تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۲۱۰۹۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک با اشاره به ارگ محمد تقی خان کیانرسی و ارگ ارغوانی عنوان کرد:
آثار باستانی باغملک؛ محل تجمع معتادان
این نقش برجسته مربوط به دوره اشکانیان است و هنوز به ثبت نرسیده است و علیرغم اینکه از سال 86 کشف شده و مکاتبات زیادی هم صورت گرفته ولی تاکنون نه تعیین حریم شده و نه کارشناسی آن مورد بررسی علمی قرار گرفته و نه بودجه ای برای مرمت آن در نظر گرفته شده است در حالیکه این اثر تاریخ نانوشته باغملک است و این یعنی سوء مدیریت
خوزنیوز: دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و باستان پژوهان باغملک در گفت و گو با خوزنیوز با بیان دغدغه های دوستداران میراث فرهنگی این شهر گفت: بیشترین دغدغه ما در شهرستان باغملک آثار تاریخی است که به ثبت  نرسیده اند و یا اینکه به ثبت رسیده اند ولی تاکنون از نظر پوشش خبری، تعیین حریم آثار، انجام کار تخصصی و کارشناسی برای مرمت آنها و از همه موارد مهمتر حفاظت از این آثار هیچگونه اقدام اساسی صورت نگرفته است.

یونس شفیعی در گفت و گو با خوزنیوز افزود: ارگ محمد تقی خان کیانرسی (کیان ارثی) که از نظر حوادث و دوره های تاریخی که در آن رخ داده و نوع معماری خاص آن و همچنین بازتاب این قلعه در سفرنامه سرهنری لایارد با وجود شهرت تاریخی و استانی آن هنوز هیچ گونه مرمتی در آن صورت نگرفته است و فاقد حفاظت تخصصی است و متاسفانه محل تردد و تجمع معتادان  و در محاصره آشغال و زباله ها قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: نمونه مشابه این قلعه از نظر نوع معماری و موقعیت قلعه فلک الافلاک خرم آباد است ولی تفاوت نگاه و نوع اهمیت به این دو اثر متفاوت است. مردم خرم آباد هرگونه خدمت و ارزش گزاری که لازم باشد برای حفظ یک اثر باستانی باید انجام شود در مورد آن اجرا کرده اند. به طور مثال با برپایی نمایشگاه در جوار قلعه تلاش شده که مردم را با موضوعات تاریخی درگیر کنند.

وی با بیان اینکه باید نگاهمان به مسائل تاریخی و فرهنگی عوض شود، اظهار کرد: ما هربار برای بیان مشکلات و هشدار نسبت به تخریب میراث تاریخی گزارش های متعدد دادیم و هر بار 5 تا 6 بار در قالب گزارش ها متذکر شده ایم تا فرماندار یا اداره میراث فرهنگی را تکان بدهیم.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک متذکر شد: درهر سیستم اداری هرکس باید براساس تخصص خودش فعالیت کند. متاسفانه در شهر باغملک کسی که صاحب تخصص در رشته باستان شناسی باشد  وجود ندارد و بیشتر رابطه ها تعیین کننده در فعالیت هاست تا تخصص.

شفیعی با اشاره به اثر تاریخی «منجنیق» تصریح کرد: علیرغم اینکه در پژوهش های انجام شده در این اثر بسیاری از آثار سفالی و همچنین پی یک پل ساسانی را کشف کردیم ولی هنوز به عنوان یک اثر به ثبت نرسیده است و مشاهده می شود که در حریم آن ساخت و ساز صورت می گیرد.

وی با اشاره به «ارگ ارغوانی» که مربوطه به دوره سلجوقیان است یادآور شد: ارگ ارغوانی با معماری زیبای آن به ثبت رسیده است ولی هنوز تعیین حریم نشده است و این موضوع سبب شده که این ارگ تاریخی به محل تجمع معتادان و جایگاه علوفه کشاورزان تبدیل شود و رها شدن آب در زمین های کشاورزی شالیزار و نفوذ آب به زیر زمین و حرکت آن به سمت دیوارهای ارگ خطرات را متوجه این اثر دوره «اتابکان لر» بکند.

این فعال میراث فرهنگی همچنین به دیگر اثر تاریخی، «کوشک دالخونی» اشاره و بیان کرد: کوشک دالخونی دارای نقش برجسته ای همانند نقش برجسته های دوره ایلامی است که از لحاظ نوع پوشش و لباس دارای اهمیت است. فردی با پوشش لباس و چکمه در حال نیایش است و من تاکنون در هیچ یک از نقش برجسته های دوره های تاریخی ایران پوشش چکمه را ندیده ام.

وی تاکید کرد: این نقش برجسته مربوط به دوره اشکانیان است و هنوز به ثبت نرسیده است و علیرغم اینکه از سال 86 کشف شده و مکاتبات زیادی هم صورت گرفته ولی تاکنون نه تعیین حریم شده و نه کارشناسی آن مورد بررسی علمی قرار گرفته و نه بودجه ای برای مرمت آن در نظر گرفته شده است در حالیکه این اثر تاریخ نانوشته باغملک است و این یعنی سوء مدیریت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ابوعدنان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
0
5
وقتی مسولین به فکر استفاده کردن از آثارباستانی برای عموم نباشندودر جذب گردش گر هم ناتوان باشند بهتره که همین معتادان از آنجا استفاده کنند شاید که آنها هم به تاریخ بپیوندند
paras2
|
CANADA
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
0
3
... معتادین فکری بحال خودشان می کنند هر جایی باشه می کشند ، شما فکری بحال آثار باستانی خودتان کنید...
امرداد
|
GERMANY
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
0
1
به نظر بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی در استان خوزستان تبدیل به یک معضل اساسی شده است
استانداری و مسئولان ذیصلاح باید فکری برای این مسئله داشته باشیند
انتصاب مدیران غیرمتخصص از جمله مشکلات اساسی این حوزه است که متاسفانه ادامه دارد و مدیران از پای تخته و مدرسه به ریاست می رسند؟؟؟؟؟؟
:
:
:
آخرین اخبار