در خصوص شیوه‌های صید نکاتی به صیادان پیش از صدور پروانه ارایه می‌شود که با صید برقی موجب مرگ ومیر بچه ماهیان جدید نشوند.

ساکی یادآور شد: پارسال حدود ۲۵۰ پروانه صید صادر شد و امسال نیز به همین میزان و بیشتر مجوز صید صادر خواهد شد.

وی در خصوص توجیه صیادان برای جلوگیری از صید بچه ماهیان بیان کرد: طرح توجیهی جلب مشارکت های مردمی در بازسازی ذخایر آبزیان تالاب هورالعظیم برگزار شد و آموزش صیادی نیز به تک تک صیادان به صورت حضوری ارایه می‌شود.

از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۱ میلیون بچه ماهی در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان رهاسازی شده است.

تالاب هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه و در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده‌است؛ در مجموع بیش از ۱۲ گونه ماهی در این تالاب زیست می‌کنند که بنی، عنزه، گطان، حمری، شلج، آمور، برزم، بیاح و کپور نقره‌ای از جمله این ماهیان هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار