تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۰۹۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان بزرگ‌ترین قطب گردشگری ساحلی كشور می‌شود
مدیر عامل طرح منطقه نمونه گردشگری انشان گفت: با شناساندن دو دهكده گردشگری ساحلی اَنشان و زراس به مردم و سرمایه‌گذاران، مطمئنا خوزستان به بزرگ‌ترین قطب گردشگری ساحلی كشور و شاید خاورمیانه تبدیل می‌شود.

فیروز مكوند  اظهار كرد: در جلسه‌ای كه حدودا یك سال پیش به منظور پیش‌برد طرح گردشگری ساحلی اَنشان برپا شد، مدیران استان در خصوص سود این طرح برای استان سوالاتی را از مجریان طرح پرسیدند و در همین راستا استاندار خوزستان، كه دكترای شهرسازی دارد، توضیحی را بر توضیحات ما اضافه داشت كه می‌تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد. استاندار اعلام كرده بود با وجود مشکلاتی از قبیل گرما، گرد و غبار، ریزگردها و مسایل حمل و نقل مردم استان زیاد نمی‌توانند سفر کنند و اگر هم بخواهند سفری داشته باشند به شمال کشور می‌روند.
وی توضیح داد: این در حالی است كه ما هفت دریاچه داریم كه این شرایط هم در كشور و هم در خاورمیانه بی‌همتا است ولی هیچ امكانی برای مردم فراهم نشده تا از این نعمت استفاده كنند. فرض می‌كنیم حتی اگر این طرح ایجاد اشتغال نکند اما برای مردم استان نعمت بزرگی است و مردم می‌توانند از آن استفاده كنند. باید از سرمایه‌گذار بخش خصوصی استقبال شود و كمك كنیم تا این اتفاق بیفتد تا علاوه بر اشتغال‌زایی، مردم خوزستان در شرایطی كه به تنگ می‌آیند راه گریز و فضای امن و زیبایی در اختیار داشته باشند تا از آن استفاده كنند.
مدیر عامل منطقه نمونه گردشگری انشان تصریح كرد: در حالی كه استاندار این هفت دریاچه را به عنوان استعدادی در استان می‌داند اما هیچ امكاناتی فراهم نشده تا مردم بتوانند از آن‌ها استفاده كنند. این استعداد در كشور ما وجود دارد و در مقابل آن هم یك نیاز قرار دارد؛ یعنی مردم نیاز دارند و طبیعت هم استعداد دارد و خود به خود بدون دادن یك پاسخ پیچیده و به صورت منطقی می‌توان گفت که امكان توسعه گردشگری ساحلی در این مناطق وجود دارد.
مكوند بیان كرد: با توجه به حمایت‌هایی كه از سوی سازمان گردشگری كل كشور صورت گرفته، شورای عالی معماری و شهرسازی، که اعضای آن هیات دولت و وزرا هستند، این پدیده را پذیرفته‌اند. استان و اداره کل گردشگری نیز این مساله را پذیرفته و حمایت‌های زیادی از این موضوع كرده است. در واقع بخش خصوصی به طور كامل در این طرح حضور دارد اما بخش دولتی حضور اجرایی و مدیریتی ندارد.
او اظهار كرد: مردم ساکن مناطق حوالی این سواحل به علت نبود كار از آن‌ها فاصله گرفته‌اند؛ به این دلیل ما در حال ایجاد جاذبه‌هایی هستیم تا مردم بومی منطقه برگردند چرا كه این مساله به نفع ما است. ما در آن منطقه نیروی محلی، آشنا به طبیعت منطقه، مهمان‌پذیر و خواهان كار داریم و در حال حاضر در منطقه گردشگری اَنشان تعاونی روستایی اَنشان را ایجاد كرده‌ایم. علاوه بر این از روستاییانی كه روستای‌شان زیر آب رفته، منطقه را ترك كرده‌اند و بیكار هستند دعوت کردیم تا عضو تعاونی شوند.
مدیر عامل طرح منطقه نمونه گردشگری انشان، با بیان این‌ که در حال ساخت دهکده مشابهی با همان مصالح در نزدیکی ساحل هستند، توضیح داد: بر اساس این طرح روستایی‌ها با غذاهای دریایی و محلی از گردشگران پذیرایی می‌کنند و قرار است رستوران‌ها و هتل‌های مدرنی در آن‌جا ساخته ‌شوند كه تامین مواد محلی آن‌ها بر عهده خود روستاییان است و حفظ امنیت منطقه، نگهداری فضای سبز، نهال‌كاری، گل‌كاری، قصابی و ماهی‌گیری را به خود روستاییان می‌دهیم.
وی افزود: طبیعیت‌گردی و تورلیدرهای طبیعت‌گرد محلی را از میان خود روستاییان انتخاب می‌كنیم و که آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شده تا این طبیعت گردی را به وسیله اسب، قاطر و الاغ در طبیعت مجاور انجام می‌دهند. در حال حاضر تمرینات انجام و پیش زمینه فرهنگی این طرح ایجاد شده که نتایج مثبتی به همراه داشته است.
او تصریح كرد: اداره كل تعاون استان نیز با حمایت از این طرح شرایط را برای توسعه این پدیده فراهم کرده است و علاوه بر این سازمان گردشگی استان و كشور تاکیداتی بر پدیده اكوموزه روستایی اَنشان دارند. این اكوموزه به این صورت است كه روستاییانی که كوچ كرده‌اند برمی‌گردند و زندگی قبلی خود را نمایش می‌دهند، نمایش خانه‌های ساخته شده از سنگ، گل، چوب‌ و مصالح محلی، آبگرمكن‌های خورشیدی و كشاورزی روستایی از مواردی هستند که برای این اکوموزه پیش‌بینی شده‌اند. در این منطقه مرغ، خروس، بز و گوسفند وجود دارد تا روستا را به همان صورت طبیعی برگرداند.
او توضیح داد: در نظر داریم با ایجاد این امکانات این روستاییان را به روستا برگردانیم، آن‌ها را عضو تعاونی کنیم و تعاونی آن‌ها را فعال کنیم که در آمد آن هم برای خود روستاییان است و شركت مجری هم فقط در این تعاونی سهیم می‌شود. در حقیقت بیش‌ترین اعضای اصلی این تعاونی روستاییانی هستند كه باز می‌گردند.
این مدیر عامل بیان كرد: قصد داریم ساحل را به وسیله خود روستاییان اداره كنیم چرا که آن‌ها طبیعت منطقه را دوست دارند و می‌شناسند بنابراین آن را تخریب نمی‌كنند و می‌توانند با درآمد تضمین شده مانند گذشته زندگی كنند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
احمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
0
0
در مورد همه چی توضیح داده جز اینکه موقعیت این دهکده ها کجاست
:
:
:
آخرین اخبار