تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۰۳۰۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فوت مواردی از افراد مبتلا به کرونای خفیف پس از ۲-۳ روز
 یک متخصص خدمات بهداشت و درمانی با بیان اینکه یقیناً بیماری کرونا عوارض خطرناکی می‌تواند بر سیستم سلامت و جامعه تحمیل کند، گفت: امروزه مواردی از فوت افراد بعد از دو سه از ابتلا به کرونای خفیف داریم.

دکتر امین‌ ترابی‌پور اظهار کرد: مهم‌ترین استراتژی که سازمان جهانی بهداشت از ابتدای شیوع کرونا به جامعه توصیه کرد قطع زنجیره انتقال ویروسی بود. در شرایطی که درمان یا واکسن خاصی برای کرونا وجود ندارد، مؤثرترین راهبرد، قطع زنجیره انتقال بیماری است که در این زمینه دستورالعمل‌های بهداشتی ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همچنان معتقد هستیم در مبارزه با کرونا، پیشگیری بر درمان ارجح است. اگر رعایت کنیم، به قطع زنجیره انتقال کمک می‌کنیم. اینکه امروز مجدداً برخی استان‌ها از جمله خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند، به عدم رعایت بهداشت فردی و رفتارهای اجتماعی ما برمی‌گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تفکری که در جامعه وجود دارد این است که اگر یک بار مبتلا شوند مجدداً مبتلا نمی‌شوند در حالی که ممکن است این تفکر اشتباه باشد و این بیماری می‌تواند مجدداً خطراتی برای انسان ایجاد کند.

ترابی‌پور گفت: ابتلا به این بیماری خطرات جدی دارد و می‌تواند عوارض بلندمدتی تا پایان عمر بر جسم فرد ایجاد کند. هنوز ابعاد تأثیرگذای بیماری برای ما ناشناخته است بنابراین باید مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی دقت کنند.

این متخصص خدمات بهداشتی و درمانی بیان کرد: اگر مسئولین نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، اثر مخرب‌تری دارد. یکی از کارهایی که باید درست انجام شود این است که اعتقاد بهداشتی را اصلاح کنیم. مسئولین و مردم این‌گونه برداشت می‌کنند برخی مواردی که در پیشگیری مطرح می‌شوند تأثیری در کنترل بیماری ندارند. شاید جای جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و فرهنگ‌شناسان در این زمینه خالی است تا متوجه شویم باید چه کنیم تا رفتار و باور مردم نسبت به توصیه‌های بهداشتی تغییر کند.

وی افزود: مهم‌ترین چیزی که می‌توان گفت تا مردم را نسبت به کووید - ۱۹ حساس کرد این است که یقیناً بیماری کرونا عوارض خطرناکی می‌تواند بر سیستم سلامت و جامعه تحمیل کند. امروزه مواردی از ابتلای افراد با علائم خفیف ابتلا به کرونا داریم که بعد از دو سه روز فوت کرده‌اند. در یکی از استان‌ها نیز پرستاری بدون علامت مبتلا شد اما پس از دو سه روز فوت کرد.

این متخصص خدمات بهداشتی و درمانی گفت: مردم کلیدی‌ترین نقش را در کنترل بیماری دارند و باید مسیر پیشگیری را اتخاذ کنند. استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات بسیار مهم است. مردم باید با رعایت این نکات، خود و دیگر افراد را نسبت به این بیماری ایمن کنند اما متأسفانه برگزاری تجمعات در خوزستان بسیار پررنگ است که این مساله می‌تواند باعث انتقال و بالا بودن شیوع شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: شیوه کار بیماری مسری به گونه‌ای است که اگر اکثر افراد نکات توصیه‌شده را رعایت کنند و تنها تعداد اندکی از افراد سهل‌انگاری کنند، باعث انتشار بیماری می‌شوند و دیگران هم در خطر می‌افتند.

ترابی‌پور ادامه داد: اکنون در همه دنیا در صورت عدم رعایت بهداشت و عدم استفاده از ماسک، افراد خاطی را جریمه می‌کنند ولی ما که در کشور اسلامی هستیم چنین کاری انجام نداده‌ایم بنابراین دولت باید از قدرت قهری استفاده کند و مردم نیز با امر به معروف و نهی از منکر به یکدیگر توصیه کنند مثلا باید به افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند بگویند به دلیل عدم رعایت این نکات و عمل به مسئولیت اجتماعی از آن‌ها خرید نمی‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که با کنترل کرونا داریم، بحث ملاحظات و تعهدات اجتماعی است. مردم باید بدانند در قبال سلامت و منافع یکدیگر مسئول هستیم؛ امروزه اگر مردم از مراسم عروسی و عزاداری چشم‌پوشی کنند و بزرگان تأکید کنند که این کار را انجام ندهند، الگوسازی و رفتارسازی توسط بزرگان و نخبگان انجام می‌شود اما متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم در این شرایط، مراسم طبق روال عادی برگزار می‌شود و باعث انتقال بیماری می‌شود.

ترابی‌پور بیان کرد: در بحث حاکمیتی و مسئولیت دولتی باید برخی کارها برای مردم تسهیل شود. اکنون به دلیل ترددها، بانک‌ها مرکز شیوع بیماری شده‌اند و شنیده‌ام در یکی از شهرستان‌ها همه پرسنل یک بانک آلوده شده‌اند. باید تناقض‌ها برطرف شوند نه اینکه به مردم بگوییم رعایت کنند و از طرفی نیز بگوییم اگر به صورت حضوری برای کاری مراجعه نکنند تسهیلات را دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: احتمالاً حداقل یک سال دیگر کرونا با ما خواهد بود و باید سازوکار زندگی و شرایط اجتماعی را با کرونا تطبیق دهیم. دولتمردان و تصمیم‌گیران باید تصمیمات عقلانی و منطقی بگیرند.

این متخصص خدمات بهداشتی و درمانی بیان کرد: شعار "انجام تست زیاد" که از سوی سازمان جهانی بهداشت مطرح شد را نقد می‌کنم زیرا تست در مقطعی جواب می‌دهد و در اوایل شیوع بیماری در کشف به ما کمک می‌کند ولی ما تست‌کردن را ادامه دادیم و بابت تست‌هایی که با ضریب خطا، تشخیص را انجام می‌دهند هزینه‌های هنگفتی کردیم در حالی که به جای این همه هزینه در تشخیص یا درمان باید در ورودی و پیشگیری هزینه کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اکنون هزینه متوسط یک بیمار مبتلا به کرونا، ۲ تا ۴ میلیون تومان است و یک میلیون تومان هم هزینه تشخیص بیماری است. یکی از اقداماتی که دولت می‌تواند انجام دهد و به ما کمک کند، توزیع ماسک رایگان است.

ترابی‌پور اظهار کرد: مسئولین باید احساس وضعیت بحران داشته باشند و این شرایط را از میز تصمیم‌گیری به میدان عمل بیاورند مثلا با خاطیان و کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد کنند.

وی گفت: از مردم می‌خواهیم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. ماسک مداخله کلیدی و مؤثر در کنترل بیماری است و رعایت بهداشت، یک مسئولیت اجتماعی است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار