تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۲۰۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر بیخ گوش منازل مسكونی راه آهن اهواز
يك ماهي است كه عمليات اجرايي براي ساخت يك بناي 5 طبقه در منطقه امانيه اهواز بين دو اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي آغاز شده است. با توجه به اينكه تاكنون مراحل تعيين عرصه و حريم دو بناي منازل مسكوني راه آهن و دانشكده ادبيات انجام نشده است بيم آن مي رود كه گودبرداري هاي انجام شده در جنب منازل مسكوني راه آهن(باشگاه راه آهن)، مخاطراتي از جمله تخريب كامل آن را به همراه داشته باشد

خوزنیوز: يك ماهي است كه عمليات اجرايي براي ساخت يك بناي 5 طبقه در منطقه امانيه اهواز بين دو اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي آغاز شده است. با توجه به اينكه تاكنون مراحل تعيين عرصه و حريم دو بناي منازل مسكوني راه آهن(باشگاه راه آهن) و دانشكده ادبيات انجام نشده است بيم آن مي رود كه گودبرداري هاي انجام شده در جنب منازل مسكوني راه آهن(باشگاه راه آهن)، مخاطراتي از جمله تخريب كامل آن را به همراه داشته باشد.

به گزارش خوزنیوز، اين در حالي است بيل هاي ميكانيكي آسيب هاي جزيي به بناي منازل مسكوني راه آهن(باشگاه راه آهن) وارد كرده اند و يگان ميراث فرهنگي خوزستان و اداره كل راه آهن جنوب نيز در محل حاضر شده و هشدارهاي لازم را در اين باره داده اند.

تعرض به منازل مسكوني راه آهن اهواز در كناره رود كارون - خوزنیوز - khouznews.ir

دوسال گذشته در همين مكاني كه قرار است يك بناي 5 طبقه ساخته شود يكي ديگر از بناهاي قديمي اهواز كه البته در فهرست آثار ملي ثبت نشده بود تخريب شد تا پس از ديوار چيني اينبار شاهد تخريب آن ديوار بوده تا اكنون شاهد ساخت يك بناي ديگر در آن مكان باشيم.

اگرچه ساخت بناي جديد در كنار آثار تاريخي هيچ اشكالي ندارد اما به پيروي از ظوابط ميراث فرهنگي كه در قانون پيش بيني شده است نياز دارد.  همچنين در آينده نزديك،ت هديدي ديگر براي دو بناي منازل مسكوني راه آهن(باشگاه راه آهن) و دانشكده ادبيات، دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان را نگران مي كند و آن هم عبور مترو با گذشتن از رودخانه و همچنين عبور از وسط اين دو اثر تاريخي است كه ممكن است گودبرداري ها و لرزش هاي مدام باعث ايجاد آسيب هايي به آثار فرهنگي بزند كه اين دغدغه نيز با مدير عامل قطار شهري اهواز درميان گذاشته شده است.

تعرض به منازل مسكوني راه آهن اهواز در كناره رود كارون - خوزنیوز - khouznews.ir

دوازه سال پيش يعني در بهمن ماه 1378 رياست وقت سازمان ميراث فرهنگي كشور طي نامه اي به استاندار وقت خوزستان از ثبت ملي بنايي با عنوان منازل مسكوني راه آهن به شماره 2587در اهواز خبر داد.

رياست وقت سازمان ميراث فرهنگي كشور در اين نامه متذكر شد كه در اجراي بند (ج) ماده واحده قانون تشكيل سازمان و بند 6 ماده 3 قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي كشور مصوب مجلس شوراي اسلامي اثر تاريخي منازل مسكوني راه آهن واقع  در جوار رودخانه پل نادري اهواز پس از طي مراحل و تشريفات قانوني لازم در تاريخ 27 بهمن 1378 به شماره 2587در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است و از تاريخ ثبت در حفاظت اين سازمان بوده و هرگونه دخل و تصرف در اثر مذكور برابر ماده 558 تا 569 از كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي جرم محسوب و مرتكب مجازات هاي قانوني مي شود.

تعرض به منازل مسكوني راه آهن اهواز در كناره رود كارون - خوزنیوز - khouznews.ir

با ابلاغ نامه مورد نظر به اداره كل وقت ميراث فرهنگي خوزستان، رونوشت آن مثل بسياري از پرونده هاي ثبتي به 20 مرجع  استاني و ملي ارسال شد تا در جريان موضوع قرار گيرند.

تا 15 سال پيش در منازل سازماني راه آهن كه در ذهن مردم به عنوان باشگاه راه آهن معروف است زندگي جاري بوده است اما در زمان ثبت اثر، بناي مورد نظر كه در اختيار اداره كل راه آهن جنوب قرار دارد خالي از سكنه بوده و از يك دهه پيش به دليل عدم مراقبت و استفاده رو به تخريب جزئي مي رود. مكاتبات و پيگيري دوستداران ميراث فرهنگي براي مرمت و در نهايت تعيين حريم اثر كه در مجاورت خود بناي تاريخي دانشكده ادبيات را دارد در پيچ و خم ادارات ماند.

با توجه به اينكه در منطقه امانيه نزديكي منازل سازماني راه آهن واقع در كنار پل نادري، بناهاي ارزشمند و ثبت شده در فهرست آثار ملي مثل دانشكده ادبيات(به شماره 2497) ، ساختمان گمرك(به شماره 11964)، منازل بانك ملي(به شماره 14712تا 14)، ساختمان فرمانداري (به شماره 15869)، هشت بنگله ها(به شماره 2575) و پل سفيد(به شماره 2493) قرار دارد و تشكيل يك مجموعه فرهنگي تاريخي داده اند ضرورت دارد تا نقشه تعيين و حريم بناهاي مذكور تهيه شده تا در صورت ساخت هر بناي ديگري از ظوابط قانوني آن بنا تبعيت شود.

واقعيت امر اين است كه شهرستان  اهواز با برخورداري از 35 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي و همچنين دهها تپه باستاني و و بناي تاريخي ثبت نشده فاقد اداره ميراث فرهنگي شهرستان است و هميمن موضوع باعث گرديده تا بناهاي تاريخي و فرهنگي اهواز يكي پس از ديگري با تخريب و تعرض مواجه شوند.

گزارش و عکس : مجتبی گهستونی

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
0
3
مردم اهواز ازدیدن تخریب تدیجی آثار شهر خود و بی تفاوتی به اصطلاح مسئولان مربوطه شدیدا ناراحتند. چرا بودجه ای برای ترمیم آنها در نظر گرفته نمی شود. ما خواستار آن هستیم که آثار باستانی شهر اهواز مثل آثار باستانی اصفهان، تهران، تبریز و دیگر شهرها باسازی و حفاظت شوند. لطفا خواسته مردم را به اطلاع استاندار برسانید
:
:
:
آخرین اخبار