تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۲۰۳۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مطالعات میدان گازی تنگ‌بیجار ایلام به دانشگاه اهواز واگذار شد
 مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پروژه مطالعاتی بزرگ میدان گازی تنگ بیجار استان ایلام در سال ۹۹ به دانشگاه شهید چمران اهواز سپرده شد.

 دکتر افشین قنبر زاده چهارشنبه در جمع خبرنگاران در سرسرای اداری دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: برای نخستین بار دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به ورود به طرح‌های کلان پژوهشی و توسعه فناوری‌های میدان محور وزارت نفت با دانشگاههای کشور شد.

وی افزود: انتخاب دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان مشاورفناورانه میدان گازی تنگ بیجار ایلام و فازهای اجرایی این طرح ملی در پنج بسته کاری و طی ۱۰ سال به انجام خواهد رسید.

قنبر زاده گفت: این پروژه مطالعاتی بزرگ از موفقیت‌های بزرگی است که در ۲ ماه گذشته به این دانشگاه واگذار شد و حداقل ۵۰ پروژه بزرگ را در برمی گیرد.

مدیرارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: دانشگاه شهید چمران در سال گذشته، ۲۳۳ قرارداد با صنعت منعقد کرد و مبلغ قراردادهای منعقده یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال برآورد شد.

میدان گازی تنگ بیجار یکی از میدان‌های گازی حوزه فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از شرکت‌های تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که در فاصله ۷۰ کیلومتری از جنوب غربی شهر ایلام و ۱٠ کیلومتری نوار مرزی ایران و عراق قرار گرفته است؛ این میدان در سال ۱۳۴۵ کشف و تولید از آن در سال ۱۳۸٦ آغاز شد.

گاز مرکز تفکیک تنگ‌بیجار پس از فرآورش توسط یک خط لوله ۱۸ اینچ به مرکز تفکیک ایلام و پس از آن به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و میعانات گازی نیز با یک خط لوله ۶ اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می‌شود.

پروژه توسعه فاز دوم منطقه عملیاتی تنگ بیجار بر اساس برنامه‌ریزی‌ها با حفاری پنج حلقه چاه جدید دنبال می‌شود که در این میان عملیات حفاری یک چاه پایان یافته، ۲ حلقه چاه در حال حفاری و ۲ چاه دیگر نیز در حال آماده سازی برای حفاری است.

قنبر زاده همچنین به طرح های اثر گذار دانشگاه در جامعه و صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت پمپ های میله ای مکشی با سرچاهی SRP، توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی شرکت ملی نفت ایران و طراحی، اجرا و راه اندازی نخستین آزمایشگاه تخصصی گاز کشور با کارفرمایی شرکت گاز استان خوزستان از جمله این طرح‌ها است.

مدیرارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی فعال در دانشگاه شهید چمران اهواز فعال است.

 فعالیت‌ دانشگاه در زمینه کرونا

وی در ادامه به اقدامات دانشگاه شهید چمران در راستای مبارزه با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: این دانشگاه برای خدمت رسانی بهتر به بیماران کرونایی در زمینه ساخت دستگاه ونتیلاتور ورود کرده که اینکار بدون هیچ قراردادی از محل اعتبارات پژوهشی و اعتبارات تخصصی پژوهشگران انجام می شود.

قنبر زاده اضافه کرد: همچنین مطالعات دارویی در زمینه کرونا از سوی دانشگاه انجام و نتایج آن منتشر شد تا محققان در صورت نیاز استفاده کنند و همچنین در تولید مواد ضد عفونی نیز ورود کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با تاکید براهمیت واحد مدیریت ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دررتبه بندی و سطح بندی‌ها، هنوز سهم بزرگی به ارتباط با صنعت اختصاص داده نشده و بیشتر به مقالات اهمیت می‌دهند که امید است با اصلاح نظام رتبه بندی ها از سال آینده ، دانشگاه رتبه شایسته ای کسب کند.

علی حقیقی اضافه کرد: از ۲ سال گذشته هفت ماموریت برای دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه هایی از جمله محیط زیست، ریز گرد، کشاورزی و توسعه پایدار تعریف شده و در تلاش برای تحقق این ماموریت ها هستیم.

وی ادامه داد: حمایت ویژه از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه این موضوعات و افزایش ارتباط با صنعت با انعقاد قرارداد و پروژه‌های بزرگ با صنایع درراستای تحقق این ماموریت ها انجام شده است.

تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت درسال‌های اخیر

حقیقی بیان کرد: مهمترین مشکل ارتباط دانشگاه با صنعت این است که هر ۲ اقتصاد دولتی دارند و بودجه دولتی می‌گیرند در نتیجه نداشتن وابستگی سیستماتیک باعث کمرنگ شدن ارتباط صنعت با دانشگاه می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: اما درسال‌های اخیر این مشکل تا حدی رفع شده است چون قراردادها و حجم ریالی آنها بیشتر شده و ماموریت‌های بزرگتری به دانشگاه واگذار شده است که ارتباط با شرکت صنایع فولاد، سازمان آب و برق و شرکت نفت مصداق این موضوع است.

وی همچنین مدل های همکاری دانشگاه با صنعت را شامل پروژه های تقاضا محور، عرضه محور، پایان نامه های دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه عنوان کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار