تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۰۳۳۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش ۶درصدی صادرات از مرزهای خوزستان
 ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به میزان صادرات در سه ماهه امسال از مرزهای این استان گفت: میزان صادرات از مرزهای خوزستان در این مدت به لحاظ ارزشی ۱۱ درصد و به لحاظ وزنی چهار درصد کاهش داشته است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال در مجموع ۶درصد کاهش را نشان می‌دهد.

غلامرضا بلوطی میرزا چهارشنبه در نشست صادرات غیرنفتی خوزستان در سرسرای مدیریت بحران استان که با حضور تعدادی از صادرکنندگان نمونه استان برگزار شد در مورد رتبه بندی خوزستان در بخش صادرات و واردات در سطح کشور افزود: رتبه استان خوزستان در صادرات در کشور به لحاظ ارزشی و وزنی سوم است و در بخش واردات نیز به لحاظ وزنی رتبه اول و به لحاظ ارزشی رتبه سوم را در بهار امسال کسب کرده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات در سه ماهه امسال از اهواز به دلیل انجام صادرات هوایی ۵۲ درصد افزایش یافته اس گفت: در این مدت صادرات از دزفول ۲۶ درصد کاهش داشته است ضمن اینکه بازار هدف دزفول کشور روسیه است.

مرز شلمچه ۲ روز در هفته باز است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این نشست گفت: در چهارماه گذشته با شیوع ویروس کرونا مرزهای استان خوزستان برای صادرات بسته شد و مدت زمان بسته بودن مرزهای خوزستان بیش از سایر استان ها بود.

شهلا عموری بیان کرد: از امروز با پیگیری فراوانی که با دولت عراق انجام شد مرز شلمچه در هفته ۲ روز برای انجام فعالیت های اقتصادی باز است و هر روز ۲۵۰ دستگاه کامیون امکان تردد به این کشور عراق را دارند.

وی افزود: برای بازگشایی مرز چذابه نیز پیگیری از طریق استاندار میسان عراق در حال انجام است.

برگشت ندادن ارز از سوی صادرکنندگان توقف فعالیت آنها را به دنبال دارد

عموری بیان کرد: از سوی اتاق ایران اعلام شد که ۲۰ هزار فعال اقتصادی در سطح کشور باید ارز حاصل از صادرات را به کشور برگشت دهند که از تعداد ۱۴۵ فعال اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اهواز تاکنون ۱۲۰ نفر ارز حاصل از صادرات را برگشت نداده اند لرا برای جلوگیری از توقف فعالیت اقتصادی این افراد باید هر چه زودتر تصمیم لازم گرفته شود.

وی افزود: از اتاق های بازرگانی خرمشهر و آبادان نیز باید استعلام  شود تا تصمیمی برای ادامه فعالیت این فعالان اقتصادی اتخاذ شود.

عموری همچنین بیان کرد: با بازگشایی مرز شلمچه باید برنامه ریزی مناسبی برای صادرات انجام شود تا در مرز دچار بی برنامگی و ترافیک و یا بسته شدن دوباره مرز نشویم.

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز افزود: منطقه آزاد اروند لازم است برنامه ای برای استمرار صادرات در مرز شلمچه داشته باشد.

در این نشست از ۱۵ صادر کننده نمونه استان خوزستان در سال ۹۸ در بخش های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع دستی، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی و فلزی تجلیل شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار