تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۱۳۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خانه بچاری آبادان؛ بازخوانی یک ماجرا!
مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر گفت: خانه بچاری بنایی است در آبادان با قدمت قجری که به شماره  9968 در تاریخ 23/6/1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سید امید نوری  بیان کرد: این بنا در 2 طبقه و با طراحی خاص، چوب‌بری‌های زیبا و حالت ایوانی ساخته شده و در ابتدای خیابان دبستان، روبه‌روی سینما نفت در شهرستان آبادان قرار دارد.
وی اظهار کرد: متأسفانه به رغم این که این خانه از معدود خانه‌های بازمانده از دوره قاجار است به دلیل نبود توجه و رسیدگی در حال از بین رفتن است.
این دوستدار میراث فرهنگی گفت: انجمن دوستداران میراث فرهنگی با هدف حفظ و احیای این بنای تاریخی پیشنهاد مرمت آن را به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و همچنین فرمانداری آبادان داده و منتظر پاسخ مسوولان در این خصوص است.
نوری خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت این بنا که در مرکز آبادان قرار دارد امکان بهره‌برداری از آن به عنوان رستوران سنتی وجود دارد.
این در حالی است که در  سال 1388 مالك خانه‌ بچاري‌ در گفت‌وگو با ایسنای خوزستان اعلام كرد: در صورتي كه اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان تكليف اين خانه‌ تاريخي را مشخص نكند، آن را تخريب خواهم كرد. عبدالامير حاجي ديوان بچاري بيان كرد:‌ وكيل حقوقي من پي‌گير حل مشكل خانه‌ بچاري‌ و تعيين تكليف آن است. البته من مايل هستم، علاوه بر گفت‌وگوهاي شفاهي، ابلاغي رسمي از سوي مرجع قضايي در اين‌باره براي رسيدگي داشته باشم. وي ادامه داد: اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان بدون اطلاع مالك، خانه‌ بچاري‌ را در فهرست آثار ملي به ثبت رساند. بنابراين بايد تكليف آن را مشخص و مشكل ما را حل كند، يعني يا آن را بخرد يا آن را از فهرست آثار ملي خارج كند. او اظهار داشت:‌ در صورتي كه سازمان ميراث فرهنگي به حفظ اين خانه علاقه و به تاريخي و ارزشمند بودن آن اعتقاد دارد، مي‌تواند با خريد خانه‌ي بچاري‌ها، آن را حفظ كند يا اين‌كه كسي ديگر را با هماهنگي خود متولي خريد خانه كند؛ ولي در صورت بي‌اهميت جلوه دادن اين خانه و رسيدگي نكردن به آن توسط اين سازمان، به فسخ ثبت ملي اثر مجبور و در نهايت، به‌دليل فرسودگي بنا، ناچار به تخريب آن هستم. حاجي ديوان بچاري توضيح داد:‌ خانه‌ي بچاري‌ به‌دليل فرسودگي به ‌شدت آسيب ديده است و خطر ريزش آن وجود دارد. اكنون نيز بخشي از سقف ايوان خانه ريزش كرده و خراب شده است.
به گزارش ایسنای خوزستان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم درباره‌ خانه‌ بچاري‌ها در آبادان اعلام كرد: در صورت تخريب اين اثر ملي توسط مالك يا هر شخص حقيقي يا حقوقي ديگر، حق اين سازمان براي معرفي متخلف به مراجع قضايي و سپس بازسازي بنا براساس الگوي اصلي محفوظ است.
پس از انتشار خبري با عنوان «خطر ريزش خانه‌ي بچاري‌ها وجود دارد» كه در آن مالك اين خانه‌ تاريخي اعلام كرده بود، در صورتي كه اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان تكليف اين خانه را مشخص نكند، آن را تخريب خواهم كرد، روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توضيح‌هايي را منتشر كرد كه متن كامل آن به اين شرح است: «اثر ملي خانه‌ي بچاري واقع در آبادان، ابتداي خيابان دبستان، روبه‌روي سينما نفت در تاريخ سوم شهریور 82 و تحت شماره‌ 9968 پس از گذراندن تمام مراحل قانوني و برابر قانون آثار ملي مصوب 1309 و آيين اجرايي آن مصوب 1311 خورشيدي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. در زماني كه اثر در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد، مالك بنا از ثبت شدن ملك خود در فهرست آثار ملي ايران اطلاع كامل داشته و عدم اعتراض به ثبت توسط ايشان از زمان ثبت (سوم تیر 82) تا زمان درج خبر (چهار اسفند 88) اين موضوع را ثابت مي‌كند. در ضمن تخريب بناهاي تاريخي كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌اند، برابر ماده‌ 558 قانون مجازات اسلامي جرم محسوب و متخلف به مراجع قضايي معرفي خواهد شد. بنابراين در صورت تخريب اثر ملي ياد‌شده توسط مالك يا هر شخص حقيقي يا حقوقي ديگر، حق سازمان ميراث فرهنگي براي معرفي متخلف به مراجع قضايي و سپس بازسازي بنا براساس الگوي اصلي محفوظ است. ياد‌آور مي‌شود، برخلاف ادعاي مالك، وكيل ايشان تا كنون به اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان براي پي‌گيري موضوع مراجعه نكرده است و در صورتي كه وكيل محترم به اين اداره كل مراجعه نمايد، موضوع با حضور ايشان مورد بررسي قرار گرفته و با محوريت حفظ بناي مذكور، تعميراتي براي رفع مشكل مالك انديشيده خواهد شد. در ضمن، اثر ملي خانه‌ي بچاري در ليست تملك اين اداره كل قرار دارد، اما با توجه به كمبود بودجه و گران‌قيمت بودن آن تا كنون موفق به تملك آن نشده است. سازمان ميراث فرهنگي توان تملك تمام املاك تاريخي را ندارد، ولي اين آمادگي وجود دارد كه در صورت تمايل مالك يا هر سرمايه‌گذار حقوقي ديگر در جهت مرمت و تغيير كاربري بنا همكاري لازم را انجام دهد.»
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار