تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۲۰۳۰۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آتش بار دیگر به جان صفیره افتاد
رییس شورای روستای صفیره گفت: روستای صفیره که در نزدیکی سایت پسماند شهرداری اهواز قرار دارد بار دیگر در دود ناشی از آتش‌سوزی این سایت غرق شد.

شهید نواصری بیان کرد: از حدود ۲هفته پیش سایت مدیریت پسماند شهرداری اهواز آتش گرفت، با دستور فرماندار اهواز چند دستگاه بولدوزر این آتش را خاموش کردند اما از شامگاه سه‌شنبه این سایت بار دیگر آتش گرفت.

وی ادامه داد: نمی توان پذیرفت این اقدامات شهرداری اهواز از روی سهل‌انگاری است زیرا از سال ۹۰ تاکنون اهالی روستای صفیره درگیر این آلودگی هستند اما هیچ تدبیری اندیشیده نمی‌شود.

نواصری توضیح داد: حجم زباله‌ها در این سایت به اندازه‌ای است که زباله به ۲کیلومتری روستای صفیره رسیده‌است، کودکان، زنان و بسیاری از سالمندان این روستا دچار مشکلات تنفسی شده‌اند.

وی بیان کرد:  از زمان ساخت سایت مدیریت پسماند در این منطقه شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و بهداشتی هستیم، این درحالیست که شهرداری هیچگونه خدمات و امکاناتی به روستاییان ارائه نمی کند.

نواصری گفت: قرار بود با راه‌اندازی این سایت شاهد اشتغال در این منطقه باشیم اما نه تنها این میسر نشد بلکه گرفتار دود ، آتش و بوی نامطبوع زباله نیز شده‌ایم.

وی ادامه داد: بارها به شورای شهر، نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی، فرمانداری، سازمان محیط زیست و بهداشت طرح شکایت کرده‌ایم اما تاکنون اقدام موثری نشده‌است.

یکی از کارگران شاغل در سایت مدیریت پیماند زباله نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از یک هفته از آتش سوزی در این سایت می گذرد و ما مجبور به کار کردن در میان دود هستیم. کار تفکیک زباله در نوع خود بسیار سخت است و قرار گرفتن در فضایی دودآلود بر سختی این کار می‌افزاید.

تلاش برای مصاحبه با مدیرعامل سایت مدیریت پسماند شهرداری اهواز تاکنون بی‌نتیجه بوده‌است.

روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می شود. در مدفن زباله های اهواز، قرار بود دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه هوازی (فوکوئوکا) اجرا شود و پسماندها باید به روش خاصی در محلی موسوم به «سلول» دفن شوند و روی آنها چند لایه خاکریزی شود اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود پنج سال پیش در فصل گرما با آتش سوزی های وسیع روبه رو می شود که گاهی تا بیش از ۱۵ روز به طول می انجامد.

سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه «برومی» راه اندازی شده است.

دود شدید ناشی از آتش سوزی در مدفن پسماند در پنجم تیر ۹۵ که برخی مناطق شرقی اهواز را هم فراگرفته بود موجب کاهش دید و اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شد و چند پرواز را به تاخیر انداخت. سال گذشته نیز این سایت چندین بار آتش گرفت.

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز در شرق این شهرستان در مسیر ماهشهر، رامشیر و رامهرمز واقع شده است.

روستای صفیره حدود ۴۰۰ نفر جمعیت دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار