تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۲۰۵۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انقراض حیوانی‌نادر در گیلان
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سمور آبی پستاندار زیبا و نادر به دلیل صید غیرمجاز در تالاب‌های گیلان در خطر انقراض قرار دارد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/05/07/13910507000123_PhotoA.jpg

 امیر عبدوس در نشست محیط زیست استان وضعیت سمورهای آبی «شنگ» را در خطر انقراض خواند و اظهار کرد: اخیرٱ سمورهای آبی به دلیل گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری تعبیه شده در تالاب‌های استان در خطر انقراض قرار دارند.

وی، توسعه پرورش ماهی و اقدام مبارزه صاحبان مراکز پرورش ماهی با سمورهای آبی به عنوان آفت را از دیگر دلایل در خطر انقراض این جانوران ذکر کرد.

این مسئول، با بیان اینکه صید غیرمجاز سمورها را با تهدید جدی مواجه کرده است، گفت: صید غیر مجاز در تالاب‌های استان ضربات موثری بر جمعیت این آبزیان وارد کرده است.

وی، ادامه داد: گاهی دام‌های پهن شده صیدهای ناخواسته‌ای را در خود جای می‌دهند که از جمله آنها سمور پستاندار زیبا و نادر است.

عبدوس، با تصریح بر اینکه صاحبان استخرهای پرورش ماهی به ویژه ماهیان سردابی برای جلوگیری از عدم ورود این پستاندار به حوضچه‌های پرورش ماهی، دام‌هایی را تعبیه می‌کنند، افزود: در این استخرها جریان برق را وصل می‌کنند که سمور با تماس به آب استخر به دلیل برق گرفتگی جان خود را از دست می‌دهد.

وی، شکار با اسحله را از دیگر عوامل مبارزه با سمورهای آبی ذکر کرد و یادآور شد: اغلب استخرهای سردابی در کناره‌های رودخانه و مماس با زیستگاه‌های این پستاندار نادر ساخته می‌شود که سمور برای دستیابی به غذا و گاهی به دلیل کمبود غذا از استخرهای پرورش ماهی استفاده می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اذعان کرد: اگر در مهندسی سازه‌های شیلاتی ارتفاع سطح آب از لبه حوضچه‌ها را افزایش دهند حیوان به دلیل تشخیص اینکه پس از پریدن در استخر توانایی برگشتن به سطح استخر را ندارد وارد حوضچه‌ها نمی‌شود و هم‌اکنون این روش در آلمان نیز اجرا می‌شود.

وی، با اشاره به وجود سمور آبی در ایران، خاطرنشان کرد: سمور آبی در گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان و لرستان گزارش شده است.

عبدوس سمور آبی را پستاندار بسیار محتاط دانست و افزود: به همین دلیل بسیار کم دیده می‌شود و فعالیت این جانور بیشتر در شب بوده و غذای اصلی آن ماهی است و ماهی‌های کوچک و متوسط و مریض را شکار می‌کند.

به گفته وی، سمور از دیگر حیوانات نظیر قورباغه، خرچنگ و جوندگان به ویژه موش آبی تغذیه می‌کند که این امر نشانه نقش موثر آن در تنظیم جمعیت جوندگان است.

سمور آبی دارای بدنی دراز و نسبتا باریک و دم بلند است و طول بدن تا 75 سانتی‌متر و طول دم آن 50 سانتی‌متر بوده و سر مسطح و پوزه کوتاه و رنگ قهوه‌ای بدن از دیگر مشخصات سمور آبی به شمار می‌رود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار