تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۲۰۲۹۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطرح کرد:
استفاده از کولر، از عوامل گستردگی شیوع کرونا در خوزستان
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر حضور در تجمعات در انتقال ویروس کرونا گفت: با مطلع شدن از برگزاری برخی مراسم، با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی از بسیاری از تجمعات جلوگیری کرده‌ایم اما جلوگیری از برگزاری برخی از تجمعات به دلیل شرایط قومی امکان‌پذیر نبوده است و حتی تجمعات بزرگی شکل گرفته است.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در خصوص عوامل افزایش آمار مبتلایان کرونا در خوزستان، اظهار کرد: به دلیل شرایط فرهنگی و بافت قومیتی خوزستان، هر ساله مراسم عید سعید فطر بسیار گسترده برگزار می‌شود بنابراین در اواخر ماه رمضان نگرانی ما از شکل‌گیری و فعالیت بازارچه‌های محلی در اکثر نقاط اهواز و دیگر شهرها، مساله‌ای علاوه بر فعالیت بازارهای مرکزی بود.

 وی افزود: بازارچه‌های محلی شلوغ هستند و نظارت خوبی بر فعالیت این بازارچه‌ها نمی‌شود بنابراین این محل‌ها بستر مهمی برای گسترش بیماری بود.

ابول‌نژادیان بیان کرد: اگر چه در آن بازه زمانی، تعطیلی اعلام شد اما بازارچه‌های محلی به فعالیت خود ادامه دادند و با فشارهایی که وارد شد تنها برخی از این بازارچه‌ها تعطیل شدند بنابراین بافت فرهنگی و قومی و گرامیداشت عید فطر موجب گسترش بیماری در خوزستان شد.

وی تصریح کرد: استفاده از وسایل سرمایشی و کولر در خوزستان نیز می‌تواند شیوع بیماری را گسترده‌تر کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: همه موارد مثبت را نمی‌توان به افزایش نمونه‌گیری اختصاص داد زیرا بروز بیماری و تعداد موارد بستری در خوزستان بالا است.

وی عنوان کرد: رعایت نکردن آداب بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی موجب گسترش بیماری در خوزستان شده است و تقریبا شش هفته است که در وضعیت قرمز قرار داریم.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: طبق تحلیل وضعیت مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان، ۴.۷ درصد مواردی که به ما مراجعه می‌کردند، در کمتر از دو ساعت بعد از ورود به بیمارستان‌ها فوت می‌کردند و حدود ۱۱ درصد از بیماران نیز در ۲۴ ساعت نخست مراجعه به بیمارستان جان می‌باختند.

وی افزود: ۲۳ درصد بیماران نیز در ۴۸ ساعت نخست و ۴۷ درصد از بیماران نیز در چهار روز نخست فوت می‌کردند؛ بنابراین بیماران بدحال دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اکنون میانگین سنی فوت در خوزستان ۶۷ سال است. ۸۲ درصد بیماران نیز افرادی هستند که با یک یا چند بیماری زمینه‌ای به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. ۶۴ درصد بیماران نیز افراد بالای ۶۰ سال هستند.

وی گفت: ۱۸ درصد مبتلایان به کرونا، بیماری زمینه‌ای ندارند و ۳۵ درصد این موارد نیز زیر ۶۰ سال هستند اما مواردی از فوت از آن‌ها داشته‌ایم بنابراین باید توجه شود که جوانان نیز دچار بیماری می‌شوند و ممکن است به دلیل رعایت نکردن آداب بهداشتی حتی به نوع متوسط تا شدید بیماری مبتلا شوند.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه برای کنترل بیماری باید چند موضوع رعایت شود، گفت: استفاده از ماسک یکی از مواردی است که در این زمینه مهم است. جلوگیری از شرکت در تجمعات نیز باید مورد اشرافیت حاکمیت قرار بگیرد و مردم نیز در اجتماعات شرکت نکنند.

وی بیان کرد: با توجه به بافت فرهنگی و خلق و خوی مردم خوزستان، شرکت نکردن در مراسم عزاداری یا عروسی بسیار سخت است اما مردم باید در این شرایط بپذیرند شرکت در اجتماعات علاوه بر اینکه ممکن است شرکت‌کنندگان در مراسم را درگیر بیماری کند، ممکن است ویروس را به خانه ببرند و افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای را نیز درگیر کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: رعایت آداب بهداشت فردی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده در مکان‌هایی که آب وجود ندارد و شست‌وشوی مرتب دست‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا بیماری کنترل شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: با مطلع شدن از برگزاری برخی مراسم، با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی از بسیاری از تجمعات جلوگیری کرده‌ایم اما جلوگیری از برگزاری برخی از تجمعات به دلیل شرایط قومی امکان‌پذیر نبوده است و حتی تجمعات بزرگی شکل گرفته است.

ابول‌نژادیان با اشاره به استفاده از ظرفیت بزرگان طوایف برای جلوگیری از برگزاری مراسم و حضور در تجمعات، بیان کرد: نشست‌های مختلفی با بزرگان طوایف داشتیم اما نتوانستیم چندان موضوع را کنترل کنیم زیرا مانند قدیم حرف‌شنوی زیادی از بزرگان وجود ندارد یا زیاد تاثیرگذار نیست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: با وجود برنامه‌ریزی‌های شورای تامین و نیروی انتظامی، در یکی دو روز گذشته به دلیل فوت یکی از بزرگان طوایف، شاهد حضور شکل‌گیری تجمعات بوده‌ایم.

وی با اشاره به تاثیر استفاده از ماسک در کنترل شیوع بیماری گفت: با همکاری بسیج جامعه پزشکی و پایگاه‌های مقاومت بسیج، توزیع ماسک رایگان در محله‌های محروم و اماکنی که از نظر اقتصادی دچار مشکلاتی هستند و در ورودی بازارچه‌های محلی انجام شد اما به دلیل اینکه اجرای این برنامه نیازمند پشتوانه مالی است و تامین ماسک باید از منابع پایدار انجام شود و همچنین به دلیل در دسترس نبودن ماسک ارزان قیمت، اجرای آن ادامه نداشت. اگر یک منبع ثابت مالی برای توزیع ماسک در مناطق داشته باشیم، قطعا در کنترل قطع زنجیره انتقال موثر خواهد بود.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار