تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۲۰۲۸۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهم‌ترین هدف در خوزستان کاهش مرگ‌ومیر است / توقف اعلام آمار استانی، تصمیم وزارت بهداشت نیست
 معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که مهم‌ترین هدف ما در خوزستان کاهش مرگ و میر است و به این منظور باید تمام امکانات، زیرساخت‌ها، ابزار و تمهیدات استان خوزستان به کار گرفته شود.

دکتر قاسم جان‌بابایی در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در خوزستان که یکشنبه شب (۹ تیرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: به همراه دو استاد بزرگ از تهران به خوزستان سفر کردیم تا وضعیت درمانی را ارزیابی کنیم.

وی افزود: همکاران در خوزستان از آخرین یافته‌های علمی استفاده می‌کنند و خدمات خوبی ارائه می‌شود. دستورات آنها کاملاً به روز است و در اکثر جاها به صورت تیمی خدمات ارائه می‌دهند اما از مردم می‌خواهیم همچنان قرنطینه را رعایت کنند زیرا در غیر این صورت بار مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد و میزان و مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

جان‌بابایی گفت: مردم برای اینکه دچار سوگ نشوند و همکاران ما نیز از پس این بیماری بیایند، باید از برگزاری تجمعات بی‌مورد بپرهیزند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی افزود: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که مهم‌ترین هدف ما در خوزستان کاهش مرگ و میر است و به این منظور باید تمام امکانات، زیرساخت‌ها، ابزار و تمهیدات استان خوزستان به کار گرفته شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ما مسئول کاهش مرگ و میر مردم هستیم بنابراین مراکز بهداشت در حوزه پیشگیری اقدامات لازم را انجام دهند و مراکز درمانی نیز خدمات را ارائه دهند.

وی بیان کرد: پرداخت به موقع مطالبات قانونی پرسنل، بزرگترین مشوق برای آنها است. تعویض پرستار، بیشترین میزان مرگ و میر را در پی خواهد داشت بنابراین در حال حاضر تعویض پرستاران به صلاح نیست زیرا کسانی که مدتی در بخش ویژه کرونا فعالیت کرده‌اند، تجربه‌ای دارند که با افراد تازه‌کار در بخش کرونا قابل مقایسه نیست.

جان‌بابایی افزود: بنابراین باید در اسرع وقت منابعی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار دهیم تا با پرداخت مطابات قانونی پرستاران آنها را تشویق کنیم تا همچنان در این بخش‌ها ادامه فعالیت داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم سطح‌سازی بیمارستان‌ها، گفت:  بیمار بدحال باید در بیمارستان سطح سه تحت مداوا قرار بگیرد؛ کار بزرگ باید توسط آدم‌های بزرگ انجام شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به ارجاع دیرهنگام برخی بیماران به بیمارستان‌های بزرگ‌تر معین کرونا، تصریح کرد: امروز در حاشیه بازدید از بیمارستان‌ها مشاهده کردم که برخی بیمارستان‌ها، ارجاع بیماران را دیر انجام می‌دهند. اگر بیماری در یکی از شهرستان‌ها بدحال شود، نباید ریسک کرد و سریعا باید بیمار به بیمارستان بزرگ‌تر انتقال یابد.

وی ادامه داد: هرچه تجهیزات مورد نیاز بود، تامین کرده‌ایم و از این به بعد نیز تامین می‌کنیم. در حال حاضر خوزستان در اوج شیوع کرونا است و اجازه نمی‌دهیم در محرومیت بیشتری بماند بنابراین نباید در مقابل بیمار بدحال مقاومت شود.

جان بابایی با تاکید بر اینکه نباید در ارجاع بیماران تاخیر شود، افزود: بیمارستان‌های بزرگ خوزستان باید بیماران بدحال را پذیرش کنند زیرا کسانی که در بیمارستان‌های شهرهای کوچک مانند شادگان و امیدیه فعالیت می‌کنند تا سطحی می‌توانند خدمات ارائه دهند اما در بیمارستان‌های بزرگ، کادر پرستاری ماهرتر و ریزیدنت داریم.

وی با بیان اینکه هر بار به خوزستان آمدم و از بیمارستان‌ها بازدید کردم، شرایط بهتر از قبل شده بود، بیان کرد: مطالبات پرسنل، حق قانونی است و در این زمینه پیگیری می‌کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص تاثیرگذاری داروها در درمان مبتلایان کرونا گفت: تاکنون هیچ مطالعه بسته‌شده‌ای در دنیا در این زمینه وجود ندارد اما دو نوع دارو بیشترین تاثیر را در نجات این بیماران دارند.

وی با اشاره به نحوه تست‌گیری از مراجعه‌کنندگان به مراکز نمونه‌گیری کرونا تصریح کرد: از افراد بدون علامت نمونه‌برداری نشود و تنها باید از افراد دارای علامت نمونه‌برداری شود. ایزوله تنفسی نیز جزو پروتکل‌ها است که این کار را انجام می‌دهیم.

جان‌بابایی گفت: یکی از موثرترین اقدامات برای بیماران، در اختیار قرار دادن اکسیژن کافی است که در صورت نیاز، اکسیژن را تامین  می‌کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در حال افزودن زیرساخت‌های درمان است اما مردم نیز باید مراعات کنند که بیمار نشوند.

وی افزود: مردم به صورت چند هزار نفری در مراسم سوگواری شرکت نکنند؛ اقدامات قانونی در این زمینه را باید استانداری خوزستان انجام دهد و من مسئول آن نیستم.

جان‌بابایی با بیان اینکه طبق اعلام WHO باید در تجمعات از ماسک استفاده شود، تصریح کرد: تاکنون در زمینه تامین نیرو به خوزستان کمک کرده‌ایم و در صورت نیاز باز هم کمک می‌کنیم.

وی گفت: توقف اعلام آمار مبتلایان در استان‌ها، تصمیم ستاد کشوری است و تصمیم وزارت بهداشت نیست.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص احتمال کمبود امکانات درمانی در خوزستان نیز بیان کرد: اگر مردم مراعات کنند با کمبود امکانات درمانی مواجه نخواهیم شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار