تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۰۳۳۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمادگی کامل برای بازگشایی مرز تجاری چذابه
  فرماندار شهرستان دشت آزادگان گفت:جمهوری اسلامی ایران و مسئولان استانی و محلی خوزستان آمادگی کامل برای بازگشایی مرز تجاری چذابه و ازسرگیری صادرات کالا و تامین نیازهای مردم عراق مطابق با شیوه نامه‌های اجرایی و بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را دارند.

حمید سیلاوی  افزود:ما همچنان در انتظار پاسخ طرف عراقی برای باز کردن مرز تجاری چذابه(شیب عراق) هستیم تا صادرات کالا از این مرز رسمی و بین المللی را  از سربگیریم.
وی با بیان اینکه مسوولان محلی استان میسان کاملا" با بازگشایی مرز چذابه موافق هستند و این درخواست مردمی را به مقامات ارشد عراقی در بغداد منعکس کرده‌اند افزود: درهفته‌های اخیر حتی تجمع های مردمی در شهر العماره مرکز استان میسان که با مرز چذابه حدود ۶۰کیلوگرم فاصله دارد برای بازگشایی مرز چذابه برپا شده است و امیدواریم این مرز تجاری که برای هر۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق منافع زیادی دارد از سوی دولت عراق بازگشایی شود تا رونق اقتصادی برای ساکنان شهرهای ۲ سوی مرز چذابه بازگردد.
وی با اشاره به بالا گرفتن شیوع ویروس کرونا در عراق و نگرانی‌هایی که در این ارتباط وجود دارد اظهار داشت:اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی در ۲ سوی مرز می‌تواند نگرانی‌ها از افزایش شیوع کرونا را برطرف کند.
سیلاوی افزود:محدوده بازارچه مرزی چذابه در۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز به صورت مستمر ضدعفونی و گندزایی می‌شود تا امکان شیوع ویروس کرونا به صفربرسد.
اواخرخرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه به مدت ۲ روز درهفته در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه در غرب خوزستان، مورد موافقت قرار گرفت.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی دارد.
بسته شدن مرز تجاری چذابه در ماه‌های اخیر سبب شده بسیاری از تولیدات مازاد کشاورزی خوزستان از جمله گوجه فرنگی و محصولات جالیزی و صیفی روی دست کشاورزان بماند و بازارهای داخلی کشش جذب آن را نداشته باشند.
بسیاری بازرگانان و تجار خوزستانی در چند ماه اخیر به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده است.
پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالاهای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.
مرزهای زمینی چذابه و شلمچه از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.
مرز تجاری مهران در استان ایلام ماه گذشته با موافقت طرف عراقی به صورت محدود برای صادرات کالا به عراق باز شد.مسوولان استان خوزستان نیز امیدوار هستند مرزهای تجاری چذابه و شلمچه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار