تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۱۳۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرش‌بافی در آبادان گر‌ه‌ کور خورده است؟
رييس اتحاديه فرش آبادان گفت: بافت فرش در استان خوزستان به ويژه در اهواز، خرمشهر، آبادان و ماهشهر رونق ندارد.

پريسا ليموچي اظهار كرد: اعضاي اتحاديه فرش ما با اين كه فرش‌هاي خوبي مي‌بافند اما براي فروش آن بايد به اصفهان يا ديگر شهرها بروند كه باز هم فرش را با قيمت پايين مي‌خرند.
وي افزود: همچنين شرايط آب و هوا اصلا خوب نيست و يك كارگاه مناسب و سيستم خنك كننده خوب وجود ندارد كه اعضا بتوانند در آن جا كار كنند.
ليموچي بيان كرد: به علت وجود مشكلات و پايين بودن رونق افراد بيشتر شخصي بافي انجام مي‌دهند و در منازل خودشان كار مي‌كنند. در نتيجه نظارتی بر آنها صورت نمي‌گيرد.
وي ادامه داد: اتحاديه‌ها نيز اجازه ندارند كه مواد اوليه را براي فرش‌باف‌ها تهيه كنند تا فرش باف‌ها بتوانند راحت‌تر خريد كنند. ما فقط در حد انجام كارهاي خدماتي مثل آموزش و بيمه در خدمت فرش‌باف‌ها هستيم.
رييس اتحاديه فرش آبادان تصريح كرد: الان در آبادان يك مكان مناسب وجود ندارد كه فرش‌باف به آن جا برود و مواد اوليه را به راحتي تهيه كند. اگر كار تهیه مواد اوليه به عهده اتحاديه‌ها بود مي‌توانستيم موادي را كه فرش‌باف‌ها لازم دارند تهيه كنيم و با نرخ تعاوني در اختيار آنها بگذاریم.
ليموچي توضيح داد: البته اعضاي هيات مديره اتحاديه مي‌توانند به صورت شخصي مواد اوليه فرش را براي فروش‌باف‌ها بياورند اما چنين كاري به خاطر اين كه شخص مجبور است هزينه‌هايي از قبيل بار و... را بپردازد گران تمام مي‌شود. ولي اگر مواد از خود اتحاديه باشد به خاطر دولتي بودن آن با همان قيمت خريد تمام مي‌شود و براي فرش‌باف‌ها راحت‌تر است.
وي افزود: همچنين در زمينه آموزش فرش با اين كه خود اتحاديه فرش مي‌تواند اين كار را بر عهده بگيرد اما آن را بر عهده سازمان فني و حرفه‌اي گذاشته‌اند و شرايط اين قدر سخت شده كه ديگر فرش‌بافی را در آبادان آموزش نمي‌دهند چون مي‌گويند هزينه آموزش فرش بالا و زمانبر است و فقط بافت گليم و گبه را آموزش مي‌دهند.
او تصريح كرد: در حال حاضر آموزشگاه‌هاي آزاد مبالغ زيادي را براي آموزش فرش دريافت مي‌كنند. در حالي كه اگر آموزش در اتحاديه صورت بگيرد براي اعضاي آن به صورت رايگان انجام می‌شود
رييس اتحاديه فرش اظهار كرد: قبلا فرش زير نظر معاونت صنايع دستي بود و صنايع دستي هم به صورت رايگان بعضي كارها مثل آموزش فرش را انجام مي‌داد ولي الان با اين كه زير نظر اداره بازرگاني است اما این اداره هيچ كاري براي فرش انجام نداده است.
ليموچي اضافه كرد: علاقه‌مندان به كار در زمينه فرش در آبادان و شهرهاي ديگر وجود دارد اما به علت نبود وسايل فرش و جاي مناسب نمي‌توانند در اين زمينه فعاليت كنند. ما انتظار داريم كارگاهي به صورت دولتي وجود داشته باشد زيرا كارگاه‌هاي شخصي بيشتر به خاطر گرفتن وام شكل مي‌گيرند و اكثرا بيشتر از شش ماه دوام ندارند.
وي ادامه داد: فرش‌باف‌هاي ما همچنين مشكل بيمه دارند. ما فرش‌باف‌هايي داريم كه به صورت تجربي فرش‌بافي را فراگرفته‌اند. بعد از مدتي براي اين‌ها نامه آمده بود كه اين فرش‌باف‌ها بايد به سازمان فني و حرفه‌اي بروند و امتحان بدهند تا فني و حرفه‌اي به آن‌ها برگه صلاحيت بدهد و اين برگه صلاحيت براي بيمه شدن آن‌ها كافي است.
او اظهار كرد: اين در حالي است كه سازمان فني و حرفه‌اي گفته كه بايد از طريق سايت ثبت نام شود و از آن‌ها امتحان گرفته شود. ولي قرار بود از آن‌ها امتحان عملي گرفته شود. متاسفانه امتحان تئوري بسيار سختي از آنها گرفته شد چراكه اين امتحان در حد دانشجويان فرش بود و سوالات آن درباره تاريخ و هنر فرش بود. از بين 20 نفري كه براي امتحان فرستاده شده بودند فقط يك نفر توانست قبول شود كه او هم ليسانس فرش داشت.
ليموچي بيان كرد: البته ما اين موضوع را پيگيري كرديم و از آ‌ن‌ها امتحان عملي گرفته شد ولي براي افراد بعدي گفته‌اند كه اين امتحان به شکل تئوري است و امتحاني است كه از مرکز استان سوالاتش مي‌آيد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار