تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۲۱۳۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولید کنندگان صنایع غذایی خوزستان پس می کشند
غیر بومی ها بازار را قبضه می کنند
این نمایشگاه در حالی درشرف برگزاری است که از استان هایی هم چون اصفهان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان، کرمان، تهران و... مشارکت کنندگان مطرحی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت اما سهم مشارکت کنندگان هم استانی در مقابل آنها صفر است
خوزنیوز / مجتبی گهستونی : صنایع غذا یی در کشور ایران، امکانات بالقوه و ظرفیت های وسیع و قابل توسعه ای دارد.

بر اساس اطلاعات موجود، تعداد واحد های صنایع غذایی اوایل انقلاب اسلامی در سطح کشور اندک بود و بخش بزرگی از نیازهای غذایی مردم از طریق واردات تامین واین امر موجب خروج ارز بسیار از کشور می شد. پس از پایان جنگ، واحد های صنایع غذایی توسعه یافتند و بسیاری از آنها با توجه به مقتضیات زمان به بازسازی و نوسازی خطوط تولید پرداختند و تولیدات خود را افزایش دادند.
در وضعیت فعلی، صنایع غذایی از نظر میزان سرمایه گذاری کمترین میزان وابستگی ارزی را دارد چرا که مواد اولیه و هم چنین بیشتر مواد افزودنی و بسته بندی مورد مصرف و ماشین آلات و تجهیزات فرآوری و بسته بندی بسیاری از این صنایع در کشور ساخته می شود و به دلیل حاکم بودن فن آوری نیمه صنعتی و نیمه سنتی بیشترین اشتغا ل زایی را در بردارد .
با توجه به اینکه جمعیت متمرکز در خوزستان چهار میلیون و پانصد هزار نفر است و جایگاه بالایی در اقتصاد کشور دارد و به لحاظ اقتصادی بعد از تهران رتبه دوم کشور را دارا است و 15.5 (پانزده و نیم) درصد از کل تولید ناخالص ملی را شامل می شود شرکت نمایشگاههای بین المللی خوزستان تصمیم گرفته است نخستین نمایشگاه بین المللی و تخصصی صنایع غذایی،ماشین آلات و صنایع وابسته خوزستان را برگزار نماید.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی و تخصصی صنایع غذایی،ماشین آلات و صنایع وابسته خوزستان که قرار است 29 شهریورماه در محل نمایشگاه های دائمی خوزستان برپا شود تولیدکنندگان بومی با این ذهنیت که پیش تر از سوی بعضی ادارات صنعتی به آنها وعده های توخالی داده شده برای شرکت در این نمایشگاه رغبتی نشان نمی دهند.
مجری برگزار کننده نمایشگاه با اعلام این مطلب گفت: علی رغم تبلیغات بسیار گسترده ای که در سطح ملی صورت گرفت و اطلاع رسانی به تک تک واحدهای صنایع غذایی علی الخصوص صنایع خوزستانی به صورت مکاتبه ای، حضوری و تلفنی انجام پذیرفت اما اکثر شرکت های تولید مواد غذایی و صنایع وابسته خوزستان که بخش عمده ای از فروش خود را مدیون هم استانی های خود هستند، از شرکت در چنین نمایشگاه تخصصی که در تقویم نمایشگاههای دائمی خوزستان قرار گرفته خودداری می کنند.  
محمد مهدی میان آبی دلیل عدم شرکت این واحدهای بومی را فقر سیاستگذاری حضور در نمایشگاهها عنوان کرد و افزود: این واحدها حضور در نمایشگاه را فقط هزینه می دانند اما غافل از اینکه حضور در نمایشگاه یعنی حضور در تجارت سود آور، نامدار شدن و رمز حضور موفق در بازارهای داخلی و یا حتی بین المللی است.
وی بیان کرد:  برخی از واحدهای صنایع غذایی استان خوزستان فقط به فکر تولید محصولات سفارشی کوتاه مدت و یا به تولید محصول در ابعاد کوچک تر هستند و فقط نام صنایع غذایی خود را یدک می کشند و این نشان از بی هدفی، عدم مدیریت صحیح  و سردرگمی آنها است.
مجری برگزار کننده نمایشگاه اظهار داشت: در حالی که بخشی از صنایع بزرگ فعال در حوزه تولیدات غذایی و صنایع وابسته به آن در خوزستان متمرکز هستند و در زمینه تولید شربت وترشیجات بیش از 60 درصد، تولید فراورده های گوشتی 70 تا 90 درصد و ... فروش خود را متکی به خریداران خوزستانی هستند اما از اینکه حاضر به شرکت در نخستین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و ماشین آلات و صنایع وابسته نیستند باید تاسف خورد.
وی یادآوری نمود: بر اساس پیگیری های به عمل آمده در استان های دیگر تا کنون : 19 دوره در تهران، 13 دوره در تبریز و مشهد، 6 دوره در اردبیل، 15 دوره در شیراز ،12دوره در همدان و 9 دوره در اصفهان و ... نمایشگاه صنایع غذایی و ماشین آلات و صنایع وابسته برگزار شده است که این نشان از اهمیت بازار مواد غذایی دارد.
میان آبی با اعلام اینکه این پایان ماجرا نیست و فقط شرکت های صنایع غذایی دچار این بی برنامه گی نیستند گفت: برخی از مسئولین سازمانها و ادارات در جلسات مختلف و بسیار رسمی قول همکاری و همراهی را به ما دادند و خواهان درج نام سازمان خود در تبلیغات ما شدند اما انگار این وعده ها در سالن جلسات جا مانده است. متاسفانه اینگونه برخورد کردن با نمایشگاههای تخصصی علاوه بر وارد کردن زیان به استان ، با شعار خردمندانه مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال با نام: سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، همراهی ندارد.
وی هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی را تحقق شعار مقام معظم رهبری: تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کرد و گفت: ارائه آخرین تجهیزات، تکنولوژی و خدمات داخلی و خارجی، معرفی فرصت های سرمایه گذاری در خوزستان ، معرفی توانمندی های بخش خصوصی به سازمانهای دولتی برای واگذاری پروژه های قابل سرمایه گذاری، گسترش پایدار صادرات غیر نفتی و الگوی بهینه تولید مواد غذایی، از دیگر چشم اندازهای نخستین نمایشگاه صنایع غذایی و ماشین آلات و صنایع وابسته خوزستان است.
این نمایشگاه در حالی درشرف برگزاری است که از استان هایی هم چون اصفهان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان، کرمان، تهران و... مشارکت کنندگان مطرحی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت اما سهم مشارکت کنندگان هم استانی در مقابل آنها صفر است.
با این حال برگزار کنندگان این نمایشگاه که شرایط لازم را برای دهها گروه کالایی متنوع در نمایشگاه بین المللی خوزستان فراهم کرده و تخفیفات بسیار ویژه ای را برای صنایع غذایی استان زرخیز خوزستان در نظر گرفته اند و از مدیران این صنعت انتظار دارند که درایت بیشتری به خرج بدهند و زمینه متحول کردن هرچه بیشتر بازار غنی خوزستان را فراهم کنند.
این نمایشگاه 29 شهریور تا 2 مهرماه 1391 از ساعت 17 تا 22 در فضایی به وسعت 5 هزار متر مسقف و روباز آماده پذیرایی از خوزستانی ها است.

:
:
:
آخرین اخبار