تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۲۰۳۱۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرجع پاسخگویی درقبال گرانی و کمبود ماسک سازمان صمت است
  سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه متولی تامین ماسک در استان‌ها سازمان صنعت، معدن و تجارت است، گفت: این سازمان باید نسبت به قیمت و کمبود احتمالی آن در خوزستان پاسخگو باشد لذا فردا در ستاد استانی کرونا به رسانه‌ها فرصت طرح مستقیم پرسش دراین زمینه داده می شود.

 دکتر فرهاد ابول نژادیان شنبه در نشست کمپین اطلاع‌رسانی استفاده از ماسک در بحران همه‌گیری ویروس کرونا، اظهارداشت: همه کمیته‌ها و شوراهای ستاد مدیریت بیماری کرونا شامل زیرگروه‌هایی هستند که متولی مشخصی دارند.

وی با بیان اینکه متولی تامین ماسک از طرف رئیس جمهوری هم صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، افزود: برای اینکه در خصوص این شرایط پاسخ روشن و شفافی در قالب مطالبه‌گری افکار عمومی و نمایندگان آنها که رسانه‌ها هستند؛ صورت بگیرد؛امکان این پرسشگری فراهم خواهد شد.

 دبیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خوزستان افزود: لازم است در راستای حفظ سلامتی مردم همراهی همه جانبه‌ای از سوی دستگاه‌های اجرایی و همچنین متولیانی که انتخاب شده‌اند، صورت بگیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه نبود ماسک و یا گرانی آن را قبول داریم، گفت: با این وجود امیدواریم بتوانیم دستگاه‌های اجرایی را پای کار بیاوریم تا در این رابطه فرهنگ استفاده از ماسک مورد استقبال عموم قرار بگیرد.

ماسک‌های خانگی ممکن است در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر باشد

وی با اشاره به ناتوانی قشر کم‌درآمد استان در تهیه و خرید ماسک سه لایه بیان داشت: در این رابطه پیشنهاد می‌شود تا از ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی استفاده شود که ممکن است در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر باشند.

ابول‌نژادیان خاطرنشان‌کرد: در زمینه استفاده از ماسک به‌عنوان یک ضرورت لازم است اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم به شهروندان ارائه شود؛ به عنوان مثال در خودروهای تک سرنشین و یا فضاهای باز که اجتماعی وجود ندارد، نیاز به استفاده از ماسک نیست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح‌کرد: بنابر این لازم است که افراد یادبگیرند در چه مکان‌ها و فضاهایی ماسک استفاده کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: استفاده مکرر ماسک در اماکن غیرضروری باعث خستگی افراد در استفاده از این اقدام پیشگیرانه در مکان‌هایی می‌شود که برخورداری از ماسک بیش از پیش لازم است.

هدایت خیرین مدرسه ساز به سمت تهیه و توزیع ماسک 

این مقام مسئول در ستاد مدیریت بیماری کرونا همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه امروز استان بیش از همیشه نیاز به اقدامات خیرخوهانه افراد و دستگاه‌های اجرایی دارد، گفت: پیشنهاد می‌شود تا خیرین بجای ساخت مدرسه، بیمارستان و مسجد به سمت تهیه و توزیع ماسک در بین قشرهای کم درآمد پیش بروند.

ابول‌نژادیان با تاکید بر اینکه قشر محروم استان نیاز به دسترسی آسان و ارزان و حتی رایگان به تجهیزات پیشگیرانه از جمله ماسک دارند، گفت: در این بین نیاز است که صنایع بزرگ استان  نیز در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به این موضوع ورود کنند.

محدودیت در انجام تعداد تست‌های تشخیص کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه بستری افراد مبتلا به کرونا طی هفته گذشته تاکنون کاهش ۲۰۰ نفری داشته است، گفت: کاهش روزانه بستری افراد در استان روند کاهشی دارد که از این موقعیت می‌توان به عنوان یک نقطه امیدواری یادکرد.

وی با اشاره به بخشنامه وزارت بهداشت در خصوص اعمال محدودیت در رابطه با انجام تست‌های تشخیص کرونا، گفت: برابر این بخشنامه، طی هفته گذشته به ترتیب فقط از افراد دارای علائم، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان بالای ۶۰ سال تست گرفته می‌شود.

ابول‌نژادیان در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه ارتباطی بین محدودیت تست و کاهش بستری بیماران وجود دارد، گفت: برای بیماران بستری آزمایشگاه ویژه‌ای تعیین شده و در این خصوص انجام تست در مورد این بیماران محدودیتی ندارد.

کاهش تاثیرگذاری سامانه ۴۰۳۰ به دلیل قطع حمایت‌های مالی ستاد اجرایی فرمان امام

این مقام مسئول در ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نقش سامانه ۴۰۳۰ در غربالگری شهروندان کاهش یافته، توضیح‌داد: تامین هزینه‌های مالی این سامانه از سوی ستاد اجرایی فرمان امام انجام می‌شد اما به دلیل برخی مشکلات، تاثیرگذاری این سامانه در زمینه غربالگری شهروندان کم‌رنگ شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح‌کرد: با این وجود تلاش می‌شود تا با استفاده از کادر درمانی، شناسایی افراد با دقت انجام شود.

 مدیریت بیماری کرونا بر اساس شرایط روز در حال تغییر است

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان همچنین در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه یک روز استفاده از ماسک الزامی نداشت، گفت: اما امروز به دلیل شیوع گسترده، استفاده از این اقدام پیشگیرانه ضروری است.

سید محمد علوی ادامه داد: در حال حاضر استفاده از دستکش الزامی ندارد، اما ممکن است در آینده اعلام شود که این موضوع یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه در رابطه با پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آموزش‌های لازم به خوبی انجام شده، افزود: اما در خصوص فرهنگسازی عملکرد خوبی صورت نگرفت که این امر در حال حاضر به عنوان یک اولویت مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

استان خوزستان ۶ هفته است که در اوج شیوع بیماری کرونا قرار دارد و وضعیت آن قرمز است.

با توجه به آخرین بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص شیوع بیماری کرونا در استان، شهرهای دزفول، آبادان، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، امیدیه، اندیمشک، ماهشهر، مسجدسلیمان، هندیجان و گتوند در وضعیت قرمز، شهرهای اهواز، بهبهان، حمیدیه و خرمشهر در وضعیت نارنجی و شهرهای آغاجاری، اندیکا، ایذه، باغملک، باوی، دشت آزادگان، رامشیر، شادگان، لالی، هفتکل و هویزه در وضعیت زرد قرار دارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار