تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۲۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا پیک بیماری کرونا در خوزستان طولانی شد
  سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص طولانی شدن پیک بیماری کرونا درخوزستان و بالا بودن آمار مرگ و میر نسبت به سطح موردانتظار توضیح داد.

 دکترسید محمد علوی دوشنبه در سرسرای اداری مرکز بهداشت خوزستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به درگیری خوزستان با پدیده گرد و خاک طی سال‌های متوالی، در نتیجه مشکلات ریوی دربین مردم نسبت به استان‌های دیگر فراوانی بیشتری دارد.

وی افزود: بروز آسم در خوزستان ۲ برابر متوسط کشوری است به گونه ای که میزان آن در کشور ۸.۶ و در خوزستان  ۱۶.۷ درصد گزارش شده است.

علوی ادامه داد:هرچقدر بیماری های ریوی از جمله آسم در جامعه‌ای بیشتر باشد عفونت‌هایی مانند آنفلوآنزا، کرونا و بیماری‌های ریوی دیگر بیشتر است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان به موضوع امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: استان خوزستان از جمله مناطق ناامن غذایی کشور است؛ بیش از ۵۰ درصد خانواده‌های شهری و ۱۰۰ درصد خانوارهای روستایی بیش از ۳۰ درصد درآمد را صرف غذا می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیماری‌های فشار خون، دیابت، چاقی، کم تحرکی، مصرف بالای نمک و فست فود فراوانی نسبتا بالایی در بین مردم دارد و باعث می‌شود کرونا در خوزستان از وفور بالاتری داشته باشد.

شیوع ۱۴ درصدی دیابت در خوزستان

علوی اظهار داشت: خوزستان از نظر دیابت باید مورد توجه ویژه قرارگیرد چون شیوع دیابت در خوزستان ۱۴ درصد است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ادامه داد: ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در جامعه ای با فراوانی افراد دارای بیماری‌های زمینه ای از جمله قلبی، دیابتی، فشار خون،کلیوی و چاقی بالاتر می رود.

معتادان ۱۰ برابر افراد عادی در معرض خطر ابتلا به کرونا

وی افزود: بر خلاف تصورات موجود، معتادان ۱۰ برابر افراد عادی در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

علوی گفت: اعتیاد به سیگار، قلیان، مواد مخدر و الکل زمینه ابتلا به کرونا را فراهم می‌کند و ثابت شده مصرف الکل در بروز بسیاری بیماری‌های زمینه ای و سیگار و قلیان در بروز بیماری‌های قلبی، فشار خون و سرطان نقش دارد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: استفاده از ماسک در شرایط فعلی بهترین گزینه محسوب می‌شود اما ممکن است در برهه ای اززمان اعلام شود ماسک نزنید چون با توجه به شرایط روز تصمیم‌ها تغییر می‌کند.

وی تاکید کرد: باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشیم که این بیماری هنوز برای ما ناشناخته است و از رفتار ویروس اطلاعی نداریم چون کل دنیا را غافلگیر کرده است.

بیش از ۵۰ درصد مردم خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی

علوی بیان کرد: در حال حاضر در خوزستان ۱۲ شهر قرمز، چهار شهر نارنجی و ۱۱ شهر زرد است یعنی استان در مجموع در وضعیت قرمز قرار دارد به گونه ای که بیش از ۵۰ درصد مردم خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص میزان احتمالی انتقال بیماری کرونا در مکان های مختلف گفت: غذا خوردن در رستوران و گردش در مراکز شلوغ شهر ۴۰ درصد، میهمانی رفتن به منزل اقوام وخرید کردن در یک مرکز خرید به مدت حداقل ۱۵ دقیقه ۵۰ درصد و رفتن به مدرسه و مهد کودک و خانه سالمندان به میزان ۶۰ درصد احتمال انتقال وجود دارد.

وی اضافه کرد: همچنین احتمال انتقال بیماری کرونا در آرایشگاه مردانه و زنانه ، غذا خوردن در رستوران بسته و انجام فوتبال و بسکتبال ۷۰ درصد، شرکت در آیین‌های عروسی و عزا و دست دادن و روبروسی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد ، غذا خوردن در بوفه ۸۰ درصد و رفتن به استادیوم‌های ورزشی، شهربازی، سینما ، کنسرت و آیین های مذهبی با جمعیت بالای ۵۰۰ نفر بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حدود ۵۰ روز است که خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد.

با توجه به آخرین بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص شیوع بیماری کرونا در استان، شهرهای دزفول، آبادان، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، امیدیه، اندیمشک، ماهشهر، مسجدسلیمان، هندیجان و گتوند در وضعیت قرمز، شهرهای اهواز، بهبهان، حمیدیه و خرمشهر در وضعیت نارنجی و شهرهای آغاجاری، اندیکا، ایذه، باغملک، باوی، دشت آزادگان، رامشیر، شادگان، لالی، هفتکل و هویزه در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیروز تا امروز ۱۶ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲هزار و ۶۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۶۸ مورد بستری شدند که با این حساب، مجموع بیماران به ۲۴۳ هزار و ۵۱ نفر رسید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار