تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۲۰۳۳۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌بینی تولید ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تابستانه در خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تابستانه در این استان تولید شود که درمقایسه با تابستان سال گذشته پنج درصد افزایش می‌یابد.

خدارحم امیری زاده  افزود:۴۳۶هزار هکتار امسال زیرکشت محصولات تابستانه در استان قرار گرفته و برای این سطح زیرکشت ۸.۱میلیارد متر مکعب آب تخصیص یافته است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های خوزستان در تولید انواع محصولات کشاورزی در فصل تابستان اظهار داشت: تابستان امسال ۱۳۰هزار هکتار زیرکشت شلتوک قرار می گیرد که از این میزان حدود ۵۷۰هزار تن شلتوک تولید خواهد شد.
تابستان پارسال سطح زیرکشت شلتوک به برکت بارش‌های بی‌سابقه در سال زراعی گذشته به ۲۰۰هزار هکتار رسید که از این میزان ۵۵۰هزار تن برنج محلی عنبربو و معطر تولید شد.
امیری زاده  افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی استان، انتظار می‌رود در سال جهش تولید شاهد رشدی بیشتر از سال‌های گذشته باشیم که نقطه شروع این جهش، کشت‎های تابستانه است.
وی افزود: با توجه به نیاز کشور به تولید ذرت و نقش استان در تولید این محصول راهبردی ، این کشت نسبت به سایر کشت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه بیان کرد:کشاورزی در استان باید از حالت معیشتی به صادرات محور تغییر یابد و طبق الگوی کشت تعریف شده باید کشت تابستانه در مناطق مختلف استان انجام شود و تخطی از آن ضرر و زیان کشاورزان را به دنبال دارد.
امیری زاده بر استفاده از تجارب و دانش بومی کشاورزان پیشرو تاکید و اظهار کرد: طرح یاوران تولید برای استفاده بیشتر از محققان و مروجان در کنار کشاورزان در مزرعه به زودی در استان عملیاتی خواهد شد.
وی بر استفاده از سامانه های نوین آبیاری، انتقال یافته‌ها، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، ارتباط بیشتر با تشکل‌ها، استقبال و حمایت از سرمایه گذاران در استان تاکید کرد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال و عمل‌آوری ۱۳۸نوع محصول از نظر کمیت و تنوع تولیدات در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

کمبود کارخانه‌های فراوری ، بسته‌بندی و تبدیلی (واحدهای پایین دستی بخش کشاورزی ) و ناقص بودن زنجیره تولید تا مصرف ، مهمترین چالش بخش کشاورزی استان است.

نمونه بارز این نقیصه و چالش ، ارسال بیش از ۸۰درصد تولید چغندرقندپاییزی خوزستان به هفت کارخانه قند خارج از استان است که این مساله هزینه‌های زیادی را بر کشاورزان چغندرکار خوزستانی تحمیل کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار