تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۲۰۲۸۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان استان اول غرق‌شدگی کشور/ اجرای پویش ملی به پیشنهاد استان
 معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: سال گذشته، یک هزار و ۲۷۰ نفر در کشور بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که خوزستان با ۱۵۱ فوتی در صدر قرار داشت.

فرهاد مکوندی  در خصوص «پویش ملی غرق نشویم» اظهار کرد: اگر آمار ۱۰ سال گذشته فوتی‌ها را بر اثر غرق‌شدگی در نظر بگیریم، اعداد و ارقام عجیبی به دست می‌آید که ما را متوجه شرایط خطرناک و جانکاه در این راستا می‌کند به طوری که به آن نه به عنوان بلای آرام و خاموش بلکه یک بلای به شدت جدی نگاه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ تعداد ۹۳۵ نفر در کشور بر اثر غرق‌شدگی فوت کرده‌اند، افزود: سال گذشته یک هزار و ۲۷۰ نفر در کشور بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند که استان خوزستان با ۱۵۱ فوتی از این منظر در صدر استان‌های کشور قرار داشت، استان مازندران با ۱۰۹ فوتی و استان گیلان با ۱۰۸ فوتی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

پویشی برای کاهش آمار غرق‌شدگی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اینکه اختلاف خوزستان با استان‌های ساحلی شمال کشور ۴۰ نفر فوتی بیشتر است، تصریح کرد: استان مازندران از نظر غرق‌شدگی زمانی در صدر استان‌های کشور بود و بیشترین فوتی‌ها را در رودخانه‌های این استان داشتیم اما با اقدام‌های صورت گرفته در خصوص ساماندهی سواحل و سالم‌سازی آنها در راستای کاهش این آمار گام‌های خوبی برداشته است.

مکوندی با اشاره به اینکه سال گذشته یک هزار و ۲۷۵ فوتی بر اثر غرق‌شدگی داشتیم که ۴۶۸ نفر آنها در رودخانه‌های کشور فوت کردند، ادامه داد: مسئله حائز اهمیت این است که باید به غرق‌شدگی نگاه جدی‌تری داشته باشیم؛ تاکنون این‌طور نبوده است که شاید به دلیل مشخص نبودن دقیق متولی سالم‌سازی و ایمن‌سازی رودخانه‌ها، سواحل، تفرجگاه‌ها و تفریحگاه‌های ساحلی بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های جمعیت هلال احمر خوزستان در زمینه آموزش همگانی در کنار امداد و نجات، عنوان کرد: با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌ها این پویش را برای حساس سازی، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های امدادی راه‌اندازی کردیم تا که تابستان امسال حداقل بخشی از آمار غرق‌شدگی‌ها کاهش پیدا کند.

۹۵ درصد غرق‌شدگان بومی هستند

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر خوزستان یادآور شد: بخش غرق‌شدگی مثل سایر مخاطرات باید به دغدغه همگانی تبدیل شود و برای آن باید چاره‌اندیشی بلندمدت داشته باشیم، هرچند تا آن موقع نمی‌توان دست روی دست گذاشت، به ویژه برای آموزش در شهررودها و شهرهایی که رودخانه، کانال، آبیاری، استخرها و آبگیرهای شخصی و استخر کشاورزی دارند.

مکوندی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد غرق‌شده‌ها در رودخانه‌ها، ۱۱ درصد در کانال و مابقی در ساحل، استخر خانگی و سایر غرق می‌شوند، بیان کرد: در بسیاری از استان‌ها به ویژه جنوب کشور تابستان خیلی زودتر شروع می‌شود و مردم را به سمت شنا گسیل سوق می‌دهد؛ به ویژه مناطق روستایی و عشایری را در کانال‌های آبیاری و رودخانه‌ها داریم چرا که ۹۵ درصد غرق‌شدگان اهالی بومی هستند.

وی اضافه کرد: یکی از نکات دیگر این است که طی سال‌های اخیر غرق‌شدگی روند صعودی پیدا کرده است و باید برای رفع مخاطرات و افزایش توانمندی در مواجهه با این مسئله فکر دیگری کنیم.

کمتر پرداختن به سالم‌سازی سواحل رودخانه‌ها در خوزستان

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اینکه حساس سازی مردم در خصوص پیامدهای شنا در مناطق ناامن و سالم‌سازی نشده را از طریق «پویش ملی غرق نشویم» دنبال می‌کنیم، گفت: به مردم هشدار دهیم که در مناطق ممنوع شنا نکنند تا شادی آنها به سمت خاموشی گرایش پیدا نکند.

مکوندی با بیان اینکه طول کارون حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر در خوزستان است و یک هزار روستا و هفت شهر بزرگ در حاشیه آن قرار دادند، انتقاد کرد: در خوزستان کمتر به سالم‌سازی سواحل رودخانه‌ها پرداخته شد ولی در استان‌های شمالی برنامه ساماندهی سواحل از جانب وزارت کشور انجام شد و نتایج خوبی را در این راستا داشته که ساده‌ترین نتیجه آن اختلاف ۴۰ نفر فوتی خوزستان با استان‌های شمالی کشور است.

وی با اشاره به اینکه طول سواحل خوزستان ۵۰۰ کیلومتر است که کمتر به آن پرداخته شده است، عنوان کرد: به طور تقریبی ۱۴۰ استخر فعال در خوزستان داریم که خیلی از آنها مربوط به دستگاه‌ها هستند و «عمومی» محسوب نمی‌شوند؛ همچنین بسیاری از مردم به دلایل مختلف از جمله وضعیت اقتصادی یا فاصله با محل سکونت امکان استفاده از آنها را ندارند.

اهداف «پویش ملی غرق نشویم»

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: «پویش ملی غرق نشویم» به پیشنهاد جمعیت هلال احمر خوزستان و با همکاری دستگاه‌های مرتبط و تدابیر اداره کل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر کشور شروع به کار کرده است تا حساس سازی و تغییر باور همگانی را برای تغییر رفتار مردم در مواجهه با پدیده غرق‌شدگی ایجاد کند.

مکوندی یادآور شد: کاهش صدمات جانی، مالی و زیست محیطی ناشی از غرق‌شدگی، ایجاد موج رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی برای پیشگیری اجتماع‌محور و همچنین شناخت پتانسیل دستگاه‌های مختلف برای هم‌افزایی و تعامل بین بخشی از جمله اهداف راه‌اندازی این پویش ملی است.

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی از طریق رسانه، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محیطی در اماکن عمومی به خصوص نزدیک تفریحگاه‌ها و استخرها، آموزش‌های ایستگاهی و برگزاری جشنواره‌های محلی و استانی از جمله بخش‌های مختلف اجرایی شدن این پویش ملی هستند.

آموزش چهره به چهره برای مردم

مکوندی بیان کرد: مربیان آموزش‌دیده جمعیت هلال احمر در تفریحگاه‌های ساحلی، حاشیه رودخانه، ساحل دریاچه، استخرها و معابر عمومی نزدیک این اماکن به صورت چهره به چهره و میدانی در زمان کوتاهی که خارج از حوصله مخاطب نباشد و خسته نشود، هشدارهای ایمنی و پیام‌های آموزشی امدادی را مستقیم به مردم حاضر و آماده شنا و آب‌تنی ارائه می‌دهند.

وی در پایان گفت: جشنواره‌های محله‌ای و استانی نیز با شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهرهای متأثر از غرق‌شدگی اجرا می‌شود.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار