تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۲۰۳۰۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دولتی بودن اقتصاد مانع شکل‌گیری ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه
  معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه ارتباط با صنعت و دانشگاه کار بسیار پیچیده و سختی است، گفت: البته این مسائل، خاص دانشگاه ما نیست و تمام دانشگاه‌ها این مشکلات را دارند؛ بزرگترین معضل ما این است که ارتباط با صنعت و دانشگاه هنوز به شکل مناسب نرسیده است و دلیل آن دولتی بودن اقتصاد است.

دکتر علی حقیقی در نشست خبری که امروز (۱۱ تیر)، در سالن جلسات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروز در سطح جهان دانشگاه‌هایی به عنوان پیشرو و موفق در نظر گرفته می‌شوند که در ارتباط با جامعه، صنعت و فناوری حرفی برای گفتن داشته باشد. در دانشگاه شهید چمران نیاز داشتیم که اهداف خود را بازنگری کنیم و در برنامه‌های ۵ ساله دانشگاه ارتباط با صنعت و جامعه را مدنظر قرار دهیم. در حوزه معاونت پژوهش و فناوری جنبه‌های مختلفی از پژوهش وجود دارد؛ برخی  از پژوهش‌ها بنیادی هستند که ممکن است تنها منجر به چاپ مقاله شوند.

 وی افزود: یکی از جنبه‌های مهم حوزه پژوهش ارتباط با صنعت است. ما دفتری تحت عنوان دفتر ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه داریم و از سال‌ها پیش به این بخش اهمیت ویژه‌ای دادیم؛ اگرچه در رتبه‌بندی‌های وزارت علوم و سایر ارگان‌ها، هنوز سهم بزرگی را به ارتباط با صنعت نداده‌اند و بیشتر به دنبال مقالات هستند. با این حال ما در دانشگاه اهمیت ارتباط با صنعت را پررنگ می‌دانیم اگر چه در رتبه بندی دانشگاه‌ها کمک زیادی به ما نکرده است. امیدواریم در اصلاحاتی که در نظام رتبه بندی انجام می‌شود، دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه شایسته‌ای را کسب کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در تعریفی که دانشگاه‌ها به عنوان ماموریت‌ خود در ارتباط با صنعت داشتند، برخی از دانشگاه‌ها می‌توانستند در این زمینه آزادانه‌تر عمل کنند اما برای دانشگاه ما به دلیل مشکلات و چالش‌های استان، به نوعی ماموریت‌ها دیکته شده است. در خوزستان با مسائل زیست محیطی، مشکلات اجتماعی، بیکاری، اعتیاد، مشکلات زیرساختی و تامین آب مواجه هستیم که همه این مشکلات ابر چالشی هستند و ممکن است یک دولت هم پاسخ مشخصی برای حل آن‌ها نداشته باشد.

حقیقی با بیان اینکه ما در استان سرمایه های عظیم و ملی داریم، تصریح کرد: صنایع نفت، پتروشیمی، گاز، کشاورزی، فولاد و... ظرفیت‌های بسیار خوبی هستند و علاوه بر وجود مسائل و چالش‌ها، فرصت‌هایی نیز در استان وجود دارد. این مسائل عملا ماموریت‌های دانشگاه را در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه مشخص کرده‌اند، در دو سال پیش ۷ ماموریت در حوزه‌های آب، محیط زیست، ریزگردها، کشاورزی، توسعه پایدار در صنعت نفت و گاز و سایر صنایع استان برای دانشگاه تعریف کردیم چرا که ما نمی‌توانیم نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی گفت: از دانشجویان ارشد و دکتری‌ای که در زمینه ۷ ماموریت تعیین شده استان کار کنند، حمایت ویژه می‌شود. از سال‌ها پیش دانشگاه در حال پیش رفتن به سمت افزایش ارتباط با صنعت و جامعه است و امروز خوشبختانه قراردادها و پروژه‌های بزرگ را با صنایع مختلف داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: ارتباط با صنعت و دانشگاه کار بسیار پیچیده و سختی است. البته این مسائل، خاص دانشگاه ما نیست و تمام دانشگاه‌ها این مشکلات را دارند؛ بزرگترین معضل ما این است که ارتباط با صنعت و دانشگاه هنوز به شکل مناسب نرسیده است و دلیل آن دولتی بودن اقتصاد است. صنایع بزرگ و دانشگاه‌های ما دولتی هستند بنابراین ممات و حیات صنعت و دانشگاه به هم متصل نیست؛ صنعت الزامی ندارد که بخواهد با دانشگاه قرارداد ببندد و بخواهد مسائل را با دانشگاه مطرح کند از طرفی دانشگاه نیز اگر سمت صنایع نرود هیچ مشکلی نخواهد داشت. این عدم وابستگی باعث می‌شود که کار در این حوزه دشوارتر شود. ما باید در دانشگاه افراد را تشویق کنیم تا به سمت ارتباط با صنعت بروند و در صنعت نیز باید مدیرانی وجود داشته باشند که به ارتباط با دانشگاه اعتقاد داشته باشند.

حقیقی با بیان اینکه در سال‌های اخیر وضعیت ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع بهتر شده و شاهد افزایش قراردادها هستیم، تصریح کرد: همچنین ماموریت‌های بزرگ و کلان‌ به دانشگاه محول می‌شود. از طرفی صنایع بزرگ به دانشگاه اعتماد بیشتری دارند. خوشبختانه اخیرا با صنایع فولاد ارتباط بسیار خوبی برقرار کردیم، همچنین با سازمان آب و برق از سال‌ها پیش در ارتباط بودیم. این اعتماد دو طرفه و پروژه‌های موفقی که دانشگاه برای صنعت نفت انجام داد، کمک کرد تا دانشگاه خود را اثبات کند و حوزه ارتباط با صنعت ما اکنون مانند یک شرکت عمل می‌کند. یعنی سفارشی از صنعت می‌گیرد و در موعد مقرر با کیفیت مناسب سفارش را تحویل می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: خوشبختانه اخیرا از طرف وزارت نفت پروژه میدان گازی تنگ بیجار ایلام به ما محول شد. این پروژه یک پروژه بزرگ مطالعاتی ۱۰ ساله است و مطالعات این میدان گازی کاملا به ما محول شده است که یکی از موفقیت‌های بزرگ ما در حوزه ارتباط با صنعت است. برای ارتباط با صنعت روش‌های مختلفی وجود دارد که ساده‌ترین آن این است که عضو هیات علمی، مشکلی را در صنعت شناسایی می‌کند و برای آن پروپوزال ارائه می‌دهند. این ارتباط در نهایت منجر به منعقد شدن یک قرار داد با صنعت می‌شود، عضو هیات علمی ما به عنوان مجری طرح و پروژه تحت نظارت دانشگاه اجرا می‌شود.   

و در ادامه گفت: نوع دیگری از همکاری ما پروژه‌های عرضه محور هستند؛ به این ترتیب که صنعت پروژه‌ای را به دانشگاه واگذار می‌کند و یا در مناقصه شرکت می‌کنیم و دانشگاه پروژه را اجرا می‌کند. نوع دیگر از ارتباط با صنعت، پایان نامه‌های دانشجویان است. روش چهارم نیز مراکز رشد دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان مستقر است. در دانشگاه به اندازه کافی انعطاف برای ارتباط با صنعت وجود دارد با این حال ما این آمادگی را داریم که اگر صنعت روش دیگری از همکاری را پیشنهاد دهد، استقبال کنیم.

به گزارش ایسنا، همچنین دکتر افشین قنبرزاده، مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز ۱۳ دانشکده، ۵۴ دپارتمان، حدود ۶۰۰ هیات علمی و حدود ۱۶ هزار دانشجو داریم که از این تعداد ۳۰ درصد را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی پتانسیل اصلی ما برای انجام طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی هستند.

وی افزود: به دلیل تعدد پروژه های نفت و گاز و اهمیت آن‌ها، سال گذشته پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه به بهره برداری رسید. این پژوهشکده تمام راهبری پروژه‌های نفت و گاز را برعهده دارد.

قنبرزاده با اشاره به قراردادهای منعقد شده با صنعت گفت: در سال ۹۷ موفق شدیم ۱۰۳ قرارداد داشته باشیم و در سال ۹۸ این تعداد را به ۲۳۳ قرارداد رساندیم. این قراردادها شامل چندین نوع قرارداد هستند و در سال ۹۸ در راستای حمایت از پایان نامه‌ها و هدایت پروژه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت رفع معضلات، از کل تعداد قراردادها بیش از ۱۰۰ پروژه مربوط به پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی بود. برای امسال نیز امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: تا سال ۹۳ قراردادهای ما بین ۵۰۰ میلیون تا ۷ میلیارد تومان بود اما با توجه به ارزش گذاری و اهمیت دادن به ارتباط با صنعت، از سال ۹۴ به بعد جهش‌هایی در خصوص مبلغ قرارداد داشتیم و در سال ۹۸، مبلغ قراردادها به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: پتانسیل جدیدی به نام پسادکتری در دانشگاه‌ها ایجاد شده که دانشگاه شهید چمران یکی از دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه است که پتانسیل بسیار خوبی است و می‌توان از آن‌ در پروژه‌های تحقیقاتی استفاده کرد. در زمینه آشنایی اساتید و دانشگاه با صنایع هر سال بازدیدهای علمی و صنعتی داریم و سعی می‌کنیم این بازدیدها را افزایش دهیم اما به نظر می‌رسد امسال با توجه به شیوع کرونا کاهش پیدا کند.  

قنبرزاده تصریح کرد: در سال ۹۸ دانشگاه در زمینه فناوری توانست افتخاراتی را به دست آورد؛ برای اولین بار یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز توانست به عنوان فناور برتر کشوری انتخاب شود، همچنین سه طرح به عنوان طرح‌های برگزیده کشوری در راستای حل مشکلات رونق تولید انتخاب شدند که یکی از طرح‌ها برگزیده کشوری شد. دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس رتبه بندی Times میان دانشگاه‌های کشور توانست رتبه ششم را از نظر ارتباط با صنعت کسب کند و در سطح دنیا نیز رتبه ۱۷۰ را کسب کرد.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان با اشاره به موفقیت‌های کسب شده در دانشگاه در زمینه ارتباط با صنعت، گفت: تولید پمپ‌های srp برای اولین بار در کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز بومی سازی شد. همچنین در زمینه فناوری ژئوشیمی اکتشافی، دانشگاه ما با توانمندی‌های ایجاد شده قطب ژئوشیمی کشور شد. برای اولین بار دانشگاه شهید چمران موفق به وارد شدن در طرح کلان فناوری میادین شد. این میدان یک میدان گازی است که برای آن ۵ مرحله تدوین شده، ۱۰ ساله است و یک پروژه کلان است که حداقل ۵۰ پروژه بزرگ را درون خود جای می‌دهد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار