تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۲۰۳۳۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اغتشاش جوی با هوای پاییز و زمستان امسال چه می‌کند؟
 مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به کاهش دما در خردادماه، از تاثیر وقوع پدیده اغتشاش جوی و احتمال تغییر پیش‌بینی‌ها در هوای پاییز و زمستان امسال خبر داد.

محمد سبزه‌زاری با اشاره به افزایش ۰.۵ تا یک درجه دمای خوزستان در خردادماه نسبت به میانگین بلندمدت، اظهار کرد: سال گذشته از خردادماه دمای ۵۰ درجه در خوزستان ثبت می‌شد اما امسال با وجود افزایش دما در خردادماه، تاکنون دمای ۵۰ درجه در خوزستان ثبت نشده است.

وی در خصوص کاهش دما در بازه‌ای از خردادماه، افزود: در نیمه دوم خردادماه، تاوه قطبی به سمت پایین نفوذ کرد و باعث شد هوای خنک به سمت پایین بیاید که به این روند اغتشاش جوی می‌گویند. حرکت تاوه قطبی به سمت پایین باعث شد ارتفاع جنب حاره به سمت استوا عقب‌نشینی کند و این روند، باعث کاهش دما در یک بازه زمانی شد و اثر این اغتشاش جوی تا نیمه اول تیرماه ادامه داشت.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: اما با پایان این اغتشاش جوی از روز جمعه (۱۳ تیرماه)، پیش‌بینی می‌شود دمای بسیاری از شهرهای خوزستان به ۵۰ درجه و بالاتر هم شاید برسد و هفته گرمی پیش‌رو خواهیم داشت.

سبزه‌زاری گفت: در حالی که در حالت عادی، گرما در خوزستان از اواخر خردادماه آغاز می‌شد و شاهد دمای ۵۰ درجه بودیم اما اغتشاش جوی باعث شد هوای خنکی را در این بازه زمانی تجربه کنیم.

وی بیان کرد: وقوع این اغتشاش جوی، پیش‌بینی را به هم زد و تقریبا دما در نیمه اول تیرماه نسبت به درازمدت در برخی شهرها کاهش و در تعدادی از شهرها افزایش یافت.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، دما در شهریورماه بالاتر از نرمال خواهد بود اما زمانی که اغتشاشات جوی رخ می‌دهد مانند این است که در برکه‌ای سنگی بیافتد و موجی ایجاد ‌کند. این موج حرکت می‌کند و ادامه دارد و ممکن است دوباره این موج رخ دهد بنابراین ممکن است هر اتفاقی در هوای پاییز یا زمستان رخ دهد.

وی افزود: زمانی که چنین اغتشاش شدیدی در تابستان رخ می‌دهد، ممکن است موج بعدی آن در پاییز یا زمستان هم رخ دهد. در پاییز ممکن است اتفاقاتی در جو رخ دهد که خارج از قاعده پیش‌بینی هواشناسی باشند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار