تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۲۰۳۲۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک‌ ازدواج ساده چقدر پای جوانان خوزستانی آب می‌خورد؟
سالانه ازدواج‌های بسیاری در خوزستان ثبت می‌شود ولی گرانی‌های اخیر صدای بسیاری از مردم این استان را درآورده است زیرا معتقدند تأمین هزینه‌های یک ازدواج ساده از عهده جوانان خارج است.
  آلمانی‌ها می‌گویند «زن و شوهر اگر یکدیگر را بخواهند در کلبه خرابه هم زندگی می‌کنند» این حرف البته مختص آلمانی‌ها نیست و در ایران هم این حرف را زیاد شنیده‌ایم که سخت نگیرید شما بروید سر خانه و زندگی‌تان وسایل خانه و... جفت و جور می‌شوند.

هرچند شیوع کرونا بخش زیادی از زندگی مردم را مختل کرده و وضعیت خوزستان هنوز هم قرمز است اما مردم کم کم در حال کنار آمدن با شرایط هستند و همین موضوع سبب شده که برخی از جوان‌ها به دنبال آغاز فصل جدیدی از زندگی خود هستند و می‌خواهند سر‌ و سامان بگیرند.

هرقدر هم که شور و شوق زندگی زیاد باشد و وضع مالی خوب، باز هم دلیل نمی‌شود که قیمت کالاها، طلا و خانه جوانان را نترساند، این روزها سری به بازار زده‌ایم تا ببینیم یک ازدواج ساده در سال 99 چقدر آب می‌خورد.

قیمت کالای خانه

یک فروشنده لوازم خانگی به خبرنگار فارس می‌گوید: کالای خانه با اجناسی مانند لباس فرق می‌کند و هر خانواده‌ای با توجه به پیشینه ذهنی که از کالاهای تولید داخل و خارج دارد، برای خرید اقدام می‌کند؛ البته نباید غفلت کرد که در سال‌های اخیر به دلیل بحث‌های مالی مردم سعی کرده‌اند که خواسته‌های خود را با قیمت بازار هماهنگ کنند.

بنی تمیم ادامه می‌دهد: در هر خانه وجود کولر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و یخچال فریزر ضروری است برای همین در ابتدا قیمت این کالاها را می‌گویم.

وی می‌افزاید: برای خرید ماشین لباسشویی تولید داخل باید بین 5 تا 11 میلیون کنار گذاشت؛ البته چون اکثر خانواده‌ها توانایی تعویض کالای خانه خود را بعد از دو سه سال ندارند، بهترین انتخاب برای آنها حدوداً 11 میلیون آب می‌خورد؛ در انتخاب ماشین لباسشویی هم بسته به امکانات ماشین و شرکت تولید کننده باید بین 9 تا 39 میلیون تومان کنار گذاشت که انتخاب اقتصادی برای ماشین لباسشویی خارجی بین 15 تا 19 میلیون تومان است.

این فروشنده لوازم خانگی عنوان می‌کند: برای خرید تلویزیون 43 اینچ ایرانی باید بین 4 میلیون و 600 هزار تومان تا 5 میلیون و 300 هزار تومان و برای خرید تلویزیون خارجی باید بین 6 میلیون و 500 هزار تومان تا 9 میلیون تومان هزینه کرد.

وی اضافه می‌کند: معمولا جوان‌ها نیم نگاهی به آینده دارند و به همین دلیل بیشتر به دنبال خرید تلویزیون 50 اینچ هستند که در این صورت باید بیش از 10 میلیون تومان هزینه کنند.

بنی تمیم می‌گوید: انتخاب یخچال فریزر به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به صورت کلی برای خرید کالای ایرانی باید بین 7 تا 30 میلیون و برای خرید تولیدات خارجی باید بین 15 تا 84 میلیون هزینه کرد.

وی بیان می‌کند: برای خرید فرگاز تولید داخل 3 تا 6 میلیون و تولید کشور خارجی بین 7 تا 17 میلیون و برای خرید کولر 30 هزار نیز باید 10 تا 30 میلیون تومان هزینه کرد.

این فروشنده کالای خانگی می‌افزاید: این اقلام، اقلام اصلی هستند ولی باید وسایلی مانند ظرف و ظروف، سرویس خواب، فرش، اتو، سشوار و... اضافه کرد که این کالاها نیز هزینه زیادی به خود اختصاص می‌دهند.

طلا و سکه را کنار گذاشتیم

پدر یکی از تازه دامادهای اهوازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: به خانواده عروس قول داده بودیم که تا قبل از آغاز ماه محرم این زوج را به خانه بخت بفرستیم و سر حرفمان هم ماندیم.

وی می‌افزاید: طبق توافقاتی که با خانواده عروس داشتیم، قرار شد طلا و سکه نخریم اما واقعاً سوالم این است که پسرم نباید برای همسرش یک انگشتر طلا بخرد؟ چرا باید قیمت یک حلقه به بیشتر از 3 میلیون تومان برسد؟

او ادامه می‌دهد: با توجه به شیوع کرونا فعلا مراسم عروسی را لغو کردیم هرچند باید جشن مختصری بگیریم ولی برای همین جشن مختصر هم حدوداً 7 میلیون تومان هزینه کردیم.

پدر تازه داماد اهوازی عنوان می‌کند: هزینه رزرو تالار مراسم 4 میلیون و هر پرس غذا 27 هزار تومان بود که حالا و بعد از این همه گرانی معلوم نیست که هزینه این مراسم چقدر پای ما آب می‌خورد ولی اگر به فکر ازدواج جوانان هستیم باید به فکر آنها باشیم و نمی‌شود از سادگی بگوییم اما ندانیم این سادگی هم هزینه بالایی دارد.

قیمت رهن و اجاره خانه در مناطق مختلف اهواز

برای رهن کامل یک واحد 80 متری در منطقه گلستان اهواز باید بیش از 150 میلیون تومان هزینه کرد هر چند برخی از منازل با توجه به شرایطشان تا 80 میلیون تومان هم رهن داده می‌شوند.

قیمت اجاره در این منطقه نیز بستگی به پول پیش دارد اما با ودیعه 70 میلیونی و ماهیانه یک میلیون تومان می‌شود یک واحد دو خوابه تمیز در این منطقه پیدا کرد.

قیمت رهن و اجاره منازل در زیتون کارمندی و کوی ملت هم مشابه گلستان است و در محلات مختلف این مناطق هم می‌توان با این قیمت‌ها یک خانه خوب پیدا کرد.

در مناطقی مانند پادادشهر و سپیدار هم با 25 میلیون تومان پول پیش و 700 هزار تومان اجاره ماهیانه می‌توان یک واحد خوب پیدا کرد اما برای رهن کامل بین 60 تا 80 میلیون تومان پول نیاز است.

در مناطقی مانند پردیس، خشایار، معین زاده و بهارستان نیز می‌توان با 50 میلیون تومان یک خانه را به صورت کامل رهن کرد ولی اجاره مسکن در این مناطق کمتر از 400 هزار تومان ماهیانه نیست.

قیمت رهن و اجاره در مناطق مختلف اهواز به عوامل مختلفی بستگی دارد و باید دید که زوج‌های جوان با توجه به شرایط کاری و خانوادگی کدام محله را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مردادماه سال 97 نیز گزارش مشابهی در خبرگزاری فارس منتشر شد که در آن زمان برای آغاز یک زندگی در اهواز به حداقل 90 میلیون پول نیاز بود؛ حالا در این شرایط اقتصادی هم نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید ولی قطعاً وام ازدواج برای آغاز یک زندگی در شهری مانند اهواز کافی نیست.

هرچند به گفته برخی از پیران، ازدواج مجموعه‌ای از مزه‌ها است و باید از شوری، شیرینی و تلخی آن لذت برد و تجربه آموخت اما باید سختی‌های ابتدای زندگی کاهش پیدا کند تا جوانان با شیرینی بیشتری زندگی خود را آغاز کنند، شاید نگاهی به شرایط اقتصادی امروز صحت این ضرب المثل را تأیید می‌کند که «ازدواج بیشتر از رفتن به جنگ شجاعت می‌خواهد».


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار