تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۰۳۳۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صادرات کالا از مرز شلمچه از سرگرفته شد
 معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند گفت: صادرات کالای غیرنفتی از مرز بین‌المللی شلمچه بر اساس توافق صورت گرفته با طرف عراقی رسما از امروز چهارشنبه از سرگرفته شد.

سیدعلی موسوی چهارشنبه در مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:صادرات کالا از مرزشلمچه به عراق شامل مواد غذایی، میوه و تره‌بار و مواد پروتئینی و خدمات فنی و مهندسی است.

وی افزود:بسته شدن مرزشلمچه مانعی برای صادرات کالا از منطقه آزاد نبود و سه ماه گذتشه ۹۳ میلیون دلار کالای غیر نفتی از بندرخرمشهر به عراق، کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

موسوی در ادامه گفت: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر کشور عراق خودروهای حامل کالای صادراتی پس از ورود و خروج از دستگاه ایکس‌ری در مرز شلمچه ضدعفونی می‌شوند.

وی در خصوص بازگشایی پایانه مسافری مرز شلمچه نیز گفت: در سفر استاندار بصره به شلمچه با وی در این خصوص مذاکره شد و وی قول مساعد برای پیگیری موضوع از طریق دولت مرکزی عراق را داد.

پیش از بسته شدن مرزشلمچه  توسط عراق روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه کامیون حامل انواع کالای صادراتی تولید داخل و ۱۵۰ کامیون عراقی در بارانداز مرزی شلمچه برای تخلیه و بارگیری کالا تردد می‌کردند.

فعالیت تجاری در گذرگاه مرزی شلمچه در استان جنوبی بصره چهار ماه به علت همه گیری ویروس کرونا متوقف شد.

مرز بین المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار