تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۲۰۲۹۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبودی درزمینه داروی موردنیاز بیماران کرونایی در دزفول وجود ندارد
  رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: کمبودی از حیث داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی و تجهیزات حفاظت فردی کادر درمان در شهرستان دزفول وجود ندارد.

 یوسف پریدار ظهر امروز سه‌شنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان دزفول که در سالن جلسات سپاه برگزار شد، اظهار کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا در ایران با برگزاری جلسات متعدد تقسیم کار مناسبی در سه محور آموزش، بهداشت و درمان برای شمال خوزستان صورت گرفت.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در زمینه تجهیزات حفاظت فردی پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول وجود ندارد، افزود: از همان ابتدا تمام داروهایی را که بر اساس پروتکل‌های درمانی در کشور باید برای درمان بیماران کرونایی مورد استفاده قرار بگیرد، تأمین شده است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: در ابتدای شیوع کرونا با کمبود محسوس ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی مواجه بودیم که با همت نیروها و مجموعه‌های دانش‌بنیان، داوطلب و جهادی در کشور و این شهرستان مشکل مذکور برطرف شد.

پریدار به راه‌اندازی آزمایش تشخیص مولکولی در دزفول در فروردین‌ماه امسال اشاره کرد و گفت: در برخی روزها ظرفیت این آزمایشگاه به ۹۰۰ تست در روز نیز می‌رسید که با تعداد نمونه‌های سه استان برابری می‌کند.

وی شاخص تست را در کشور، ۲۰ هزار در یک میلیون برشمرد و اضافه کرد: شاخص تست در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیش از ۳۰ هزار در میلیون است ضمن اینکه این دانشگاه در حوزه غربالگری نیز جز دانشگاه‌های برتر کشور شناخته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا را در حوزه این دانشگاه ۲.۹ درصد نسبت به کل مبتلایان برشمرد و عنوان کرد: شاخص مرگ در بیمارستان بزرگ دزفول ۹ درصد و شاخص مرگ در آی. سی. یو ۳۸ درصد است که تمام این‌ها از متوسط جهانی و کشوری کمتر است که باید گفت این امر نتیجه مدیریت صحیح بیماری توسط مدیران و معاونان در بخش‌های مختلف این دانشگاه علوم پزشکی است.

پریدار گفت: زمانی که یک اتفاق رخ می‌دهد و ظرفیت‌ها پاسخگوی نیازمندی‌ها نباشد بحران رخ می‌دهد. تمام کشور و به ویژه استان‌های قرمز در چنین وضعیتی قرار دارند. همچنین در شرایط بحران کیفیت ارائه خدمات با شرایط عادی متفاوت است اما جای تأسف دارد که عده‌ای دانسته یا ندانسته به زحمات کادر درمان و دانشگاه علوم پزشکی هجمه وارد می‌کنند که این امر شایسته نیست.

وی با بیان اینکه پرسنل دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت و کادر درمان ۱۳۰ روز است که به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌رسانی و مقابله با کرونا هستند، افزود: پرسنل بیمارستان خسته شده‌اند و قطعاً این خستگی بر عملکرد تأثیر می‌گذارد لذا باید منابع مالی و انسانی به اندازه کافی در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم کیفیت خدمات‌دهی را افزایش دهیم.

پریدار تصریح کرد: هرچند شرایط در تمام دنیا بحرانی است اما در تمام دنیا پنج پروتکل تعریف شده است که با رعایت اصولی آنها می‌توان این بحران را کنترل کرد.

وی توضیح داد: شست و شوی دست‌ها، استفاده درست از ماسک، مراقبت از نحوه عطسه و سرفه، جلوگیری از تجمع‌ها حتی دورهمی های خانوادگی و رعایت فاصله دو متری افراد با یکدیگر، پنج پروتکلی است که در تمام دنیا به عنوان راه‌های مقابله با کرونا تعیین شده‌اند که مردم باید نسبت به رعایت آنها اهتمام داشته باشند چرا که اگر میلیاردها تومان در حوزه درمان هزینه شود اما پیشگیری صورت نگیرد هیچ تأثیری نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: به دلیل پیچیده بودن این ویروس تمام کشورها در زمینه بهبود کامل اوضاع سردرگم هستند به عنوان مثال قرنطینه کامل موجب فروپاشی اقتصادی و قرنطینه نشدن موجب افزایش بار بیماری می‌شود اما بدیهی است که باید تعادلی در این خصوص شکل بگیرد تا اوضاع به صورت نسبی بهبود یابد.

رسانه‌ها از نقد غیر کارشناسی پرهیز کنند

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول در این نشست نیز اظهار کرد: در شرایط حساس کنونی بزرگ‌ترین خیانت نقد غیر کارشناسی و ناجوانمردانه نسبت به کادر پزشکی و درمانی از جانب برخی رسانه‌ها است.

علی فرهمندپور افزود: رسانه‌ها نیمه پر لیوان را ببینند و آگاه باشند که اکنون زمان نقد غیر کارشناسی نیست. بنده نیز به صورت تمام قد از عملکرد کادر درمان و پزشکی شهرستان دفاع می‌کنم چرا که وظیفه همه ما در این برهه دفاع و حمایت از افرادی است که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند.

وی از تشکیل یک کارگروه متشکل از فرمانداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضائی برای مقابله با مجالس عزا و جشن خبر داد و تصریح کرد: در این کارگروه راهکارهای لازم ارائه خواهد شد، همچنین مصوبات این کارگروه باید ضمانت اجرایی داشته باشند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول به اجباری شدن استفاده از ماسک در تمام سازمان‌ها و ادارات اشاره کرد و گفت: رؤسای ادارات در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حوزه‌های نظارتی خود سرکشی داشته باشند و در این ایام از ایجاد موضوعات چالشی از قبیل تعدیل نیرو خودداری کنند.

فرهمندپور ادامه داد: دستگاه‌های خدمات رسان از قبیل آب، برق و گاز نیز در این ایام کرونایی با قطعی‌های مکرر و یا قطعی ناشی از نپرداختن قبوض، مردم را دچار استرس و اضطراب نکنند و صرفاً محدودیت‌هایی را که در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی است، در اولویت قرار بگیرد.

وی از اجرای رزمایش سفیران سلامت در دزفول خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است تا مسئولان در اماکن پرتردد شهرستان حاضر شوند و با برپایی ایستگاه‌هایی به توزیع ماسک و مواد ضدعفونی رایگان بین عابران و اصناف اقدام کنند.

فرهمندپور خواستار مشارکت همه مدیران و ادارات این شهرستان در طرح مذکور به منظور تشویق مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار